כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בעיה דמוגרפית

רוסיה בדרך למשבר אוכלוסין - מספר ההרוגים גדל

רוסיה מתקדמת לקראת משבר אוכלוסין ענק כשמספר ההרוגים במלחמה ממשיך לגדול. אנליסטים צבאיים אמרו שכ-65,000 חיילים רוסים מתו באוקראינה, 130,000 נפצעו קשה, ו-800,000 איש נמלטו מהמדינה

ההרס באוקראינה
ההרס באוקראינה צילום: ישי ירושלמי

רוסיה צפויה ל"ירידה של 10 אחוז בלידות" כאשר עשרות אלפי גברים צעירים מתים באוקראינה, כך הזהירו מומחים. תחזיות האוכלוסייה של האו"ם שעודכנו בשנה שעברה מראות שאוכלוסייתה של רוסיה כבר עברה מזמן את השיא שלה לאחר נפילת ברית המועצות, והיא עומדת כעת בפני פצצת זמן דמוגרפית ככל שהמלחמה נמשכת. מומחים טוענים שהמצב עלול להחמיר עוד יותר, שכן מעבר לנושאים הסטטיסטיים הרגילים, כבר נמצאות הבעיות של טראומה פסיכולוגית כתוצאה מהמלחמה, כמו גם אוכלוסיית קשישים הולכת וגדלה.

אלכסיי רקשה, דמוגרף רוסי עצמאי, אמר ל'דיילי אקספרס' שמספר ההרוגים בשדה הקרב באוקראינה ישאיר צלקות עמוקות בכלכלה שברירית ממילא.

בעוד שכ-100,000 מקרי מוות כתוצאה מהמלחמה נראים חסרי חשיבות בתוך אוכלוסייה רוסית בעלת 145 מיליון בני אדם, ההשפעה של ההרוגים הללו תרחיק הרבה מעבר לחזית. "אם יש כל כך הרבה הרוגים בקרב הגברים, זה אומר שאין חתונות, והדמוגרפיה נפגעת, זה מאוד פשוט", אמר רקשה. "אך אנחנו גם לא יודעים מה תהיה ההשפעה הפסיכולוגית על האנשים האלה, מה שיגרום גם לירידה במספר הלידות".

מאות אלפי הרוסים שברחו מהמדינה כדי להימנע ממעורבות במלחמה רק מחזקים את הנושא הזה. שני גלי בריחת אזרחים רוסים, ראשית לקראת סוף פברואר אשתקד, לאחר שפוטין הכריז על תחילתו של "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה, ושנית כשהכריז על גיוס חלקי של 300,000 חיילי מילואים ב-21 בספטמבר. יותר מ-800,00 אנשים, בעיקר גברים בגיל הלחימה, נמלטו מהמדינה.

"על פניו, הדברים לא כל כך גרועים, כי בהשוואה לכ-800,000 אנשים שעזבו את המדינה כשברחו מהמלחמה, רוסיה קלטה גם כמיליון אוקראינים", אמר. "אבל הגיל והמבנה החינוכי של אלה שהיגרו למדינות אחרות ושל אלה שהיגרו לרוסיה שונים לחלוטין. "אז בעיקר גברים צעירים, משכילים, בעלי שכר גבוה עזבו את הארץ ובעיקר נשים עם ילדים וקשישים הגיעו לרוסיה כפליטי המלחמה.

"כמה מאות אלפים זו הגירה מסיבית", אמר מר רקשה. "אם תשלבו את כל הגורמים - הפגיעה בהכנסות שהבריחה צעירים, והתגייסות לצבא תגרום הלם הפסיכולוגי, רוסיה כנראה תראה ירידה של 10% בלידות ב-2023. "תהיה לזה השפעה גדולה על הכלכלה בעוד 20 שנה כשהאנשים האלה יגיעו לגיל".

מלחמת אוקראינה רוסיה ילודה ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד