ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

לופוליאנסקי לעליון: "מפעל חיי התהפך עלי"

"תחושה קשה של אי צדק" טוענים עורכי הדין יאיר גולן ונחשון שוחט, המערערים בשמו של יו"ר יד שרה וראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי • הערעור דורש לבטל את ההרשעה, ולחילופין להקל בעונשו של הנאשם • "מטרות החסד ששימשו לו כמצפן כל חייו – הם שהתהפכו נגדו והתנקזו אל תוצאה משפטית כה מרחיקת-לכת"

צלם:פלאש90
צלם:פלאש90

אורי לופוליאנסקי, מייסד עמותת "יד שרה" וראש עיריית ירושלים לשעבר, הגיש היום (ב) ערעור בבית המשפט העליון בנוגע לגזר הדין שניתן בעניינו בתיק הולילנד.

"מפעליו הנדירים של המערער אורי לופוליאנסקי, מטרות החסד ששימשו לו כמצפן כל חייו, השליחות שאותה נטל ושאותה נשא באופן כה מעורר התפעלות והערצה על כתפיו משך ארבעה עשורים כמעט – הם שהתהפכו נגדו והתנקזו אל תוצאה משפטית כה מרחיקת-לכת – תוצאה שהקורא או השומע מתקשה להבינה ולקבלה". כך טוענים עורכי הדיון יאיר גולן ונחשון שוחט בכתב הערעור שהוגש היום לבית המשפט העליון בשמו של מייסד יד שרה, אורי לופוליאנסקי. עורכי הדין גולן ושוחט מערערים הן על הרשעתו של לופוליאנסקי ולחלופין על חומרת העונש.

פרקליטיו של לופוליאנסקי תוקפים את הפער "הבלתי נסבל", לטענתם, בין מהותן המיוחדת של התרומות ל"יד שרה" שנתרמו באופן רשמי ותוך כדי "הנצחה" גלויה ומוכרת לבין הקישור המעוות ל"עסקה המושחתת".

ביסודה של הפרשה צירוף נסיבות יחודי בין שני תחומי פעילות ציבורית חשובה. "ערעור זה" כותבים עורכי הדין, "מוגש מתוך תחושה קשה ונדירה ממש של אי-צדק. זו תחושה של אבדן חוש האיזון והמידה. הערעור מוגש כנגד ניתוח עובדתי ומשפטי חד צדדי וקר כקרח, שגם לגופו וגם במבט חברתי וערכי כולל, אינו יכול לעמוד במבחן הביקורת. הורכב פסק-דין קשה, מחמיר לאין שיעור ביחס למערכת העובדות כהוויתה, לטיב המעשים המניעים. בתחושת חוסר ההגינות, אי הצדק והעמידה מגיעה אל שיאה "למקרא גזר הדין".

"פסק הדין שיצא תחת ידו של בית המשפט המחוזי", כך טוענים גולן ושוחט, "מפתיע במיוחד כאשר הוא מחסיר כל ביטוי להבחנה מוסרית – נורמטיבית בין קבלת תרומות גלויות לארגון צדקה מובהק כל כך וששימשו למטרותיו, לבין מעשה נטילת שלמונים לכיסו של עובד ציבור. נפקדת ממנו גם מידה ולו מינימאלית של נכונות להתבונן על הנסיבות ולשפט אותן מנקודת המבט האותנטית של המערער - הנאשם עצמו שמתוכה ולאורה פעל, במשך כל שנותיו הבוגרים".

עורכי הדין גולן ושוחט מדגישים כי סיפורו של לופוליאנסקי הוא בחזקת תקדים משפטי. "הייחודיות של מר לופוליאנסקי", כותבים עורכי הדין, "איננה טריוויאלית. היא מחייבת התמודדות. מעולם לא נידונה בפסיקה סוגיה של תרומה למוסד כ"יד שרה", שהינו ייחודי באופיו, בהיקפו בתכליותיו ובמניעים הרבים לתרום לו. הדיון הנורמטיבי במעמדן של התרומות ל"יד שרה" מתחייב הן ביחס לשאלת עצם קיומה של האחריות הפלילית והן ביחס לטיבה. אופיו של הארגון ונסיבות התרומות אליו מטילים ספק משמעותי בדבר יכולת מודעותו של לופוליאנסקי לכוונת שוחד במידה והייתה".

עורכי הדין גולן ושוחט מוסיפים עוד: "לא הוכח כי מבחינת לופוליאנסקי התקבלו התרומות בעד פעולה הקשורה בתפקידו, תוך שלילת הסיבות הרגילות המובילות תורמים רבים לתרום סכום נכבדים לארגון שאינו סקטוריאלי, עממי ומיוחד זה. כל אלו הן שאלות תקדימיות, הנבדלות מכל הפרשות שנדונו בעבר בפסיקה. למרות זאת, בית המשפט בחר באופן מפתיע שלא לבחון באופן מהותי את הנסיבות המיוחדות של הפרשה".

ערעורו של לופוליאנסקי עוסק גם בחומרה ומדתיות העונש אותו גזר בית המשפט המחוזי. "יש לבחון, מדגישים עורכי הדין, את המקרה על יסוד בחינה נורמטיבית עצמאית של חומרת ההתנהגות והפסול שבה. ההחלה המעין מתמטית של עבירת השוחד מייצרת עוול וחורגת מכל פרופורציות".
ערעור עליון שוחד הרשעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד