כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מה זה אומר הדברה ביתית כשרה? ואיך עושים את זה?

הדרך האפקטיבית ביותר להימנע מאכילתם של חרקים שונים היא לבצע הדברה מקצועית בבית. ההדברה תחסל את כל החרקים שמסתתרים במזווה ותמנע מהם להתרבות. בדרך זו כמות החרקים בבית הולכת ופוחתת עד שמתאפסת - וקל יותר לברור את המזון ולוודא שהוא לא נגוע

מה זה אומר הדברה ביתית כשרה? ואיך עושים את זה?
הדברה ביתית צילום: Canva

כל הישראלים, או לפחות רוב הישראלים, יודעים מהו מזון כשר. גם סוכה כשרה היא מונח מוכר וכך גם סלולרי כשר. כדאי לדעת שיש גם "הדברה כשרה" - כלומר הדברה שעומדת בתנאי הכשרות הרלוונטיים. בעמוד זה תמצאו מידע בנושא חשוב זה, וכן המלצות כלליות לגבי הדברת מזיקים בבתים.

האיסור החמור על אכילת חרקים

על-פי ההלכה חל איסור חמור על אכילת חרקים, או כפי שהם מכונים בתורה - שרצים ורמשים. גם כשהאכילה היא בלתי מודעת, כלומר החרק, הזעיר מטבעו, הסתתר בתוך מזון אחר, מכל סוג שהוא, מדובר בעבירה ששומרי מצוות מצווים להימנע ממנה. למעשה גם אם החרק מת, אכילתו אסורה. הדרך האפקטיבית ביותר להימנע מאכילתם של חרקים שונים היא לבצע הדברה מקצועית בבית. ההדברה תחסל את כל החרקים שמסתתרים במזווה ותמנע מהם להתרבות. בדרך זו כמות החרקים בבית הולכת ופוחתת עד שמתאפסת - וקל יותר לברור את המזון ולוודא שהוא לא נגוע.

הדברת חרקי מזון - בלי להזיק למזון

אתגר נוסף של כל חברת הדברה הוא להיפטר מחרקי המזון השונים - עש הקמח ההודי, חיפושית הטבק, חדקונית האורז ויש עוד - בלי להזיק למזון הלא נגוע. בהקשר זה כדאי לדעת שלעש המזון יש 4 גלגולים: ביצים (נקודות זעירות בגוון לבן שנראות כמו אבקה), זחלים (גוף בהיר וראש חום), גלמים (שמסתתרים בתוך סדקים בקירות המטבח או בצירים של דלתות הארונות) ופרפרים (שמתעופפים בחלל המטבח). הביצים והזחלים נמצאים בתוך אריזות מזון שונות ולכן הם הקשים ביותר להדברה.

הפתרונות האפשריים במאבק נגד חרקי מזון תוך שמירה על כשרות הם מלכודות חשמליות, מדבקות שמפיצות פרומונים (הפעלת חוש הריח אצל החרקים מושך אותם למדבקה ומרחיק אותם מהמזון) וריסוס. שימוש בחומרי הדברה ללא כימיקלים מונע נזקים למזונות הלא נגועים מבלי לפגוע באפקטיביות הפעולה. דגש נוסף הוא לבחון בקפידה את אריזות המזון כדי להיפטר מאלה הנגועות. בפרט אוהבים חרקי מזון להימצא בתוך קמחים, פסטות, קורנפלקס, תבלינים, פירות יבשים ואורז.

אגב, בשנת 2009 הצהיר הרב הראשי לישראל באותם ימים, הרב יונה מצגר, כי יסיר כשרות מפירות וירקות שרוססו בכמויות גדולות יתר על המידה של חומרי הדברה, או שלשם גידולם נעשה שימוש בחומרים אסורים. בכל מקרה, מומלץ לבחור בחברת הדברה עם ניסיון רחב היקף ועם בקיאות בנושא הספציפי של הכשרות, וכמובן לוודא שיש לה אזורי שירות להדברה שכוללים גם את הישוב שלכם.

הדברה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד