כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ריאיון מיוחד

הרב הראשי של אוקראינה: "ישראל צריכה לקחת עמדה חזקה יותר"

לציון שנה למלחמת אוקראינה-רוסיה, מספר הרב הראשי של אוקראינה הרב משה אסמן בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' על החיים הקשים תחת ההפגזות, הפחד על חייו ועל חיי הנכדים, היחס של הנשיא זלנסקי ליהודים ולישראל, ההסכם החריג שהיה לו עם אחראי החלפת השבויים ועוד

הרב הראשי של אוקראינה: "ישראל צריכה לקחת עמדה חזקה יותר"
הרב אסמן /המלחמה באוקראינה צילום: באדיבות המצלם

בשנה האחרונה עומד הרב משה אסמן, רבה הראשי של אוקראינה, בלב המלחמה המתנהלת בשטחי המדינה. הרב אסמן ממלא תפקיד חשוב בשמירה על הקהילה היהודית האוקראינית, ולטענתו מיליוני אוקראינים שומעים אותו ומושפעים מדבריו המחזקים. בריאיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' מספר הרב אסמן על החרדות בתחילת המלחמה, ("בעשרה ימים הראשונים לא הצלחתי לאכול בכלל"), חוסר הפחד ממוות ("אני לא מפחד על עצמי. אני יכול לקחת על עצמי את הסכנה, אבל לא יכול לסכן אחרים") והתקווה לשוב לחיות חיים רגילים אחרי המלחמה.

מנקודת המבט שלך, איך יהדות אוקראינה מתמודדת עם המצב הקשה כיום?

עברה שנה ומתחילת השנה עברנו מקרים קשים ופחות קשים. היו מקרים ממש של סכנת נפשות. גם כן אתה רואה שיש בכל אוקראינה יהודים שגרים בה. במזרח ובדרום המצב יותר קשה. אני נמצא בקייב שפה זה מתחמם כל הזמן. בתחלת המלחמה היה פה מאוד מסוכן. זה היה ממש סכנת נפשות ממש. אני מנסה גם כן לעזור ליהודים במקומות מאוד מסוכנים. אנחנו עובדים בכל מקום: גם באזורים של חרסון ובדרום. אנחנו מחלקים הרבה אוכל ותרופות לנזקקים ועכשיו אפילו הבאנו מכשירים לתעלת מים. הבאנו את זה לדרום, שאת המים שם אי אפשר היה לשתות. עכשיו שותים שם מים טובים. מבקשים ממנו כל מיני בקשות מיוחדות. בהתחלה חילצנו בעיקר הרבה אנשים. עשרות אלפים מאזורי מלחמה חילצנו לארץ ישראל, לאירופה ולמערב אוקראינה. יש גם כן חיילים יהודים שלוחמים בצבא האוקראיני ואנחנו עוזרים להם, והיו אפילו הורגים שעזרנו לקבור. יש הרבה מה לספר בכל מיני תחומים שאנחנו פועלים בהם. אנחנו עוזרים בכל מה שצריך.

איך בדיוק אתם עוזרים לחיילים היהודים שלוחמים בצבא אוקראינה?

אני עוזר להם גם כספית, ובהרבה דרכים שאני לא רוצה לפרט ושאסור לי לפרסם. הם צריכים עזרה בכל מיני תחומים. אני כן יכול להגיד לדוגמא שיש את אמצעי ההגנה, הקסדות והווסטים ששלחנו. פנו אלי עכשיו כדי להעביר בחור חולה ואני מנסה להעביר אותו למקום אחר.

על כמה חיילים יהודים בצבא האוקראיני מדובר?

לא יודע. אבל גם אם הייתי יודע אסור היה לי להגיד. יש הרבה וכל פעם יש חדשים.

איזה ויתורים הלכתיים נדרש היהודי האוקראיני לעשות בימים הקשים האלו?

תלוי איפה. אני בהתחלת המלחמה הייתה באנטבקה שליד קייב ושם היינו תחת הפצצות, יום ולילה תחת סכנת נפשות והיינו צריכים להציל אנשים. אז בחודש ואולי חודשיים ראשונים הייתי כל השבת בטלפון בגלל שזה סכנת נפשות. גם טלפון וגם נסיעות. השתמשנו הרבה בטלפון.

לגבי כלל יהדות אוקראינה: כמה יהודים יש בכל אוקראינה וכמה ברחו מאז תחילת המלחמה?

אנחנו לא יודעים מספרים מדוייקים, אבל היה כתוב שלפני המלחמה היו בערך 300 אלף יהודים. זה מספר לא מדויק. אבל בינתיים העברנו לישראל 40 אלף יהודים, ויש הרבה באירופה ובאמריקה. אנחנו מעריכים שנשארו 140 אלף. אבל זה ממש בערך.

הרב משה אסמן בקריאת התורה.

אתם מעודדים את היהודים לעזוב את אוקראינה?

בטח. יש פה מלחמה. זה לא צחוק. זאת מלחמה חזקה וקשה. למשל היום בחרסון יש עוד קהילה יהודית והמצב שם קשה כבר כמה חודשים. חלק מהאנשים שם ברחו, אבל עוד נשארו. היום היו שם רקטות ושם הרוסיים נמצאים ממש מעבר לנהר. זה כל יום ככה, וממש מסוכן להיות שם. אנחנו מעודדים את היהודים לעזוב את המקום. כל היהודים שיכולנו - הוצאנו משם. מי נשאר? גם גברים בגיל 18-60 שאסור להם לצאת בגלל צוי גיוס, וגם סבים וסבתות שלא רוצים לצאת. בעצמי ביקרתי כמה סבים שנמצאים בדירה בקומה עשירית. המעלית לא עובדת, קר והם לא רוצים לצאת.

איך אתם מנסים לשכנע את האנשים האלו, המבוגרים, לעזוב את אוקראינה?

הם בשום אופן לא רצו לעזוב, וביקשתי מהם לעבור רק לזמן החורף לאנטבקה. אבל הם רוצים לגור בדירה שלהם. הם פוחדים שיגנבו להם את הדירות, ויש כאלה אלפים בכל אוקראינה. אין ברירה אז אנחנו מביאים להם תרופות, אוכל ובגדים חמים.

לאחרונה מדווח על הרב הראשי לשעבר של רוסיה שעם פרוץ המלחמה ערק מהמדינה, ועכשיו מתבטא הרבה נגדה. אני רוצה לשאול האם מאז פרוץ המלחמה עלה בדעתך לעזוב את אוקראינה?

אני אמרתי כבר שאני לא עוזב עד שהיהודי האחרון עוזב. יש פה הרבה יהודים ואני נשאר. בחודשים הראשונים לא יצאתי בכלל מאוקראינה, אבל לאחורנה אני יוצא מדי פעם לכמה ימים כשצריך. עכשיו אני גם נהייתי פה סמל לעם האוקראיני. מיליוני אנשים מסתכלים עלי ומאמינים למה שאני אומר. אני מדבר איתם על הרבה דברים, מספר להם על שבע מצוות בני נוח ונותן להם תקווה.

אתה מפחד ממה שקורה באוקראינה?

אין בן אדם שלא מפחד. אני אגיד לך מתי פחדתי. הייתי עם הנכדים הקטנים שלי בהתחלת המלחמה כשהיינו תחת הפצצות כבדות ולא ידענו איך להציל אנשים. הרוסים ירו בלי התרעה, ולא ידענו אם יותר קל להישאר באנטבקה או לנסוע. בעשרה ימים הראשונים לא הצלחתי לאכול בכלל. לא הכנסתי אוכל לפה בכלל. אחר כך העברתי את הנכדים שלי למקום בטוח, ואז אכלתי ושתיתי. אלה ממש ילדים קטנים ששומעים פיצוצים בכל מקום ואין להם מקלטים. זה ההרגשה הכי מיוחדת.

והיום, אתה והנכדים שלך - אתם הולכים ומתרגלים למצב הזה?

הנכדים שלי ואשתי בארץ, ויש לי ילדים מבוגרים שנשארים איתי ועושים תורנות ומתחלפים. אני לא מתחלף. אשתי והילדים הגיעו לפה כשנרגע המצב, אבל ביום הראשון של סוכות התפוצצו רקטות ממש לידנו והיה עשן גדול. שמענו כאלו פיצוצים ואמרתי שמיד אחרי החג אוציא את הילדים ואשתי. אותם אני לא יכול לסכן.

על עצמך אתה מפחד?

אני לא מפחד על עצמי. אני יכול לקחת על עצמי את הסכנה, אבל לא יכול לסכן אחרים. לפני ראש השנה ביקשתי מאנשים לא לבוא לאומן. חסידים שהגיעו חשבו שלא קרה כלום, וברוך ה' בסוף באמת לא קרה אסון. אבל היה פה מצב שרקטות נפלו במקומות שאף אחד לא חשב שיפלו. זה ממש מלחמה. זה מסוכן.

איפה אתה רואה את יהדות אוקראינה עומדת אחרי שהמלחמה תיגמר?

אני אגיד לך משהו חדש שאף אחד עוד לא שמע. מחר אנחנו מתחילים לבנות ישיבה. אנחנו עשינו הנחת אבן הפינה לבניין הישיבה. כשהיו הפצצות באנטבקה והטנקים הרוסיים התקרבו, לא היה מקום להימלט ואמרתי "בוא נעשה הנחת אבן הפינה".

אתה רואה את הישיבה הזאת עומדת ומגשגשת אחרי המלחמה? זה מאוד אופטימי להקים ישיבה בשלב הזה.

אנחנו רוצים לאט לאט לבנות את זה כי הבטחנו לקדוש ברוך הוא, ומקווים שזה יעמוד.

אתה תנסה אחרי המלחמה להחזיר את יהודי אוקראינה שעזבו לאירופה ולישראל?

קודם כל, אלו שבארץ - עוזרים להם ברוך ה'. בגלל שהמדינה לא טיפלה בהם כל כך טוב אנחנו מנסים לעזור להם גם בארץ. עכשיו אצלנו, פתחנו מועדון לצעירים וכבר יש לנו כל פעם עוד אנשים מגיעים ויש השתוקקות ליהדות בזמן המלחמה. יש לנו הרבה אנשים חדשים שלא היו קודם. אתמול עשינו ברית למישהו שגר סמוך לבית כנסת. לא היה לו קשר ליהדות, ועכשיו הוא כל יום מתפלל.

יש לאחרונה הרבה ביקורת על ישראל שלא מספקת כלי נשק מסוימים לאוקראינה. הביקורת הזו נשמעה גם מזלנסקי. מה דעתך בעניין?

אני לא יכול להאשים את ישראל. הרבה פונים אליי וחושבים שאני הנציג של ישראל. בגלל שאני מפורסם פה ומכירים אותי הרבה שואלים אותי מתי תגיע התמיכה מישראל. שואלים איך כשפה הורגים אנשים ויש רצח עם ישראל לא עוזרת. אני מסביר להם שישראל מתמודדת גם כן עם סכנת קיום ורוסיה נמצאת בגבול עם ישראל דרך כל מיני ארגונים שנלחמים נגד ישראל. אני אומר להם שיבינו את ישראל.

דבר שני, אני אמרתי את דעתי. אני לא מומחה בענייני צבא אבל גם דיברתי בפגישה עם רה"מ ושרים אחרים והסברתי להם שרוסיה השתנתה. זו לא אותה רוסיה. קודם כל בגלל שהיא נחלשה בגלל אוקראינה, ודבר שני היא בעלת ברית של איראן ממש. הם מחמשים אותם ובסוף זה מופנה נגד ישראל. רוסיה נותנת לאיראן מטוסים צבאיים ואלו דברים שישירות מאיימים על ישראל. אוקראינה עכשיו נלחמת גם על אוקראינה אבל גם על ישראל. בגלל זה צריך להתסתכל מחדש. שר החוץ אלי כהן הגיע שבוע שעבר, והיה גם זאב אלקין ויולי אדלשטיין. מגעים חזקים מתנהלים פתאום. אני חושב שרוסיה מנהלת מלחמה לא רק נגד אוקראינה אלא נגד כל העולם החופשי, כולל ישראל. רוסיה משחקת שם עם כל מיני אוייבים של העם היהודי. תומכים בחמאס ובחיזבאללה, ועכשיו נודע לי שגם במפלגתו ערביות בתוך הארץ.

יש הרבה ביקורת באמת גם על היחס של ישראל לרוסיה ועל כך שישראל לא ממש מגנה את רוסיה ולא תופסת צד חד משמעי במלחמה. מה אתה חושב על זה? היית מצפה לגינוי יותר נחרץ של רוסיה?

אני חושב שבישראל יודעים בדיוק מה לעשות. יש דברים שאומרים ויש דברים שעושים. ישראל קודם כל צריכה לשמור על האינטרסים שלה. אמרו לי כמה אנשים מארה"ב שישראל לא איתנו, אבל כשהיא צריכה להיות נגד איראן והפלסטינים היא עושה את זה, כמו שאנחנו נלחמים עכשיו. גם אמר את זה ניר ברקת שהיה פה. הוא היה הראשון שהגיע ומבין את העניין.

מה היית מצפה שעכשיו ישראל תעשה למען אוקראינה?

מרוסיה אי אפשר לצפות לכולם. כל מה שהיא אומרת - היא משקרת. אני חושב שישראל צריכה לקחת עמדה יותר חזקה ולהגיד לרוסיה - איראן זה אויב שלנו אז אנחנו איתכם. אני חושב שזה התחיל ללכת לכיוון הזה. הרוסים הורידו כבר את המסכות.

האם יצרת קשר עם רבנים רוסיים שונים? מה המסר שניסית להעביר להם?

דיברתי אליהם ואמרתי שיותר טוב שיעזבו את המדינה. אמרתי ש"בכל זאת יבואו לגייס אתכם לצבא. תתקשרו. יש לכם את מספרי הטלפון". עדיין אף אחד לא הגיע אלינו, אבל יש כזאת אפשרות. אמרתי להם גם ש"מסך הברזל יורד". הצבא מגייס הרבה אנשים לצבא בלי רצון לזה. אמרתי לרבנים שרוב הסיכויים שהם יתגייסו ואו ייהרגו או יהרגו. אם לא יתגייסו - ילכו לעשור בבית הסוהר ואתה כבר יודע מה זה בית סוהר ברוסיה. אמרתי להם לברוח דחוף. דיברתי גם עם רבנים מחוץ לרוסיה שאומרים שבעבר לא היה להם כמעט מניין ועכשיו יש להם הרבה מניינים מאלו שברחו מרוסיה, הצעירים. ממש מסוכן שם. היה אצלי במשרד לפני חודשיים האיש שמטפל בהחלפת שבויים. סיכמתי איתו שאם יהודים ילכו בשבי יביאו אותם אלינו, ובאנטבקה ניתן להם עיר מקלט בה ילמדו תורה וילמדו לאהוב את אוקראינה. ככה נלמד אותם את שניהם.

מתי בפעם האחרונה דיברת עם הנשיא זלנסקי?

בבאבי יאר, בטקס הזיכרון. לא היה לנו הרבה זמן לדבר שם, ורוב הזמן שתקנו.

מה עמדתו ביחס לישראל והתמיכה שהוא מקבל ממנה?

בגלל שהוא יהודי הוא חושב שישראל צריכה לעזור. קשה לו עם זה שהוא יהודי וישראל לא עוזרת. אבל עכשיו זה מתחיל להשתנות וסימן לזה זה שאתמול נפגשתי עם יולי אדלשטיין וזאב אלקין. בשבוע שעבר נפגשתי עם אלי כהן ולפני כן עם ניר ברקת. ואני שמעתי מהם שהמצב משתנה והרוח משתנה.

יש לזלנסקי אמפתיה מסוימת ליהודי אוקראינה בשל יהדותו?

אני לא רוצה לפרסם דברים שדיברתי איתו בפרטי אבל למרות שהוא יהודי הוא לא יכול לבלוט יותר מידי. הוא נשיא אוקראינה. אבל יש לו יש לב יהודי ממש.

כשהתחילה המלחמה הרבה יהודים בישראל העלו את שאלת את התמיכה אוקראינית בנאצים במלחמת העולם השנייה שהייתה תמיכה רצינית ומסיבית מאוד. כמה היהודים באוקראינה מודעים לזה?

כל מי ששואל אותי את זה אני מסביר לו שמדינת אוקראינה לא הייתה קיימת בזמן המלחמה היא הייתה חלק מברית המועצות. בכל המדינות היו משתפי פעולה עם הנאצים וגם האוקראינים היו כאלה. אוקראינים שלחמו נגד הנאצים מתוך הצבא האדום היו מיליונים, ולעומת זאת משתפי הפעולה היו עשרות אלפים בלבד.

רבים מנסים להבין מה ההבדל בעצם בין אוקראינה לרוסיה, שמצדיק את אוקראינה כמדינה עצמאית. אולי תוכל להסביר את ההבדל?

אוקראינה הייתה עם אחר לגמרי, והאוקראינים מאמינים בזה. הם לא רוצים להיות עבדים של רוסיה. בוא נגיד ככה: יש שתי ערים שחיות טוב - מוסקבה ופטרבורג. ורוב העם האחר גר בלי שירותים בבית. אני לא רוצה שיחשבו שאני גזעני, אבל אוקראינה פשוט רצתה לחיות נורמאלי ובדמוקריטה. פוטין לא רצה שהרוסים יראו שאפשר להיות עצמאים, ובגלל זה עכשיו בזמן המלחמה רוב האוקראינים שונאים את הרוסים ולא רוצים לראות אותם.

כרב הראשי של אוקראינה, איזה מסר אתה רוצה להעביר לקוראים הישראליים?

תראה, אני רואה את המלחמה הזאת כמלחמת גוג ומגוג. מלחמת עולם השלישית. מה שקורה בעולם, רעידות אדמה ומה שקורה פה - זה פעמי משיח. אנחנו נמצאים עכשיו ממש על סף הגאולה השלימה ואני פשוט נמצא פה ומרגיש את זה. אני לא יודע מה ולמה אבל כל אחד נמצא במקום שהקב"ה רוצה שהוא יהיה. אבל אני מרגיש שאנחנו מתקרבם לגאולה. בבאבי יאר ניצלתי את הבמה ואמרתי שהנאצים הרגו את כל היהודים בלי להתחשב במה הקהילה והאם אתה כזה או כזה, ימני או שמאלני, מבית כנסת כזה או אחר. את כולם הרגו. בגלל זה אנחנו צריכים להתמיד באהבת ישראל ואחדות ישראל. בעזרת השם נחזה בבית המקדש בקרוב ממש".

מלחמת אוקראינה רוסיה הרב משה אסמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד