י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המלחמה של ה'חתם סופר' נגד הניאולוגים

הקרב על צביון הקהילות בהונגריה: נשיא ומזכ"ל חדש שיעמדו על המשמר

בימים אלו ניטש קרב עיקש על הנהגת הקהילה האורתודוקסית בהונגריה: מצד אחד ממשיכי דרכו של מרן החתם סופר ומן העבר השני שליחי הניאולוגים-הרפורמים המנסים להשתלט על מוסדות הקהילה • במסגרת המאבק על צביון הקהילה נבחרו נשיא ומזכ"ל שיעמדו על משמר הדת

הקרב על צביון הקהילות בהונגריה: נשיא ומזכ"ל חדש שיעמדו על המשמר
הנשיא הקודם וחברי ההנהלה צילום: באדיבות המצלם

קרב עיקש ניטש בימים אלו בהונגריה על המשך השליטה בקהילה האורתודוקסית במדינה המזרח אירופית, קרב בעל משמעות סמלית והיסטורית אדירה המתרחש באותו מקום ובאותם נסיבות של מלחמת הקודש הידועה של מרן ה'חתם סופר' נגד הניאולוגים-הרפורמים שהרימו ראש במדינה בימיו ומנסים לקעקע את אחיזת שומרי התורה גם היום.

הפרשה, שמלוא פרטיה ותהלוכותיה יכולים לפרנס ספרים עבי כרס, הינה בעלת משמעות כבדת משקל והשלכותיה עשויות להיות אדירים ודרמטיים. בכיר בקהילה מסביר בשיחה עם "בחדרי חרדים" כי: "מלבד הצורך הקריטי להציל את הקהילה ומוסדותיה, ברי כי גם הממשלה לא תוכל לסבול כספים ממשלתיים יעודיים שנעלמים בחוסר הגינות של ראשי הקהילות. מדובר במצב בעל רגישויות כבדות ביותר" הוא אומר ומרמז לטענות שנשמעות על מעילות כספיות כבדות מצד ההנהלה הקודמת שנלחמת כעת על מקומה.

האנשים המבקשים להשתלט על הקהילה האורתודוקסית, הוא מסביר, הם "אנשי קש" שמופעלים בעורמה על ידי הנהגת הקהילה הנאולוגית הרפורמית ואינטרסים אישיים הזרים לטובת הקהילה.

מה שאירע הוא שנשיא הקהילה הנוכחי ביקש להכניס בתקופה האחרונה חברי הנהלה נוספים לסייע לו בעול ניהול הקהילה, אך למפרע התברר כי אותם חברי הנהלה חדשים שנכנסו מופעלים על ידי גורמים המנסים לחתור תחת הנהגת הקהילה הנוכחית ולהשיבה לשליטת הניאולוגים, כפי שהיה בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה.

הנבחרים החדשים: המזכ"ל הרב שמואל אוירכמן, הנשיא ר' גאבור קסלר

בהליך מהיר הודחו אותם חברי הנהלה ומאז ניטשת מלחמה עזה מצידם של אותם גורמים המנסים לשוב להנהגת הקהילה ולהעבירה לשליטת הזרם הניאולוגי, כאשר מן העבר השני ניצב הרב שמואל אוירכמן, רב בית הכנסת האורתודוקסי "פשטי שטיבל", שיחד עם חברי הקהילה מוביל את המערכה ופועל להביא את הקהילות היהודיות בהונגריה לעבוד בשיתוף פעולה ותיאום ללא מעורבות גורמים רפורמים וניאולוגים. יצויין כי הרב אוירכמן פעל בעשור האחרון בשיתוף פעולה הדוק עם הרב שלמה כובש, רב הקהילות היהודיות והמנהיג הבלתי מעורער שמוביל את המהפכה היהודית בהונגריה.

באסיפת הנהלה שהתקיימה בשבועות האחרונים התבקשו חברי הקהילה להצביע על החלפת הנשיא מהחשש שלא יוכל יותר לעמוד בלחץ המופעל עליו מצד אותם גורמים ובמקומו נבחר ברוב מוחלט ר' גאבור קסלר לנשיא הקהילה כאשר לתפקיד המזכ"ל מונה הרב שמואל אוירכמן. באסיפה גם נקבע איזון מחודש בין תפקיד הנשיא והמזכ״ל, כך שהסמכות היא של המזכ״ל שיעמוד מאחורי הנשיא שייצג את הקהילה לתקופה של ארבע שנים.

לאן יתפתח האירוע, רק ימים יגידו והתקווה היא שכוחו של מרן ה'חתם סופר' זיע"א יעמוד לשומרי משמרתו להחזיק במושכות הקהילה שלא תיפול טרף לידי הניאולוגים חלילה.

הונגריה מלחמה החתם סופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד