כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
א שבת אין מז'יבוז'

החיילים היהודים באוקראינה: "נלחמנו פנים מול פנים, לא היתה לנו ברירה"

חיילים יהודים מצבא אוקראינה התארחו השבת במז'יבוז'. הם סיפרו על הקרבות ועל היחס אליהם כיהודים בצבא אוקראינה. הם מאמינים שהם ינצחו את "הדוב הרוסי". הם סיפרו: "נלחמנו פנים מול פנים, נלחמנו על הבית שלנו, לא היתה לנו ברירה"

החיילים היהודים באוקראינה: "נלחמנו פנים מול פנים, לא היתה לנו ברירה"
החיילים היהודים צילום: באדיבות המצלם

השבת התארחו מספר חיילים יהודים מצבא אוקראינה בשבת מיוחדת שערך הרב הלל כהן, יועץ לשכת הנשיאות של הנשיא זלנסקי לענייני יהודים, שם סיפר הרב הלל כהן על היחס החיובי שמקבלים החיילים היהודים באוקראינה, הרב הלל כהן הוא הרב הצבאי הראשי של אוקראינה שאומר כי החיילים היהודים באוקראינה מקבלים יחס נפלא, דבר שהפריך את טענות הרוסים כי יש באוקראינה נאצים.

הרוסים טענו ועדיין טוענים כי הסיבה שרוסיה יצאה למלחמה היא למגר את הנאציזם באוקראינה, אותם חיילים הגיעו לשבת למז'יבוז', הם התארחו יחד עם קבוצת עיתונאים חרדים שהגיעו מישראל ומארצות הברית, הם סיפרו על מה שעובר עליהם ועל העתיד.

במהלך השבת נרשם רגע מרגש, לאחר שחייל יהודי ששב מהקרב עלה לתורה במז'יבוז'-אוקראינה, נערכה תפילת 'מי שברך' מיוחדת לחיילי צבא אוקראינה האמיצים, וברכה מיוחדת לנשיא היהודי ולודימיר זלנסקי בן אלכסנדר, המתפללים פצחו לאחר מכן בריקוד של שמחה. (תיעוד צולם על ידי נוכרי).

אלי, חייל יהודי שומר תורה ומצוות, סיפר שהוא נלחם פנים מול פנים עם חיילים רוסים באזורים הכי קשים, חרסון, אודסה וניקולאייב. הוא סיפר שהם עצרו לילה אחד מספר חיילים רוסים, שלא קלטו שהחיילים האוקראינים נמצאים מאחורי הגב שלהם, הם הפתיעו אותם, לקחו אותם בשבי והתייחסו אליהם לפי חוקי ג'נבה, לא פגעו בהם ולא ירו בהם, אפילו שהם יכלו לעשות זאת מבלי שאיש יגלה על כך.

אלי וחייל נוסף בשם דניאל, סיפרו לכתב 'בחדרי חרדים' שהתלווה למסע: "נלחמנו פנים מול פנים, נלחמנו על הבית שלנו, לא היתה לנו ברירה, אנחנו יכולנו להרוג אותם אף אחד לא היה יודע מזה, אבל אנחנו לא עושים דברים כאלה. אנחנו לא כמו הרוסים, אנחנו מתייחסים לשבויים שלנו כבני אדם, אנחנו לא מכים אותם, אנחנו נותנים להם לאכול, ויחס הגון, בניגוד גמור ליחס שהרוסים נותנים לחיילים האוקראינים, כל הדיבורים שיש נאציזם באוקראינה, אלו שקרים, יכול להיות שיש פה ושם איזה שהוא בן אדם שהוא באופן פרטי עם דעות כאלה ואחרות, אבל באוקראינה מתייחסים מאוד יפה לחיילים היהודים".

עוד סיפרו השניים: "יש הרבה חיילים יהודים בצבא אוקראינה, כל חגים יהודיים אנחנו מקבלים אפשרות לחגוג אותם, עם כל המוגבלויות והבעיות יש לנו אפשרות להניח תפילין, להתפלל, מטבע הדברים להיות חייל יהודי באוקראינה הוא הרבה יותר קשה מאשר להיות חייל יהודי בצה"ל, אבל אני חייב להגיד שהאוקראינים עושים מה שהם יכולים לסייע לנו לקיים אורח חיים יהודי".

הרב הלל כהן, מי שארגן את משלחת העיתונאים מישראל וארה"ב, חילק תפילין צבאיות מיוחדות לחיילים שנמצאות בתוך קופסאות מיוחדות לשמירה מפני גשם ומפני חום, גם ספר תורה קטן הוא נתן להם לשטח, הם מספרים שהיו להם זמנים קשים, בהם חששו לחייהם כי הם לא ידעו מה הולך לקרות, האם אוקראינה תשרוד את המתקפה הרוסית. אבל תוך כמה שבועות הם הבינו ש"הדוב הרוסי" הוא לא כזה מפחיד: "הוא בכלל לא מפחיד, ועם סיוע של המערב וארצות הברית, ועם סיוע הומניטרי מישראל אנחנו מקווים לנצח" הם אומרים.

עוד אמרו: "האוקראינים התחילו לחזור לעצמם אנחנו לא מפחדים מהרוסים אם חשבנו עליהם פעם שהם מאוד חזקים, מתברר שאולי הם כמות גדולה יותר מאיתנו, אבל החיילים שלהם הם לא חיילים, הם סתם אנשים מסכנים שפוטין לקח וזרק אותם לשדה הקרב, ואמר להם לכו להילחם". לסיום אמרו: "אנחנו ננצח בעזרת השם ואנחנו נשמח אם מדינת ישראל תעשה קצת יותר מאמץ ותסייע קצת יותר בדברים שהיא יכולה לסייע ועדיין לא מסייעת".

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה הלל כהן מעזיבוז חיילים יהודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד