כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מרתון חקיקה

חוקי החמץ, דרעי 2 וההתגברות אושרו בקריאה טרומית

אושרו בקריאה טרומית: החוק שימנע מבג"ץ להתערב במינוי שרים מה שיאפשר לדרעי לשוב אל שולחן הממשלה; החוק שיאפשר לקואליציה להתגבר על החלטות בג"ץ ברוב של 61 ח"כים; החוק שמעביר סמכויות מח"ש לשר המשפטים; וחוק החמץ של חה"כ גפני

חוקי החמץ, דרעי 2 וההתגברות אושרו בקריאה טרומית
לוין ורוטמן במליאת הכנסת צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם טוב

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את חוק פסקת ההתגברות ואת "חוק דרעי 2", שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לחזור ולכהן כשר בממשלה ואת חוק החמץ של ח"כ גפני.

חוק דרעי 2

החוק עבר ברוב של 62 חברי כנסת מול 53 שהתנגדו. החוק יועבר בהמשך לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בהצעה. יו"ר ש"ס דרעי לא נכח במליאה בשעת ההצבעה.

מטרת החוק היא למנוע מבית המשפט כל ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים, מכל סיבה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות כפי שקבע החוק. במידה והחוק יתקדם ויעבור גם בקריאות הבאות, יו"ר ש"ס אריה דרעי יוכל לחזור לתפקיד שר, כאשר הפעם בג"ץ לא יוכל להתערב במינוי.

(חוק דרעי מאושר במליאה. קרדיט: ערוץ כנסת)

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין שהשיב בשם הממשלה אמר: "יש דברים שאינם שפיטים. הגישה לפיה הכול שפיט לא מוקבלת עליי, אני חושב שאסור לקבל אותה והיא בהרבה מובנים היפוכה של הדמוקרטיה. ההנחה היסודית בדמוקרטיה היא שהכרעות מתקבלות על ידי העם בתהליך של בחירת נציגי הכנסת, הקמת ממשלה ובחירת בעלי תפקידים שנעשים ע"י הכנסת מכוח המנדט שקיבלו חבריה מהציבור".

לוין הוסיף: "הנחה זו אינה יכולה לעלות בקנה אחד עם גישה שאומצה בבית המשפט העליון שהולכת ומתרחבת לפיה זכות המילה האחרונה אינה בבניין הזה אלא בבניין הסמוך של ביהמ"ש העליון. אנו רואים התערבות הולכת וגדלה בהחלטות של הכנסת על מינוי שרים ואישי ציבור בדרך של יצירת הלכות חדשות. יש להשיב את הדברים למקומם כפי שהיו בעבר וכפי שקיים ברוב המוחלט של מדינות המערב ולפיהן הנושא של בחירת שרים אינו נתון לביקורת שיפוטית".

(שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם טוב)

ראש האופוזיציה תקף בחריפות את אישור החוק וכתב בטוויטר: "ממשלת ישראל אישרה היום סידור ג'וב לעבריין מורשע. כן, בזה הם מתעסקים, לא יוקר המחייה, לא בטחון. המדינה לא מעניינת אותם. האזרחים לא מעניינים אותם. הם עסוקים רק בעצמם".

נזכיר כי, החוק היה אמור להגיע להצבעה במליאה כבר ביום רביעי בשבוע שעבר, אך לאור בקשת הנשיא ההצבעה נדחתה. 

פסקת ההתגברות

החוק עבר ברוב של 62 חברי כנסת מול 51 מתנגדים. הצעת החוק לתיקונים לחוק יסוד מבקשת לקבוע כי: השפיטה שקובעת כי הכנסת תוכל להתגבר ברוב של 61 ח"כים על פסיקות של בג"ץ. זאת במקביל לתיקון לפיו בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק אם כל 15 שופטי בית המשפט העליון תומכים בכך, ורק אם החוק "סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד".

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שהגיש את ההצעה, אמר בפתח הדיון, כי החוק דומה לזה שהציע בוועדה, שהוגש בהתאם לחוות דעתה של יועמ"שית הכנסת. "הצעת החוק באה להציע שבית המשפט יוכל לבטל בהרכב מלא של כל שופטיו - 15 שופטים - ולבטל את מנגנון הפסילה כשהכנסת תקבל פסקת התגברות בהוראה של שלוש קריאות ברוב של 61 - ואז החוק יהפוך קבוע". רוטמן הוסיף: "יצרנו מנגנון שיקשה על ההתגברות. לא יהיה אפשר להשפיע על הבחירות".

(ח"כ יוראי להב הרצנו מגורש ממליאת הכנסת במהלך הדיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם טוב)

שר המשפטים, יריב לוין שהשיב בשם הממשלה אמר: "הצעת החוק מבקשת לעשות סדר בעניין שקשה להאמין שאינו מוסדר, ולא מתקיים באף מדינה דמוקרטית ללא הסדרה בחוק. כבר התייחסתי בהרחבה לתהליך האנטי דמוקרטי וההפיכה שבוצעה כאשר ביהמ"ש לקח לעצמו סמכות לפסול חוקים. איש לא הסכים לתת בידי בית המשפט את הסמכות לפסול חוקים".

לוין הוסיף: "לא כל החכמה מצויה במקום אחד, בסופם של הדיונים בוועדה יהיו שינויים בהצעה והם יכולים להיות לכאן ולכאן, במסגרת הזו נידרש להגיע לנוסחה מוסכמת בדעה כמה שיותר רחבה בעניין הזה. יש הסדרים שאני חושב שאפשר לדבר עליהם, אילו הייתם מוכנים לבוא לשבת לדבר אני חושב שהיינו יכולים לצאת עם תוצאה שהייתה משביעה את רצונכם. מעצם קיום השיח לא נפסיד שום דבר".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף בחריפות את לוין במהלך הדיון ואמר: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין – היות ואתה מנהל את הממשלה הזו באמת אתה צריך לזכור שעם הכוח באה האחריות. עוד חצי שנה מעכשיו כשהכלכלה תהיה מרוסקת, כשהביטחון יהיה על הרצפה – זה יהיה על ראשך, שכן אתה העדפת לתת למדינה הזו להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה למינו שופטים, מה שעליו חלמת כל חייך. האחריות היא רק עליך".

במהלך הדיון על פסקת ההתגברות התפתח עימות חריף במליאת הכנסת בין ראש האופוזיציה יאיר לפיד ליו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן. רוטמן תקף: "אתה מנהל קמפיין BDS נגד המדינה". ראש האופוזיציה לפיד השיב: "מי אתה?! תתבייש!".

חוק מח"ש

החוק עבר ברוב של 62 חברי כנסת אל מול 52 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה.

על פי הצעת החוק שהגיש ח"כ משה סעדה, שהיה בעבר סגן ראש מח"ש, הקשר בין הפרקליטות למח"ש ינותק ומי שימנה את ראש מח"ש יהיה שר המשפטים - זאת בניגוד לאופן המינוי כיום, שמתבצע באמצעות וועדה בראשות פרקליט המדינה. במבנה החדש תוכל מח"ש לחקור גם את הפרקליטות.

יוזם ההצעה, ח"כ משה סעדה אמר: "ההצעה הזו מפרידה לחלוטין את מח"ש מהפרקליטות במטרה למנוע מצב של חסינות לבכירים. היא קובעת כי ראש מח"ש ימונה ע"י שר המשפטים, וקובעת כי הכפיפות לשר המשפטים היא מנהלית בלבד ולא מקצועית. מבחינה מקצועית ראש מח"ש יהיה עצמאי לחלוטין. הביקורת של היועצת המשפטית לממשלה על החוק נובעת מתוך הרצון לשמור על החסינות שלהם ומתוך הרצון למנוע גוף שיבקר את הפרקליטות".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר שהשיב בשם הממשלה אמר: "הפרקליטות עובדת באופן צמוד עם המשטרה בשיתוף פעולה מלא, מצב שעלול להביא לידי ניגוד עניינים כאשר עולה הצורך להגיש כתב אישום נגד קצין משטרה או לחקור פרקליט. הידע והניסיון שמביא ח"כ סעדה כמי שהיה בדיוק במקום הזה יכול ללמד את כולנו איך הופכים את המערכת לטובה יותר וכזו שאין בה ניגודי עניינים וניגודי אינטרסים".

במהלך נאומו של בן גביר התקרב במחאה ח"כ ואליד אלהואשלה מרע"מ לדוכן  כשהוא חובש חולצה עם הכיתוב "ממשלת ההריסות". הוא סולק בכוח מהמליאה.

(ההתפרצות של ח"כ ואליד אלהואלשה לעבר בן גביר. צילום: דוברות ח"כ אלהואלשה)

חוק החמץ

החוק עבר ברוב של 60 חברי כנסת אל מול 49 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תדון בה. על פי הצעת החוק של ח"כ משה גפני תהיה אכיפה להכנסת ואכילת חמץ בקופות החולים ובבתי החולים. חברי האופוזיציה צעקו בתגובה "בושה, בושה בושה".

ח"כ דודי אמסלם שנשא דברים מעל הדוכן, הגיב לקריאות ואמר: "אתם יכולים להתפוצץ ולצרוח – כל עוד עם ישראל לא מחובר למסורת זו שאלה של זמן עד שהמדינה לא תתקיים. אתם בושה לעם ישראל".

(חברי הכנסת במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם טוב)

בית המשפט העליון מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד