י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"צריכים לחשוב אלף פעמים"

עימות בממשלה בדיון על חוק עונש מוות למחבלים

במהלך הדיון על חוק עונש מוות למחבלים זעם השר בן גביר על נציגת משרד המשפטים שאמרה כי הנושא מעורר קשיים. "לא בחרו בכם לקבוע מדיניות. תקימו מפלגה ותבחרו", אמר. השרה דיסטל אטבריאן על החוק: "אנחנו צריכים לחשוב אלף פעמים"

עימות בממשלה בדיון על חוק עונש מוות למחבלים
איתמר בן גביר צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

במהלך הדיון שהתקיים (ראשון) בוועדת שרים לענייני חקיקה התעמת השר איתמר בן גביר עם הייעוץ המשפטי, עם גורמים ביטחוניים ועם השרה גלית דיסטל אטבריאן על קידום חוק עונש מוות למחבלים שבסוף אושר. כך דיווחה הכתבת המדינית של חדשות 13, מוריה אסרף וולברג. 

נציגת משרד המשפטים אמרה בדיון: "עונש מוות זה חציית גבול. לא בכדי העונש יושם כלפי החמור שבפשעים - חוק עשיית דין לנאצים". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: תקף "אז בואי נאפשר לנאצים להיות נאצים, לפי מה שאמרת כרגע לא צריך להטיל על נאצים עונש מוות".

נציגת היועמ"שית הגיבה לבן גביר ואמרה: "מעשי רצח הם מעשים חמורים אבל מעשי הנאצים אין להם אח ורע. במקרה הזה גורמי ביטחון חושבים שזה לא ירתיע אלא יזיק". נציג המל"ל הסתייג אף הוא מהצעת החוק ואמר: "אנחנו גם סבורים שלאור מורכבות הסוגייה וכיוון שיש לה השלכות רחבות על הביטחון – יש לדון בכך בצורה מסודרת בקבינט אנחנו הולכים לארוע מאז'ורי".

בן גביר הגיב לשניהם ואמר: "אנחנו יכולים להתהדר כמה אנחנו מסורים והומניים, אבל זה על חשבון הילדים שלנו ועל הדם שנשפך ברחובות שלנו". השרה גלית דיסטל אטבריאן הצטרפה למסתייגים ואמרה: "אין לי דעה מוחלטת אבל כן אני רוצה לבטא את מה שעובר בלב היהודי שלי. כשמדינה ועוד מדינת העם היהודי מכניסה עונש מוות אנחנו צריכים לחשוב אלף פעמים".

דיסטל הוסיפה: "כיהודייה אני מאמינה שהחיים והמוות זה רק בידי מי שיושב שם למעלה. מבחינה יהודית להרים אצבע כריבון זו בעיה. צריך עונשים קולקטיביים וכלכליים".

בשלב הזה, השר בן גביר פונה אליה ומקשה: "אז למה הבטחת בהסכם? זה מה שכתוב בהסכם". השרה דיסטל השיבה: בוא נעשה סיעור מוחות מוסרי, איתי לא דיברו בהסכמים הקואליציוניים

המשנה ליועמ"שית שרון אפק אמר בדיון: "בתור יועצים משפטיים אנחנו חושבים שההצעה לא עוברת ברמה חוקתית". בן גביר תקף אותו בתגובה: "אתה רוצה לקבוע מדיניות וזה לא תפקידך. לא בחרו בכם לקבוע מדיניות. תקימו מפלגה ותבחרו". אפק השיב: "אני מתעקש להיות ענייני, זה פוגע בזכות חוקתית של אנשים וגם לא משיג את תכלית ההרתעה אז יש מניעה".

לבסוף, כפי שכבר דיווחנו החוק אושר בוועדת שרים לענייני חקיקה. לפי החוק, בית המשפט יוכל להטיל עונש מוות על מי שעבר עבירת רצח על רקע לאומני נגד אזרחי ישראל. הוועדה החליטה שלאחר הצבעה טרומית על החוק יתקיים דיון בקבינט המדיני-ביטחוני שידון בנוסח החוק.

ראש הממשלה נתניהו אמר: "נמשיך לפעול בכל האמצעים, בביטחון, בפעילות מבצעית ובחקיקה, כדי להרתיע את המחבלים ולשמור על ביטחון ישראל. התשובה שלנו לטרור היא להלום בטרור בעוצמה ולהעמיק את שורשינו בארצנו".

השר איתמר בן גביר אמר: "ביום קשה זה שבו נרצחו שני אזרחים ישראלים בפיגוע טרור פלסטיני, אין יותר סמלי מהעברת חוק עונש מוות למחבלים. זהו חוק מוסרי, הוגן שקיים גם בדמוקרטיה הגדולה בעולם ובוודאי במדינה שבה גל טרור פוקד את אזרחי המדינה".

 

חוק עונש מוות למחבלים ועדת שרים לחקיקה איתמר בן גביר גלית דיסטל אטבריאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד