י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תיעוד נדיר: השועלה טורפת את הטורף הקטן בישראל

טורף טורף טורף: שועלה שנצפתה באזור בית ג'ימאל, ליד בית שמש תועדה בעת שרדפה אחר טרף קטן וזהיר כאשר לאחר מספר תצלומים הבחין המתעד כי היא טורפת את הטורף הקטן בישראל הנקרא חדף

תיעוד נדיר: השועלה טורפת את הטורף הקטן בישראל
השועלה טורפת את החדף צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, תיעד בשבוע שעבר אירוע מיוחד בו שועלה משחקת ולסוף טורפת את הטורף הקטן בישראל, חדף.

השועלה טורפת את החדף - צילום - עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע

"הנקבה שבתיעוד המיוחד נצפתה באזור בית ג'ימאל, ליד בית שמש. היא ירדה מולנו בכביש ופתאום פנתה שמאלה לכרם זיתים יפיפה. יחד איתי היו צוות יחידת סקרי הטבע העירוניים בחברה להגנת הטבע וצפינו בה מקפיצה טרף קטן.

היה קשה לראות במה מדובר, שלפתי את המצלמה והתחלתי לצלם. עקבנו אחריה כמה דקות. לאחר שעברתי על הצילומים, הבנתי שמדובר בחדף קטן. בסוף המשחק היא קברה את הטרף שלה והמשיכה לדרכה, מבלי לאכול אותו.

ייתכן וריח חזק שהחדף מפריש בעת מצוקה השבית את התיאבון של השועלה, אולי הקבורה והיישון הופכים אותו יותר אכיל. זוהי תצפית מיוחדת, נדירה ומרגשת, שמח שהייתי במקום הנכון ובזמן הנכון".

החדף הוא יונק זעיר שניזון באמצעות שיניו החדות מחרקים קטנים, שלשולים וכו'. הפעם, איתרא מזלו והוא נתקל בטורף גדול בהרבה ממנו.

אפו של החדף מחודד, ומכאן שמו - חַד + אַף. בשל היותו יונק קטן מאוד, חילוף החומרים בגופו הינו מהיר מאוד, לכן קשה לו לאזן את חום גופו ועל כן עליו לצרוך ביממה כמות מזון עצומה ביחס לגודלו. את מרבית חייהם מבלים החדפים במחילות תת קרקעיות וגם בעת שיחור מזון הם נותרים במפלס התחתון של הצמחייה.

בישראל חיים ארבעה מיני חדפים - חדף קטן, חדף לבן שיניים, חדף זעיר וחדף רמון, שהתגלה לראשונה ב-1996 במכתש רמון, והתברר כי הוא מין אנדמי לישראל. החדפים לרוב חיים שנה אחת בלבד, ואף פחות מכך, אך הם מפצים על כך בקצב רבייה גבוה - הם מגיעים לבגרות מינית בגיל 8 שבועות ומסוגלים להעמיד מספר גדול של צאצאים בשנה הראשונה לחייהם.

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי החדף מועיל לאדם בכך שהוא ניזון ממזיקי חקלאות ובדומה לעטלפי החרקים, לחדפים חשיבות רבה בבקרה על אוכלוסיות חרקים מזיקים במערכות חקלאיות מגוונות, הכוללים מטעים ושדות גידולים שונים. זאת בשל העובדה שהחדפים ניזונים ממספר רב של פרוקי רגליים ושחדף אחד מסוגל לאכול ביממה כמות ששווה למשקל גופו. לכן, הם נחשבים כמדבירים ביולוגיים בשדות חקלאיים.

שועל טרף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד