כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
גנץ ולפיד תקפו

"נתניהו במליאת הכנסת: "תומכי הרפורמה ומתנגדיה צריכים לדבר

במליאה החל דיון 40 חתימות אותה יזמו באופוזיציה בהשתתפות ראש הממשלה וראש האופוזיציה. הדיון מתקיים בעקבות הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה. מפלגות יהדות התורה ועוצמה יהודית החרימו הדיון. נתניהו: "כולנו אוהבים את המדינה. לכולנו יש רק בית אחד" • שידור חי

"נתניהו במליאת הכנסת: "תומכי הרפורמה ומתנגדיה צריכים לדבר
נתניהו ואקוניס במליאה צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם-טוב

במליאת הכנסת התקיים היום (שני) דיון "40 חתימות" בנושא הרפורמה במערכת המשפט, בהשתתפות רה"מ בנימין נתניהו וראש האופוזיציה יאיר לפיד. דיון 40 חתימות, אותו יזמה האופוזיציה, מתקיים לבקשת 40 חברי כנסת לפחות, וראש הממשלה מחויב להתייצב אליו. נושא הדיון הוא הרפורמה המשפטית, אך הדיון לא נצמד תמיד לנושא המרכזי, וזולג לנושאים נוספים. בסיום הדיון, 55 חברי כנסת תמכו בהודעת ראש הממשלה לעומת 53 שהתנגדו, ומשכך התקבלה עמדתו.

יצוין, כי מאחר והסדר ניגוד העניינים אוסר על נתניהו לעסוק ברפורמה המשפטית, הוא לא יוכל לדבר על כך בנאומו למרות שעל זה מתקיים הדיון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח נאומו לפיגוע הרצחני בשומרון ואמר: "אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב – למשפחת יניב מהר ברכה, על הירצחם של הבנים והאחים הָלֶל ויָגֶל. שניהם היו תלמידי ישיבות הסדר, אוהבי העם, אוהבי המדינה, אוהבי הארץ. מלח הארץ. אין דבר יותר נורא להורים מלהתבשר על מות בניהם".

נתניהו הוסיף: "הלל ויגל – הנאהבים והנעימים בחייהם וגם במותם לא נפרדו. השם יקום דמם, ואנחנו ננקום דמם. וכשאני אומר ׳אנחנו׳, אני מתכוון אך ורק לכוח המגן של מדינת ישראל – צה״ל וזרועות הביטחון. הם יודעים לעשות זאת. הם עושים זאת. הם באים חשבון עם כל מי שמרים ידו עלינו. זו רק שאלה של זמן, לא הרבה זמן, עד שניפרע מן הרוצח של הלל ויגל. דמו בראשו".

נתניהו התייחס לתגובת ממשלתו לפיגוע בשומרון ואמר: "כשמתרחש פשע מחריד כזה, כשמתרחשת זוועה כזאת של רצח של שני נערים נפלאים, אחים, הלב של מי לא נקרע. הדם של מי לא רותח. בשום אופן לא נעבור על כך לסדר היום. הממשלה שלנו משנה את הכללים. אנחנו פועלים נגד הטרור בכל האמצעים: סיכול, פעילות מבצעית, ענישה, ועכשיו גם חקיקה: חוק גירוש משפחות מחבלים, וקידום חוק עונש מוות למחבלים – דברים שלא היו עד עכשיו".

(נתניהו בדיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם-טוב

נתניהו הוסיף: "במקביל אנחנו מסדירים יישובים שלא הוסדרו במשך שנים. אנו בונים עוד אלפי בתים, ומוכיחים לאויבינו שהם לא יעקרו אותנו מארצנו. וזאת התשובה שלנו לטרור: להלום בטרוריסטים, להלום במחבלים, ולהעמיק את שורשינו בארצנו".

רה"מ הדגיש ברקע המהומות בחווארה: "אבל שוב - זה התפקיד שלנו, של הממשלה, ושל זרועות הביטחון. עם כל הלהט והיצרים, אין שום מקום לאנרכיה, ולא נשלים עם אנרכיה. לא נקבל מציאות שבה איש הישר בעיניו יעשה: הצתת בתים, שריפת מכוניות, פגיעה בכוונה תחילה בחפים מפשע. זהו בדיוק מה שאויבינו רוצים לראות: אובדן שליטה ומעגל אינסופי של דם ואש ותמרות עשן".

הוא פנה לדבר על סערת הרפורמה המשפטית ואמר: "חברי הכנסת, הקשבתי לאסתי יניב, אימם של הלל ויגל. אסתי ושלום קברו היום את ילדיהם האהובים. אסתי אמרה אתמול, בשיא יגונה, ובאצילות נפש שאין דומה לה: 'אנחנו אוהבים את המדינה, אנחנו אוהבים את הצבא ואנחנו רוצים אחדות'. אני יודע שרוב מכריע של אזרחי ישראל חותמים על המילים המרגשות הללו - אנחנו אוהבים את המדינה, אנחנו אוהבים את הצבא, ואנחנו רוצים אחדות".

נתניהו פנה לחברי הכנסת ואמר: "חברי הכנסת, אני אומר זאת גם לתומכי הרפורמה וגם למתנגדיה, ובייחוד לכל יושבי הבית הזה. כולנו אוהבים את המדינה. לכולנו יש רק בית אחד, ולכולנו יש רק מדינה אחת. יש דרך אחת להוריד את גובה הלהבות בתוכנו, והדרך הזאת היא לעשות דבר פשוט: להתחיל לדבר. בשביל לדבר צריך להיכנס לחדר אחד ולדבר".

נתניהו הוסיף: "אני משוכנע שעם רצון טוב נוכל להגיע גם להסכמות. בואו נקשיב לזעקה האמיתית של 'אם הבנים', אסתי יניב, שקוראת לנו מתהומות נפשה להידבר ולהתלכד. בואו נקשיב לה. ברור לי שהדבר אפשרי".

נתניהו הבהיר: "לא תהיה פה דיקטטורה, לא קץ הדמוקרטיה, לא D9 על בית-המשפט, לא "מדינת הלכה״, ולא כל שאר ההבלים – שאני לעולם לא אתן להם יד".

לפיד: "אם החוקים האלה יעברו, ישראל לא תהיה דמוקרטיה"

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד תקף בנאומו במליאה: "בואו נפסיק לעשות הצגות. הכל לא בסדר. האופוזיציה לא נמצאת פה כדי לשמש תפאורה בהצגות שלכם. אם אתם תעבירו את החוקים האלה ישראל תפסיק להיות דמוקרטיה והמקום הזה יהפוך להיות הפרלמנט ההונגרי"

לפיד הוסיף: "כמה פעמים תחזרו על השקר הזה שאתם רוצים הידברות? בשבוע שעבר ראש הממשלה האמיתי יריב לוין עמד פה וקרא להידברות ומיד כשסיים את דבריו עלתה להצבעה פסקת ההתגברות כדי שיהיה ברור שהוא לא מתכוון ברצינות".

לפיד קרא: "תעצרו את החקיקה המטורפת הזו. קחו פסק זמן. נלך לנשיא. בינתיים תעשו סדר בממשלה שלכם. תרחיקו את המשוגעים ממוקדי הכוח. בעיקר: תפסיקו לקרוע אותנו. נחזור להיות עם אחד".

גנץ: נתניהו מאפשר את הניצוצות שהבעירו אתמול את חווארה ויכולים להבעיר את רחובות ישראל"

בפתח הדיון נאם יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ ותקף את ראש הממשלה נתניהו "הקמת ממשלה עם אנשים חסרי אחריות ומופקרים שמבעירים את המדינה. איפה הם עכשיו – אתה יודע היטב", אמר.

גנץ הוסיף והאשים אם נתניהו: "אתה פוגע בקשר האסטרטגי שלנו עם ארצות הברית – עד כדי גינוי חסר תקדים של הנשיא ביידן למהלכים המסוכנים. שאתה עושה. מדיניות ממשלתך פוגעת אנושות בכלכלה הישראלית וביכולת לפתח את התשתיות במדינה. מול הטרור אתה מאפשר התנהלות שאני מוטרד שתביא עלינו אסון ביטחוני. מול אדי הדלק, אתה מאפשר ניצוצות שהבעירו אתמול את חווארה – ויכולים להבעיר את רחובות ישראל. אדוני ראש הממשלה, פעם אמר לך אדם חכם – ראש הממשלה המנוח אריאל שרון: "לא בספרים ובהרצאות ימוגר הטרור, אלא בקור רוח ובאחריות". זה בדיוק מה שנדרש בעת הזו".

גנץ קרא לנתניהו לעצור את קידום הרפורמה המשפטית ולגשת להידברות: "עוד לא מאוחר", אמר גנץ, "אני אינני חושב שאתה כל כך חלש ומובל. אולי אני טועה, אולי אני מחזיק בנוסטלגיה אישית. אתה יכול לעצור את האסון שמתרגש על החברה הישראלית, עוד לא מאוחר לעצור ולהתחיל הידברות מתוך כוונה לעשות תיקונים אמיתיים. תיקונים שיטפלו קודם כל באזרחים – ולא בשרים. שישפרו את המשילות – ולא שישרתו את המושלים.

נתניהו במליאה. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם-טוב

גנץ במליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם-טוב

אני קורא לך אדוני רה"מ, הורה ללוין, רוטמן ואנשיך לעצור ולהגיע לנשיא המדינה עוד הערב. עכשיו. אפשר לעשות היסטוריה ולחזק את החברה הישראלית, להימנע מפילוג ופגיעה אנושה בערכי מגילת העצמאות".

רוטמן: "צירפתם את מפלגת בג"ץ אליכם לאופוזיציה"

יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן נאם במליאה ותקף את האופוזיציה: "אין ביזוי גדול יותר למערכת משפט חזקה ועצמאית ממה שעושה האופוזיציה", טען. "מערכת משפט שעוסקת בפוליטיקה שמבטלת חוקים, שכופה את עמדותיה הערכיות על ציבור גדול ורחב היא איננה חזקה ועצמאית", הוסיף.

עוד אמר רוטמן: "אם רוצים מערכת משפט עצמאית אנחנו חייבים לנתק אותה מהפוליטיקה. מה שאתם עושים - צירפתם את מפלגת בג"ץ אליכם לאופוזיציה, כחזית הקדמית שלכם, כדי שתוכלו לשלוט גם כשאתם כבר לא בשלטון. הדבר הזה פוגע בעוצמתה וחוזקה ובאמון ציבור".

רוטמן ציין: "בג"ץ לא רואה את דבשתו. הם יכולים לדון בהרכבה של הממשלה, בנבצרות, יכולים לדון בתוקפן של חוקים. מפלגת בג"ץ אינה רואה את דבשתה, ואם אנחנו רוצים שתהיה לנו מערכת משפט חזקה ועצמאית אנחנו צריכים שהיא לא תעסוק בפוליטיקה. אתם רוצים שהיא תמשיך להיות ככה בשביל שהיא תשמור עליכם גם כשאתם מפסידים בבחירות".

ליברמן: "נתניהו מתחנן לאבו מאזן ומבטיח לו להקפיא התיישבות יהודית, מנסה לשחד אותו"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף גם הוא את נתניהו והאשים אותו ב"אי יכולת להתמודד עם גורמי הטרור". לדבריו, "מה שצריך לעשות, זה לסכל את ראשי טרור. אתה לא רק לא מסכל אותם אתה מממן אותם. כשאתה דואג להכניס כסף מקטאר לרצועת עזה זה מפנה להם תקציבים למפקדה שעושים הכול כדי לרצוח את היהודים בירושלים ביהודה ושומרון".

ליברמן הוסיף: "יש צינור בין לשכת ראש הממשלה לאבו מאזן. אתה מתחנן לאבו מאזן ומבטיח לו להקפיא התיישבות יהודית, מנסה לשחד אותו. אני כשר אוצר הדפתי כל חודש, היו באים ולוחצים להעביר להם כסף, אמרתי 'שום דבר'. הוא עוסק בטרור מדיני הוא מגיש תביעות נגד אזרחי צה"ל ואזרחי ישראל".

לפיד במליאה. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ / דני שם-טוב

ביהדות התורה החליטו להחרים את הדיון, אך השתתפו לבסוף בהצבעה. חברי כנסת במפלגה זועמים על נתניהו בטענה ל"אי כיבוד הסכמים קואליציוניים" סביב התקציב. 

מוקדם יותר הודיעו חברי סיעת עוצמה יהודית, כי לא ישתתפו ויצביעו בדיון '40 החתימות' שנערך היום. לדברי חברי הסיעה, מדיניות ההכלה של ראש הממשלה ושר הביטחון חייבת להשתנות, ולא ניתן יהיה לנהל מדיניות עצמאית בלי לשתף את השותפות הבכירות שבממשלה.

גורמים במפלגה אמרו: "לא יתכן שנשמע על ועידות מדיניות וסיכומים מדיניים בתקשורת, שיחליטו לבד על הסרת איטום בתי מחבלים, ולא ייתכן שיפנו תושבים מאביתר בניגוד להסכמים קואליציוניים ובניגוד למדיניות הימין". משמעות החרמת הדיון במליאה היא הצהרתית בלבד.

 

 

מליאת הכנסת בנימין נתניהו הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד