כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

גאב"ד היכל הוראה הגר"מ ברנסדורפר לראשי משמרת השבת: "חובה הכשר על מכשיר חשמלי לשימוש בשבת"

בכינוס רבנים מיוחד אצל גאב"ד היכל הוראה הגר"מ ברנסדורפר נדונו באריכות סוגיות השימוש במכשירי חשמל בשבת ועל חובת ההכשר על המכשירים החשמליים שרבו החששות לחילולי שבת מובהקים בשימוש על ידם ללא שיש להם הכשר

גאב"ד היכל הוראה הגר"מ ברנסדורפר לראשי משמרת השבת: "חובה הכשר על מכשיר חשמלי לשימוש בשבת"
ראשי משמרת השבת אצל הגר"מ ברנסדופר צילום: באדיבות המצלם

כינוס רבנים מיוחד התקיים במעונו של הגר"מ ברנסדורפר גאב"ד היכל הוראה עם רבני 'משמרת השבת' בדיון על הסוגיות הנוגעות לשימוש במכשירי חשמל בשבת בעידן הטכנולוגי.

בכינוס השתתפו הגר"א בייפוס יו"ר משמרת השבת, הגאון הרב שמואל שטיצברג, הגאון הרב חיים אריה הלוי הוכמן, הגאון הרב אלימלך פישל, הגאון הרב שמעון עוזר ברדנסדורפר, הגאון הרב מנחם משה נוסבוים, הגאון הרב יוסף בייפוס, הגאון הרב שמעון גרנטוביץ והגאון הרב פנחס ברון.

על השולחן עלתה לדיון סוגיית השימוש במכשירי החשמל השונים בשבת, כאשר כיום כל מכשיר חשמל צריך הכשר, בדיוק כפי שיהודי ירא השם לא קונה בשר שאינו גלאט, באותה המידה אי אפשר לרכוש מכשיר חשמלי לשימוש בשבת ללא הכשר.

הגאון הרב שמחה שטיצברג ציין במהלך הדיון והעיד: "ישבתי פעם באספת רבנים יחד עם מורי ורבי פוסק הדור מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל, ודובר אודות הענין של החיזוק בשמירת שבת. ונענה הגר"ש זצ"ל ואמר: חז"ל אומרים דברים חריפים מאד אודות "תלמיד חכם שאין בו דעת", כמדומה לי שדברי חז"ל נאמרים על אלו שמתירים "גרמא" בשבת. עד כאן לשון הגר"ש ואזנר ששמעתי מפיו".

הגר"א בייפוס יו"ר משמרת השבת הסביר ואמר במהלך הכינוס: "לגבי המכשירים החדשים, רואים בחוש את התגשמות מאמר חז"ל "כהררים התלויים בשערה" כי לפעמים החילוק בין אסור למותר, תלוי בסברות דקות ועמומות, שצריך גברא רבא כדי לדעת את החילוק הנכון ואת ההלכה, הן מצד ההלכה והן ההשקפה בדברים העלולים לבא לידי מכשול.

"צריך לדעת שאין לסמוך על סתם אנשים שלא ביררו את הענין. לפעמים צריך לשבת ולדון על כל מכשיר חודשים ארוכים, כדי להבין את הבעיות שיש ברכיבים השונים של כל מכשיר, ואדם שלא התעסק בזה, עלול לפעמים להכשיל אחרים באי ידיעה. ולכן פשוט שאין לסמוך על המוכר בחנות, שמכתיר את עצמו בתור "רב החנות"... ופוסק לקונים, שמכשיר פלוני מותר בשימוש, ובמכשיר אלמוני אין בעיות".

עוד הוסיף יו"ר משמרת השבת ואמר: "הרב וואזנר אחז לא לעשות מכשירי גרמא בבית חולים, ועדיף לעשות מה שצריך ומה שאפשר לעשות בשינוי. וכן אמר שלא לעשות מעלית שבת אפילו בבית חולים ומה שצריך לעשות בפיקוח נפש".

הגר"פ ברון חידד והדגיש בפני הנוכחים כי  כל מכשיר חשמלי שפועל בשבת ומצוי לשנות אותו יש בזה שמא יחתה.

הגר"מ ברנסדורפר גאב"ד היכל הוראה חקר ודרש גם על מכשירי סיפאפ, מיחמים, מעליות שבת, מדי מים, מקררים ומזגנים כשהגר"א בייפוס סוקר על כל מכשיר ומכשיר מה הם צדדי האיסור ומה הם צדדי ההיתר, וכן הפתרונות שישנם.

עוד הוסיפו רבני משמרת השבת לשאלת גאב"ד היכל הוראה כי כיום אין כמעט בנמצא מקררים מכנים ולכן כל מקרר זקוק להכשר מאחר שבמקררים כיום יש הרבה מאד חששות הלכתיים.

גאב"ד היכל הוראה הגר"מ ברנסדרופר נענה ואמר כי חייבים לפרסם לציבור ביתר שאת וביתר עוז את החששות, ולחלק בכל בית דף מיוחד שבהם יפורטו הבעיות שבכל מכשיר חשמלי.

"צריך לדעת שכל מכשיר חשמלי צריך הכשר" וחתם את הכינוס בברכה שיהיה ברכה והצלחה  ושלא יצא מכשול מתחת ידי העוסקים במלאכה. 

משמרת השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד