י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

לפיד יאשר סיוע של 50 מיליון שקל לעוטף עזה

בצוותי סוללות כיפת ברזל משרתים מילואימניקים שמגויסים כבר יותר מ-50 יום ולא משוחררים כי אין להם תחליף • צה"ל מבטיח: "פעם אחרונה שקורה דבר כזה"

  • כ"ט אב התשע"ד
צלם: אתר חיל האוויר
צלם: אתר חיל האוויר

שר האוצר,יאיר לפיד, נפגש היום (ב') בצהריים עם ראשי הרשויות המקומיות ביישובי עוטף עזה והכריז על סיכום שהשיג עם שר הפנים, גדעון סער, להעברת סיוע מיידי של כ-50 מיליון שקל.
לדברי לפיד, מדובר בסכום שאמור לשמש לצרכים המידיים של המועצות האזוריות, שמתמודדות מזה כמעט חודשיים עם ירי מאסיבי של רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר יישוביהן. בחודש וחצי האחרונים העבירו משרדי האוצר והפנים, בשני סבבים שונים, כ-30 מיליון שקל בסך הכול ליישובי עוטף עזה.

במקביל צפוי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, להציג בימים הקרובים תוכנית סיוע מקיפה שהוא מגבש בשיתוף מנכ"לים של משרדי ממשלה נוספים ונועדה לתמוך משמעותית ביישובים שנתונים זה תקופה ארוכה תחת אש.

"הפתרון האמתי והארוך לבעיות הנוכחיות הוא חיזוק היישובים באזור הזה ולהפוך אותם לפנינה ארץ ישראלית. אנו בונים את החלטת הממשלה בנושא ונעשה כאן ישיבת עבודה מסודרת", אמר לפיד לראשי הרשויות באזור, שהתכנסו לישיבה במועצה האזורית שדות נגב, בהשתתפותו ובהשתתפות מנהל רשות המסים, משה אשר.

"קשה לחיות פה", אמר לשר האוצר ראש מועצת שדות נגב, תמיר עידאן: "אנחנו רוצים לחיות בשקט, להשקיע בחינוך ובתרבות ובספורט. כל הזמן באים לכאן תורמים, שואלים מה אנחנו צריכים ויוצא שוב ושוב שאנחנו דורשים מיגון. נמאס. ראינו את הרעיונות לתכנית הסיוע שמתגבשת במשרדי הממשלה ואני מתרשם שיש כאן עבודה יסודית ורצינית. אנו מבקשים את תמיכתך, בייחוד על רקע אמירות שנשמעות ולפיהן התכנית מתבססת על סכומי כסף גבוהים מדי".

הקלות למילואימניקים
טרם כינס את ראשי הרשויות בעוטף עזה, קיים לפיד ביקור תנחומים אצל גילה ודורון טרגרמן במושב שדה אברהם, שבנם, דניאל בן ה-4 וחצי נהרג בסוף השבוע מפגיעת פצצת מרגמה בנחל עוז. על ביקור התנחומים סיפר לאחר מכן לפיד: "ישבתי עם ההורים של דניאל והייתה לנו שיחה טעונה ולא פשוטה. הסבא והסבתא כועסים ובצדק, כי אמרו להם לחזור לבתיהם - ועכשיו הם היו צריכים לקבור נכד".
בתוך כך אישרה היום (ב') ועדת חוץ וביטחון של הכנסת את חוק הארכת מועדים, שיאפשר לעשרות אלפי חיילי המילואים שגויסו בעקבות המערכה בעזה לדחות בעד כחודש תשלום של חשבונות או צווים של בית משפט.
בהחלטתה, קיבלה הוועדה את בקשת יו"ר האופוזיציה ומפלגת העבודה, יצחק (בוז'י) הרצוג, ואיש מפלגתו ח"כ איתן כבל. לפני כשלושה שבועות פנו השניים בנושא גם לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון בוגי יעלון, ולשר האוצר יאיר לפיד.
במכתבם פירטו הח"כים הרצוג וכבל כי אנשי המילואים שגויסו בעקבות מבצע "צוק איתן" באמצעות צווי 8 אינם יכולים לנהל את ענייניהם האישיים, כמו גם תשלומי חשבונות שוטפים. "מצב זה מחמיר כשמדובר בעצמאים ובעלי עסקים קטנים, כך שעשרות אלפי אנשי מילואים אלה ייאלצו להתמודד עם שחרורם מול בעיות כלכליות אזרחיות רבות. אצל חלק לא קטן מהם בעיות אלה עלולות להוביל לפגיעה כלכלית בלתי הפיכה. על הממשלה לדאוג לכך שההערכה הציבורית כלפיהם על נכונותם להתייצב ביום פקודה תתורגם לרשת ביטחון אזרחית וכלכלית".
חברי סיעת העבודה ביקשו עוד בפנייתם להפעיל את חוק הארכת המועדים שמאפשר להכריז על שירות מילואים כעל שירות חירום. הכרזה זו מפעילה את ההוראות הקבועות בחוק ומעניקה למשרתי המילואים במצב כזה הארכה של עד 30 יום מתום שירות המילואים לביצוע של חיובים שונים מתוקף של חוזה, שטר, החלטות בית משפט וכדומה, וכן, לא יחולו על חשבונות אלה ריביות חריגות על פיגורים.
"לא שמעתי מילואימניק אחד שהתלונן"

במסגרת המבצע המתמשך בעזה גויסו כ-90 אלף אנשי מילואים - חלק ניכר מהמתגייסים בצו 8 נשלחו להחליף כוחות סדירים בפעילות של ביטחון שוטף בגזרות אחרות ולפנות אותם למשימות של לחימה בעזה. עם זאת, לדברי קצין המילואים הראשי בצה"ל, תא"ל הושע פרידמן, במהלך הפעילות היבשתית של הצבא במסגרת "צוק איתן" חלק ניכר מאנשי מערך המילואים שגויסו בצו 8 פעלו בתוך שטח עזה לצדם של כוחות סדירים.

לדברי תא"ל פרידמן, "היחידות גויסו כשהן ערוכות למתאר הפעילות בעזה. קדמו לגיוסן 7 שנים של אימונים. הסתובבתי רבות בין חיילי המילואים ולא שמעתי אחד שהתלונן. כולם מרגישים ערוכים למבצע. דווקא שמעתי קריאות מצד מילואימניקים שמבקשים להיכנס חזק ועמוק אל תוך השטח".

תא"ל פרידמן הוסיף ואמר בשיחה עם "גלובס" כי תוכניות הצבא לקצץ באימונים בעקבות אילוצי תקציב לא פגעו בהכשרות של חיילי המילואים, שכן "תוכניות הקיצוץ עדיין לא התממשו, ובתוך כך החלה הלחימה בדרום".

תא"ל פרידמן מספר כי מבין המילואימניקים שגויסו כבר בתחילת הלחימה בדרום בצו 8, ישנה קבוצה של כמה עשרות חיילים המשרתים במערך ההגנה האווירית שמאיישים את סוללות כיפת ברזל וטרם שוחררו בשל אילוצי כוח אדם. "מדובר באנשי מילואים שמגויסים כבר 50 יום ואין להם תחליף. לקראת עימות עתידי זה יהיה אחרת. בינתיים, חלק מהאנשים האלה שנמצאים בלימודים החמיצו את מועדי בחינות הקיץ. במקרה שלהם אנחנו מקיימים שיח עם האקדמיה כדי לייצר להם פתרונות ראויים, ובמוסדות השונים ובמשרד החינוך רתומים לנושא וקיים רצון טוב לבוא לקראתם. בוחנים כל מיני פתרונות, כמו המרת מבחנים בעבודות הגשה ועוד", אמר.

תא"ל פרידמן הוסיף וציין כי עם פתיחת המבצע ובמהלכו שיעור ההתייצבות של חיילי מערך המילואים ביחידותיהם נע בין 90% ל-100% בחלק מהיחידות: "יש יחידות שלא גויסו והגיבו על כך בהתמרמרות מסוימת ובכעס. יש יחידות שבהן שיעור המתייצבים אף גבוה מ-100%".
פרידמן מילואים חיילים שירות כיפת ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד