כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"להשאיר את המחלוקת בחוץ"

הרמטכ"ל על סערת הרפורמה המשפטית: "לא לערב את המדים"

הרמטכ"ל התייחס למחלוקת הקשה בציבור סביב הרפורמה ולמחאת המילואימניקים: "אנשי המילואים ילבשו את המדים, ישאירו את המחלוקת בחוץ וייצאו למשימה". הוא הוסיף: "ההפרדה הזו הינה הדרך היחידה לקיים צבא מילואים שנחיצותו רבה" | הנשיא הרצוג: "עושה כמיטב יכולתי"

הרמטכ"ל על סערת הרפורמה המשפטית: "לא לערב את המדים"
הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

נשיא המדינה יצחק הרצוג והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחסו היום (חמישי) במהלך טקס סיום קורס קצינים לסערה הציבורית סביב הרפורמה המשפטית. בפתח דבריו, קרא הנשיא שלא לערב את צה"ל במחלוקת שקורעת את העם: "צה"ל – צבא העם הממלכתי שחייב להישאר מעל לכל מחלוקת – הוא המקום המובהק ביותר לקיומו של השילוב הממלכתי הזה – בין המדינה כישות מוסדית וכסיפור משותף, לבין הפסיפס החברתי יוצא-הדופן שאנחנו רואים, פה, כאן, לנגד עינינו", אמר.

הנשיא הוסיף: "אני אומר את הדברים האלו, כי אני פוגש רבים מהחיילות והחיילים שלנו, את הטובות והטובים שתמיד אני מוצא נושאים את האלונקה; ואני רוצה להגיד לכם שהאחדות הזו - שמתקיימת מתחת לאלונקה, אחדות שבה כולם נושאים יחד באחריות להמשיך יחד - היא גם זן שדרושה לנו כמדינה, היום יותר מתמיד".

הנשיא פנה אל הקצינים שעמדו ברחבת המסדרים ואמר: "אתם, קצינות וקצינים יקרים, אתם פניה היפות של החברה, אתם אלו שמוכיחים לכולנו יום-יום: כיצד צריך לשאת את האלונקה, מה הם האיומים טמונים במשיכה שלה לצד זה או אחר, איזו סכנה יש בעזיבה של האלונקה, או בדחיקה של מישהו החוצה; ומדוע חשוב לעשות הכול! – כדי שהאלונקה הזאת לא תישמט מידינו".

לדבריו, "אני יודע ואני שומע מכם שאתם מודעים למקום המיוחד ששמור לכם, ששמור לצבא הגנה לישראל, לצה"ל כולו, כדבק שמחבר בין כלל חלקי החברה, ובה בעת גם מעביר מסר חד-משמעי לאויבינו: אפילו בשעה של מחלוקת מטלטלת – את ה-יחד הישראלי לא ניתן לשבור. אני אחזור כאן על מה שאמרתי לפני שבועיים בבית הנשיא, לצוות לוחמים מחטיבת גולני שנכנס ללב של רבים מאיתנו: אסור לנו להפיל את האלונקה! ואני מוסיף – אסור לנו לוותר על הממלכתיות שלנו".

לסיום התייחס הנשיא הרצוג לניסיונות ההידברות ואמר: "אם יורשה לי בהערה אישית- אתם ההשראה שלי בימים אלה שאני עושה כמיטב יכולתי, יום ולילה, מתוקף תפקידי כדי להגיע להסכמות רחבות שימנעו קרע נורא בתוכנו וישמרו על מדינתנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, ברוח ערכי מגילת העצמאות המקפידה על שלטון חוק מכל משמר ועל זכויות האדם והמיעוטים".

הרמטכ"ל: "מחלוקת מטלטלת את החברה, נותיר אותה בחוץ - זו הדרך היחידה לקיים צבא מילואים"

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי התייחס גם הוא כאמור למחאות סביב הרפורמה המשפטית ואמר: "בימים אלה מטלטלת מחלוקת את החברה הישראלית. צה"ל הוא נקודת מפגש ייחודית של צבא וחברה ולפיכך המחלוקת מגיעה גם אל משרתיו: חייליו - אזרחיה, מפקדיו - בניה. חיילי צה"ל וקציניו אינם משרתים בארצות רחוקות, הם מגנים על הבית, ליד הבית, הולכים וחוזרים אל הבית. והדיון בבית ער. כשם שידענו להכיל את הייחודיות הזו לאורך שנות קיומו של צה"ל כצבא העם, נדע לעשות זאת גם כיום".

הלוי הוסיף: "אנו, מפקדי צה"ל בכל הדרגים, ומהיום גם אתם, הקצינים והקצינות, עומדים על העיקרון - משימתו של צה"ל משימה לאומית אחת היא, ואין בלתה: הגנה על המדינה ושמירה על ביטחון אזרחיה; המשרתים בצה"ל כפופים לחוק ולפקודות הצבא ופועלים על פי רוח צה"ל וערכיו. לרחשי המשרתים בדבר המחלוקת נהיה קשובים, לא על מנת לתפוס בה צד, אלא כדי להותירה בחוץ ולשמור על צה"ל אחד, מלוכד סביב משימותיו המורכבות".

עוד אמר הלוי: "נכבד את אופיו המיוחד של כוח המילואים שלנו, נזכור ונזכיר: שני אנשי מילואים יכולים לעמוד משני צידי המחלוקת, ולא לערב בה את המדים. הם יבואו למילואים, ילבשו את המדים, ישאירו את המחלוקת בחוץ וייצאו למשימה שכם אל שכם, כתף אל כתף. כאשר הם אינם בשירות פעיל, אנשי המילואים הם אזרחים ואזרחיות ועומדות להם כל הזכויות מהן נהנים אזרחים במדינה דמוקרטית. ההפרדה הזו הינה הדרך היחידה לקיים צבא מילואים שנחיצותו רבה מאוד".

לסיום אמר: "כמה זה ברור - וגם כמה מורכב - כי נכון לתרגם את הגיוון הזה לעוצמה לאומית, למטרה ראויה משותפת. זוהי תמצית המעשה הפיקודי ואנו המפקדים, נדע לעשות זאת עם בניכם ובנותיכם שאתם חינכתם".

כזכור, אמש דווח בחדשות 13 כי, בצל התקדמות הליך חקיקת הרפורמה המשפטית, קצין בכיר בדרגת תת אלוף בחיל האוויר ביקש לקבל שחרור מתפקידו במילואים כאקט של מחאה על צעדי הממשלה המכהנת. 

הקצין עשה שורה של תפקידים בכירים בחיל האוויר, ובמילואים הוא ממלא תפקיד של מפקד תא השליטה, המכונה רמשל"ט, ומשתייך לקבוצה מצומצמת של קציני מילואים בכירים שמנהלים את הפעילות המבצעית של החיל. עד כה זה הקצין הבכיר ביותר שנוקט בצעד שכזה.

הקצין פנה למפקדו והסביר לו כי מבחינה ערכית, הוא לא יכול להמשיך ולבצע את תפקידו תחת הממשלה הנוכחית. הקצין הדגיש כי הוא יכול להמשיך בתפקיד הדרכה לטייסים צעירים בבית הספר לטיסה, אך לא ישמש כמי שמפקד על הפעילות המבצעית של חיל האוויר.

יצוין כי, לא מדובר במקרה של סרבנות, מכיוון שקבוצת הקצינים אליה משתייך הקצין הבכיר פועלת בהתנדבות, מאחר שעברו את הגיל בו הם מחויבים על פי חוק בשירות מילואים. בצה"ל חוששים מהתרחבות התופעה בקרב חילות וקצינים נוספים.

 

הרצי הלוי הרפורמה המשפטית מילואימניקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד