כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
החקיקה נמשכת

ועדה החוקה קיימה דיון חסוי על הרפורמה המשפטית

לצד המשך הדיון בשאר סעיפי הרפורמה וההתקדמות לעבר חקיקת פסקת ההתגברות, קיימה ועדת החוקה דיון חסוי בנושא הרפורמה במהלכה נשמעו גורמים משפטיים בכירים בהווה ובעבר, מגופים מדיניים וביטחוניים

ועדה החוקה קיימה דיון חסוי על הרפורמה המשפטית
ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

במסגרת קידום הרפורמה המשפטית, ועדת החוקה התכנסה לדיון חסוי לבקשת חבר הוועדה ח"כ יואב סגלוביץ', במהלכו שמעו חבריה שורת גורמים משפטיים בכירים בהווה ובעבר, מגופים מדיניים וביטחוניים.

בדיון החסוי הגורמים הציגו את ניסיונם בהתמודדות עם המערכה המדינית משפטית בשנים האחרונות, ואת ההשלכות האפשריות שהם רואים לרפורמה על התמודדות זו.

מוקדם יותר המשיכה הוועדה להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק מטעמה - פסקת ההתגברות. עיקר הדיון עסק בשאלה מהי "הוראה ששוריינה בחוק יסוד", בהתאם לנוסח הצ"ח המגביל את הביקורת השיפוטית על חוקתיות של חקיקה למקרים בהם החוק "סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד".

היו"ר ח"כ שמחה רוטמן אמר: "במסמך ההכנה של הייעוץ המשפטי לוועדה הוצעו 3 אפשרויות-  שבימת המשפט יוכל לפסול חקיקה הסותרת כל חוק יסוד, גם אלו שלא שוריינו כלל וגם אלו שאושרו ברוב מקרי. אפשרות שניה- שבימ"ש יוכל לפסול חקיקה רק אם היא סותרת חוק ששוריין ב-61 ומעלה ח"כים, ואפשרות שלישית שבימ"ש יוכל לפסול חוק גם אם החוק כולל בתוכו פסקת הגבלה (שיריון מהותי)".

רוטמן היום בוועדה. צילום: אורן בן חקון, פלאש 90.

לדבריו, "בעולם תיאורטי הייתי רוצה לקבוע שרק שריון ב-61, אבל בגלל שאני לא רוצה לבטל את האפשרות מביהמ"ש לפסול חוקים העומדים בסתירה לחו"י כבוד האדם וחירותו, אני מבקש שהמילה "ששוריינה" תתייחס גם לשריון פורמאלי וגם לפסקת הגבלה (שיריון מהותי), שנכתבה במפורש בחוק היסוד. אני מבקש לדחות את מה שנקבע בפס"ד חירות שייצר מעין "פסקת הגבלה שיפוטית" ומאפשר לבימ"ש לפסול כל חוק גם על בסיס חוקי יסוד לא משוריינים".

"אם תבוא הצעה שנעבור למודל "אי התאמה", ייתכן בכך נגביר את מעורבות בימ"ש במבנה החוקתי של ישראל אך ללא השוט של ביטול חוקים, שהוא נשק בלתי קונבנציונאלי. זה יותר בריא לדיאלוג בין הרשויות".

יועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי אמר: "אם תאומץ הגישה לפיה יש ביקורת שיפוטית על הוראות בחוקי היסוד שנהנים משריון פורמאלי או מהותי אתה משאיר מחוץ למעגל הביקורת החוקתית את כל חוקי היסוד המשטריים שלא כוללים שריון פורמאלי או מהותי, כי אין בהם פסקת הגבלה. האפשרות הנוספת- שכל מה שבחוקי היסוד ישוריין, תואמת בעינינו יותר את התפיסה המשתקפת מהוראה אחרת ברפורמה, לפיה חוקי יסוד חסינים מביקורת שיפוטית, הוראה שמעניקה להם מעמד עליון".

פסקת התגברות פסקת ההתגברות ועדת החוקה שמחה רוטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד