כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מזרח אירופה: נמצאו קברי אחי האדמו"ר הזקן מחב"ד

קבריהם של שניים מאחי האדמו"ר הזקן מחב"ד נמצאו לאחרונה ברוסיה ובאוקראינה ומצבות הוקמו במקום • תיעוד וסיקור

אחד הקברים שנמצאו ושופצו. צילום: אגות אהלי צדיקים
אחד הקברים שנמצאו ושופצו. צילום: אגות אהלי צדיקים

אחיו של בעל התניא רבי משה זיע"א, הסתלק לבית עולמו ונטמן בבית החיים בעיר רודני שברוסיה, ברבות השנים ותחת שלטון הקומוניסטים כמעט ולא היו יהודים שהתגוררו במקום, אשה אחת תושבת המקום לקחה על עצמה את עול שמירת בית החיים היהודי בו טמון אותו צדיק.

פעילי אגודת אהלי צדיקים - גדר אבות בראשות הרב ישראל מאיר גבאי, הגיעו לא אחת לעיר על מנת לאתר ולמצוא את בית החיים היהודי בו קבורים עמך ישראל וגדולי עולם. לאחרונה, לאחר שניסו לדובב את אחד מתושבי המקום, הוא הפנה את הרב גבאי לרחוב בו היה בית החיים בעבר, ולאשה המתגוררת באחת הבתים במקום שבידה מידע על בית החיים.

האישה סירבה בתחילה לשתף פעולה, אך הרב גבאי לא אמר נואש וניסה לדבר עימה על דא ועל הא עד שבסופו של דבר הסכימה האשה לספר כי אמה שנפטרה לפני שנים אחדות הייתה השומרת של בית החיים היהודי, ואף הראתה על המקום בו הוא היה, כאשר בשנים האחרונות ניסו ערלי המקום להשתלט על חלקו, עקרו מצבות ואף בנו בתים בשולי בית החיים. במהלך הדברים סיפרה האשה כי בנה העובד במחלקת המים של העירייה, סח לה כי אירע פיצוץ באחת הצינורות בשטח בית החיים, ובעת החלפתו בצינור חדש נמצאו עצמות וחלקי גופות, בנה של אותה אשה, שידע שלאמו יש קשר לבית החיים, בא אליה והתייעץ כדת מה לעשות, והיא אמרה לו להטמין אותם במקום בו נמצאו.

פעילי 'אהלי צדיקים' - גדר אבות לקחו את העצמות שנותרו במקום וקברו אותם בשטח בית החיים, ואז החלו בנסיונות לקבל אישור על מנת לגדר את השטח ולהציב ציון במקום. אלא שלעירייה המקומית יש תוכניות אחרות והיא סירבה לשתף פעולה ולא נתנה לפעילים לפעול במקום ואף לא להציב מצבת ציון לבית החיים.

באחד הימים, בעוד הרב ישראל מאיר גבאי ופעיליו מסתובבים במקום, נראה יוצא מבית שבשיפולי בית החיים אדם שארשת פניו אומרת כי יהודי הוא, לאחר שניגשו אליו וביקשו שיסייע בעדם להציב מצבת ציון, האיש המחזיק באותה בקתה כבקתת נופש וביתו במקום אחר הסכים לשתף פעולה. וכך בביתו החלו להקים חלקי מצבה, ולאחר שהייתה מוכנה הוציאוה אל שטח בית החיים בסוף חצרו של אותו אדם. כך, כבא במחתרת, הקימו במקום מצבת ציון המספרת כי במקום זה שוכן בית עלמין שבו טמון קדוש עליון - הרה"ק רבי משה אחיו של בעל התניא זיע"א.

באגודת אהלי צדיקים - גדר אבות מנסים ומקווים שחפץ ה' בידם יצלח, ושבקרוב יושגו האישורים והתקציב לגדר את שטח בית העלמין ולהציב מצבה גדולה יותר וראויה.

אח נוסף היה לו לבעל התניא שחיבר ספרים רבים ואף מובא בכתביו של הבעל התניא המכונה המהרי"ל, רבנו יהודה לייב לאחר הסתלקותו הוא נטמן בבית החיים היהודי בעיר יאנוביץ שבאוקראינה, תושבי המקום הערלים ניסו ברבות השנים לא אחת להשתלט על שטח בית החיים, מצבות רבות נעקרו ממקומן ושימשו לרצף חצרות, ותושבי המקום נגסו בחלקים משטח המקום.

בשנים האחרונות עמלו באהלי צדיקים להסדיר את המקום כבית עלמין יהודי, לקבל את האישורים הנדרשים ולציין את המקום, לאחרונה המאמצים נשאו פרי וראש העיר נתן את האישור הנדרשים. באהלי צדיקים לא בזבזו זמן והקימו במקום מצבה על קברו ומצבת ציון כי במקום היה בית עלמין יהודי. באגודה עדיין פועלים להשיג אמצעים פיננסיים על מנת לגדר את בית העלמין טרם יחזור בו ראש העיר מאישורו, ומקווים בקרוב לברך על המוגמר.

בלאדי, מקום מושבו של האדמו"ר הזקן מחב"ד בעל התניא והשו"ע, בבית החיים היהודי בעיר נטמנו גדולי עולם וביניהם בנו של הצמח צדק הרה"ק רבי חיים שניאור זלמן זיע"א ובנו המהרי"ל (על שם אחיו של בעל התניא) בעל סידור מהרי"ל. בית עלמין זה נעלם מיקומו וכל המאמצים אצל זקני העיר למצוא את המקום עלו בתוהו.

לאחר חקירות ודרישות שלא פסקו הפנו אנשי המוזיאון המקומי את יו"ר אהלי צדיקים הרב ישראל מאיר גבאי ואת פעיליו לאשה זקנה ושבעת ימים, ולאחר חקירות ודרישות האשה הצביעה על המקום בו היא זוכרת שבימי צעירותה אנשי המקום שומרי התורה והמצוות היו עולים להתפלל על קברי הצדיקים.

יו"ר הארגון הרב ישראל מאיר גבאי החל לחפש ואף מצא שרידים של מצבות וסימנים כי אכן במקום היה קיים בית עלמין יהודי, הפעילים לא בזבזו זמן ומצבה גדולה המציינת כי המקום אדמת קודש הוא, וכי יהודים וגדולי עולם טמונים במקום קדוש זה הוצבה באתר. גם במקום זה פועלים באגודת אהלי צדיקים להשיג את האמצעים הפיננסים על מנת לגדר את המקום.

כל זה נוסף לאלפי בתי קברות ומקומות קדושים ברחבי מזרח אירופה שאותרו ומוחזקים על ידי הארגון, ביניהם בעיירה קופוסט הנמצא באותו איזור שם איתרה האגודה לפני מספר שנים את מצבותיהם של הרה"ק רבי יהודה לייב בנו של הצמח צדק ובן נוסף הרה"ק רבי שלמה זלמן מקופוסט זיע"א.

גם בעיר סטראשיליא הנמצאת לא הרחק משם איתרו את קברו ומצבתו של הרה"ק רבי אהרן מסטראשיליא זיע"א, שהיה רב העיר ומגדולי תלמידי בעל התניא וחיבר ספרים רבים, באהלי צדיקים שיפצו את מצבותיהם וציינו את קבריהם של אותם גדולי עולם.

יו"ר אגודת אהלי צדיקים - גדר אבות הרב ישראל מאיר גבאי, מבקש לציין כי על מנת לשמר את בתי החיים היהודים ברחבי העולם, יש צורך למצוא גואל, צאצא וכלל העולים להתפלל על קברותיהם של גדולי עולם, שיגיעו למקום ויתפללו. "במקומות בהם יש התעניינות ודרישה להגיע למקום - המקום נשמר יותר ותושבי המקום פחות נוגעים בקברים ובמצבות", כדי שאותם גדולי עולם יתפללו על עם ישראל על הכלל ועל הפרט לישועה ורחמים, נדרש מעימנו להגיע לאותם מקומות ולדאוג לשמר את אותם בתי עלמין וקבריהם של גדולי עולם הטמונים בהם.

הקברים שנמצאו: צילום: אגודת אהלי צדיקים














אהלי צדיקים האדמור הזקן חבד בעל התניא אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד