ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
"מקווה שהשיח יירגע"

פסילת חוקים בבג"ץ: רוטמן מרכך את ההצעה

ועדת חוקה ממשיכה בדיונים על הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. במהלך הדיון, הודיע יו"ר הוועדה רוטמן כי, הוא מתכוון להביא לקריאה ראשונה נוסח לפיה פסילת חקיקה רגילה תעשה ברוב של 12 או 13 שופטים מתוך 15 ולא פה אחד - כפי שהציע תחילה. בפתח הדיון אמר רוטמן: "מקווה שהשיח יירגע מכל הצדדים". ח"כ כהנא הגיב: "דוחפים את האצבע בעין ומסובבים"

פסילת חוקים בבג"ץ: רוטמן מרכך את ההצעה
ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

ועדת חוקה התכנסה הבוקר (ראשון) להמשך הדיונים על הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. בוועדה דנים בשתי הצעות חוק שמטרתן לצמצם את האפשרות של בית המשפט העליון לפסול חוקים רגילים. במהלך הדיון הפתיע יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן כשהודיע כי הוא מרכך את נוסח הצעת החוק שעד עתה קבעה כי פסילת חוקים בבג"ץ תתאפשר רק אם כל 15 השופטים יסכימו על כך.

הנוסח החדש, הוא הנוסח שהציג בתחילה שר המשפטים יריב לוין, ועל פיו, הרכב של 12 מתוך 15 שופטים יוכל לפסול חוקים רגילים שהכנסת חוקקה. 

רוטמן אמר כי בכוונתו להביא את הנוסח להצבעה לקריאה ראשונה. כאמור, לפי ההצעה המקורית של רוטמן רק הרכב של 15 מתוך 15 שופטים יוכל לפסול חוקים רגילים. ההצבעה בוועדה תתקיים ביום רביעי הקרוב.

ח"כ רוטמן אמר: "הרציונל העיקרי של 15 שופטים הוא שקביעת הרכב או באמצעות ותק מייצר הטיה בהליכי המינוי ע"י הנשיא והרכב מלא מנטרל את החשש הזה, בכפוף למניעתיות. החשש המרכזי הוא מפסילת שופטים על בסיס שיקול דעת של גורם מסוים".

לדבריו, "לאור העובדה שמדובר בעמדת השר לוין ודברים נוספים שנאמרו פה, בנוסח שיועבר להצבעה ביום רביעי לקריאה ראשונה, אביא נוסח של פסילת חקיקה רגילה ברוב של 12 או 13 שופטים מתוך הרכב של 15 שופטים".

רוטמן הוסיף: "אני רואה טעם רב בטענות שהעלו כאן מומחים וח"כים והסיבה שמלכתחילה נקבע בהצעת החוק נוסח של 15 מתוך 15, היא כי חשבתי שזו נקודת התחלה טובה למו"מ כהצעה שהצביעו עליה לפחות חמישה ח"כים מהאופוזיציה. לצערי מאחר והם שברו את הכלים ולא מנהלים מו"מ, אני נאלץ לנהל מו"מ עם השר לוין ואני מקווה שהם יחזרו בהם".

ח"כ גדעון סער הגיב בחשבון הטוויטר להצעת רוטמן וכתב: "לא ריכוך ולא נעליים. "ההתרככות" של רוטמן זהה בדיוק להצעה המקורית של לוין. עוד ספין. ולגופו של ענין: בלתי קביל לחלוטין".

בתוך כך, בפתח דבריו התייחס רוטמן לניסיונות לקדם פשרה ואמר: "אני רוצה רק לקוות שהשיח יירגע מכל הצדדים ויהיה אפשר לדבר על הרפורמה כמו שצריך לדבר בין אחים. לא בפרובוקציות ולא בשיח מתלהם".

ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) הגיב ואמר: "אתם לא רוצים באמת לדבר, אתם דוחפים את האצבע בעין ומסובבים אותה הכי חזק שאפשר. הכוח בידיים שלכם. תבואו, תעצרו את החקיקה ונדבר. אם תרגישו שמסבנים אתכם, תמשיכו".

במהלך הדיון, פנה חבר הכנסת רוטמן לחבר הכנסת יואב סגלוביץ' ממפלגת יש עתיד ושאל אותו: "אתה אולי רוצה לגנות את ההתבטאות, ביבי בוגד?", סגלוביץ' השיב: "אתה פשוט הזיה".

חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש-תע"ל) הזהיר במהלך הדיון כי "זה ייגמר בדם, והדם יהיה על ידיו ועל ידי חברי הקואליציה שלא עוצרים את זה ואומרים 'די'".

 

 

הרפורמה המשפטית בית המשפט העליון שמחה רוטמן ועדת חוקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד