ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
"עלולה להיות השפעה מכרעת"

על רקע הרפורמה, פנייה ליו"ר ועדת הבחירות

מרב מיכאלי פנתה במכתב ליו"ר ועדת הבחירות לכנסת הבאה בבקשה שיביע דעה בנושא הרפורמה המשפטית | לדבריה, "להפיכה המשטרית עלולה להיות השפעה מכרעת על מערכות הבחירות בישראל; עליך להביע את עמדת הוועדה בנוגע להשלכות החקיקה על טוהר הבחירות"

על רקע הרפורמה, פנייה ליו"ר ועדת הבחירות
השופט נועם סולברג צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר מפלגת 'העבודה', ח"כ מרב מיכאלי, פנתה ליו"ר ועדת הבחירות לכנסת ה-26, השופט נועם סולברג על מנת שיביע את עמדת הוועדה ביחס לחקיקה הדורסנית. עד כה לא הובעה עמדת ועדת הבחירות - לא בוועדת החוקה ולא בכלל.

במכתב כותבת מיכאלי לשופט: "כפי שבוודאי ידוע לכבודו, הכנסת נמצאת בעיצומו של הליך חקיקה חסר תקדים במהותו הנוגע, לגישתם של רבים, לאושיות שיטת המשטר בישראל. המכנה המשותף לכל אותן הצעות חוק הוא שלילה הלכה - למעשה של כל ביקורת שיפוטית על חקיקה והכפפת בית המשפט לסיעות הקואליציה".

עוד היא כותבת: "הצעות חוק אלה, לרבות הצעת חוק יסוד: השפיטה - תיקון מס' 3 (חיזוק הפרדת הרשויות) מאיימות, בין היתר, על קיומן של בחירות חופשיות ועל עצמאותה של ועדת הבחירות המרכזית. כך, על אף שבמסגרת הצעות החוק לא מוסדר מעמדו, קשיחותו מהותו של חוק יסוד - נקבע כי כל חוק יסוד יהיה בלתי-שפיט".

לדבריה, "ביחס לחקיקה ראשית מוצע כי זו תהיה כפופה לביקורת שיפוטית תחת מגבלות אשר משאירות חרך צר ביותר, אם בכלל, לביקורת שיפוטית כאמור. ואולם, גם במקרה זה, תוכל הקואליציה לבדה להתגבר על אי-החוקתיות שאותה יקבע בית המשפט הגבוה לצדק. מעבר להשלכות המהותיות שיש באותן הצעות, אבקש להפנות את תשומת ליבך לכך שמרבית ההוראות בחוק יסוד: הכנסת עשויות להשתנות בהתאם להחלטת הקואליציה לבדה. זאת, לרבות סעיף 4 לחוק יסוד: הכנסת אשר מגדיר את שיטת הבחירות וסעיפים אחרים אשר קובעים הוראות מהותיות על עבודת ועדת הבחירות המרכזית. יתרה מכך, חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], תשכ"ט-1969 קובע סמכויות הנוגעות לאופן יישום חוק יסוד הכנסת ועבודת ועדת הבחירות המרכזית
ואלה יכולים להשתנות בכל רוב של הכנסת".

עוד טוענת מיכאלי במכתבה: "עד כה, עמדת ועדת הבחירות המרכזית לא נשמעה בדיוני ועדת החוקה חוק ומשפט או בכל פורום פומבי אחר. נדמה כי שינוי כה מהותי, אשר מכפיף את העקרון היסודי ביותר בדמוקרטיה - בחירות חופשיות - לקואליציה לבדה עלול להביא בסבירות לא מבוטלת להתאמת שיטת הבחירות לרוב הקואליציוני הזמני תוך ביצור שלטונו באמצעות שינוי דיני הבחירות לרבות החלטות פרוצדורליות לכאורה כגון שינוי אופן הפיקוח על טוהר הבחירות, מיקומי הקלפיות, שימוש במצלמות על ידי המפלגות השונות וכו'. זאת, ללא כל יכולת לביקורת שיפוטית כלשהי. אף לא של בית המשפט הגבוה לצדק".

"למרבה הצער", כותבת יו"ר 'העבודה' ליו"ר ועדת הבחירות, "אין מדובר בתרחישי אימים הרחוקים מהמציאות. כזכור, ועדת הבחירות המרכזית, לרבות יושב הראש שלה והדרג המקצועי היו נתונים רק לאחרונה למתקפות משולחות רסן אשר נועדו לרפא את ידיהם ולהטות את החלטותיהם לטובת מפלגות מס וימות. לאחר שהצעות חוק אלה יכנסו לספר החוקים כך גם אותן טענות מופרכות יהיו להחלטות מחייבות".

"אשר על כן אבקש כי כבודו יציג את עמדתו כיושב ראש ועדת הבחירות המרכזית בפני ועדת החוקה, חוק ומשפט לאחר שייתקיים דיון בעניין זה על ידי מליאת הוועדה המרכזית. נדמה כי בלי שיושמע קול ברור בעניין זה עלולים צעדי חקיקה אלה ליצור סכנה לעצם קיומן של בחירות חופשיות בישראל". כך מיכאלי לשופט נועם סולברג.

ועדת הבחירות המרכזית מרב מיכאלי הרפורמה המשפטית נועם סולברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד