כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"אין פה קואליציה ואופוזיציה"

הכנסת דנה בנושא הבוער: "כולנו צריכים לרעוד מזה"

משבר בגני הילדים, מביא לסגירת גני ילדים עקב מחסור בגננות וסייעות. לפי נתוני משרד החינוך, נדרש פתרון של מילוי מקום בעקבות מחסור באיש צוות ב-3,000 גנים ביום | ועדת החינוך של הכנסת דנה בנושא

הכנסת דנה בנושא הבוער: "כולנו צריכים לרעוד מזה"
גן ילדים צילום: unsplash

"הגננות אצלנו בעיר כבר הודיעו שלא יפתחו את שנת הלימודים הבאה. כולנו צריכים לרעוד מזה". כך אמרה סגנית ראש עיריית ת"א-יפו חן קראוס בדיון של ועדת החינוך, התרבות והספורט בנוגע למשבר בגני הילדים. הדיון בוועדה התקיים בעקבות הבקשה של ח"כ רון כץ מ'יש עתיד', בנושא המשבר בגני הילדים, שמביא לסגירת גני ילדים עקב מחסור בגננות וסייעות. לפי נתוני משרד החינוך, נדרש פתרון של מילוי מקום בעקבות מחסור באיש צוות ב- 3,000 גנים ביום.

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב אמר בדיון: "אין פה קואליציה ואופוזיציה. זאת צריכה להיות משימה לאומית. הילדים מבחינתם צריכים צוות קבוע וההורים צריכים לצאת לעבודה. צריך להפוך את זה לפרופסיה שבצידה שכר גבוה."

יוזם הדיון ח"כ רון כץ אמר ליושבי הוועדה: "חדשות לבקרים אנו שומעים על עוד ועוד גני ילדים שנסגרים בכל רחבי המדינה, עקב המשבר החמור בגננות ובסייעות שזוכות לתנאי עבודה הבלתי אפשריים. החל מממספר הילדים הגבוה בכל גן שיכול להגיע עד ל-35 ילדים, תנאי השכר הנמוכים לגננות וסייעות כאחד והמחסור האמיתי בכוח אדם מוכשר ומיומן. אפילו הגנים הפרטיים לא מצליחים לעמוד בעומס. בסוף, מדובר בתקציב. לא יתכן שסייעת תרוויח פחות ממלצרית. מדובר בשליחות."

יוזם הדיון ח"כ רון כץ. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

פורום גני הילדים הפרטיים, קרן אוחנה אמרה מצידה: "הענף שלנו נמצא במצוקה ויש להכריז על כך, כי בשנה הבאה לא יהיו די גנים. אנחנו כבר רואים 17% סגירה לשנת הלימודים הבאה. עשינו פיילוט בראשל"צ והצענו שכר של 75 ש"ח לשעה אבל היו לזה שתי דורשות עבודה בלבד. לא מדובר רק בשכר. תורידו מעלינו בירוקרטיה ולוגיסטיקה כדי שנהיה שם בשנה הבאה."

סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, חן קראוס, הצטרפה לדיון ואמרה: "אין לנו צוותים. 118 סייעות עזבו את העיר בשנה שעברה. אין סייעות שגרות בת"א ומוכנות לעבוד שם. ביקשנו מהאוצר להכיר בסייעות לעבודה מועדפת, ונענינו בשלילה - האוצר לא מאפשר לנו לתת להם שכר גבוה יותר." יו"ר הוועדה הביע תמיכה ברעיון "עם הכשרה ובאופן מבוקר."

נציגת מרכז השלטון המקומי, מיכל מנקס אמרה כי "בימים אלה אנחנו נמצאים במו"מ מול האוצר על שכרן של 55,000 סייעות והגענו להסכמות, אבל משרד האוצר לא שם את זה בסדר העדיפויות. אנחנו מדברים עתה על שביתת אזהרה. בינתיים, כפתרון זמני, התחלנו בפיילוט "המסייעת" שמציע עבודה זמנית לצעירים לפני/אחרי שירות צבאי לבוא ולמלא מקום בגני ילדים. מדובר על שכר ראוי של 45 ש"ח לשעה, כולל תנאים סוציאליים. אנחנו דורשים שסייעת תוגדר כעבודה מועדפת." יו"ר ארגון הגננות דורית חזן התנגדה להצעה: "זה דבר פסול שצריך לעצור."

מנהלת אגף הגיל הרך במשרד החינוך, אורנה פז השיבה לביקורת ואמרה: "אנחנו עובדים עם שתי חברות כוח אדם שנותנות מענים למילוי מקום בגנים, כי זאת הבעיה המרכזית שמובילה לסגירת גנים. בשנה האחרונה, נענו לקול קורא שלנו 75 רשויות מקומיות להעסקת גננות בשכר של 75 ₪." היו"ר טייב העיר: "אם הייתם מעסיקים את הגננות באופן ישיר, הן היו מרוויחות יותר. ככה הן אולי מרוויחות שליש מה-75 ₪ שהצעתם."

כלכלן במשרד האוצר, גלעד ווירגין עדכן את הוועדה כי "המו"מ לשיפור תנאי השכר של הסייעות נמצא בשלבים מתקדמים. ההסתדרות לא עושה לנו חיים קלים. אני מקווה שעוד חודש נדווח לוועדה שיש התקדמות משמעותית והסכמות." היו"ר ח"כ טייב העיר לווירגין באומרו: "לא קיבלנו ממך תשובה, על אף הרצון הטוב. אני מקווה שעמדת האוצר תהיה כעמדת הוועדה שחושבת שיש לתעדף את זה."

בתום הדיון סיכם היו"ר טייב ואמר: "אני מצפה ממשרד החינוך להגדיר את המצב בגני הילדים כמשבר לאומי. יש כאן צורך בשינוי ושדרוג מהותי. אני מבקש ממשרד האוצר להקציב את הסכום הנדרש באופן מיידי ולעדכן את הוועדה על המו"מ מול הסייעות בתוך חודש. הוועדה מציעה לתת לרשויות מקומיות גמישות תקציבית להעסקת כוח אדם. אנחנו מציעים להעסיק חניכי שנות שירות, שירות לאומי, סטודנטים בחונכות פרח, ולהכיר כעבודה מועדפת. כמו כן נכון יהיה לשלב העסקת גמלאים ועולים, בכפוף להכשרה. עוד מהחלטות הוועדה - הקמת מינהלת להעסקת כוח אדם במיידי."

גני ילדים גננות סייעות ועדת החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד