כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ניתוח שוק

אתם תהיו בהלם: מחיר החמאה המקומית לעומת החמאה המיובאת

למרות הסרת הפיקוח על מחיר החמאה, החמאה המקומית עלתה באופן מתון בדומה לשיעור ההתייקרות של שאר המוצרים המפוקחים. לעומתה, מחיר החמאה המיובאת נסק וכעת מחירה יקר ב-25 ₪ ממחיר מחמאה מקומית

אתם תהיו בהלם: מחיר החמאה המקומית לעומת החמאה המיובאת
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משרד החקלאות מנתח את שוק החמאה מאז הוצאתה מפיקוח מחירים: בניתוח שוק החמאה בישראל שבוצע על ידי החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות עולה כי מחיר החמאה המיובאת לצרכן לפני מע"מ עלה ב-21.5 ₪ לק"ג בשנת 2022 ביחס למחירו לפני הסרת הפיקוח בסוף שנת 2021. במקביל, מחיר היבוא ליבואן (CIF) עלה הרבה פחות ב-14.4 ₪ לק"ג. מרווח השיווק שנותר בידי המשווקים והיבואנים עלה ב-7.1 ₪ לק"ג. 

כזכור, המכס על ייבוא חמאה הוסר בפברואר 2020, והפיקוח על מחירי החמאה הוסר מנובמבר 2021. בניגוד למחירי החמאה המיובאת, מחיר המחאה המקומית נותר יציב, בדומה למחירו מלפני הסרת הפיקוח, וזאת למרות העלייה העולמית במחירי הגרעינים. במשרד החקלאות מסבירים כי יצרניות החמאה המקומיות החילו על עצמן פיקוח מרצון, ומשווקת את החמאה המקומית במחיר שהותאם להתייקרות שאר מוצרי החלב המפוקחים בספטמבר 2022 שעלו בשיעורים של 4.5%-5.3%.

על פי הסקירה, המבוססת על נתוני "סטורנקסט" המייצגות מכר של רשתות השיווק, שוק החמאה בישראל עבר בשנים האחרונות מספר תמורות שגרמו לשינויים משמעותיים במבנה השוק והרכבו. עד שנת 2019 היה מכס מגן על יבוא חמאה, שאפשר ייבוא במכסות פטורות ממכס שהוקצו להשלמת היצור המקומי. על רקע מחסורם ועלייה בביקוש המקומי לחמאה, במהלך 2019 הוגדלו המכסות לייבוא פטור ממכס, ובפברואר 2020 בוטל כליל המכס על ייבוא חמאה. בתוך כך, בהשפעת משבר הקורונה ומגמות צרכניות הביקוש לחמאה המשיך לעלות ובנובמבר 2021, הוסר הפיקוח על חמאה, במטרה לאפשר תחרות גוברת בשוק זה. בהמשך לתהליכים אלו סך הצריכה של חמאה עלה ב-15%, כאשר נתח השוק של חמאה מקומית מתוך הצריכה הכללית בישראל ירד מ-80%-90% עד 2018, ל-65% בשנת 2022. הגידול הכולל בצריכת החמאה מוסבר בעלית הביקוש לשומן חלב בשנים האחרונות כחלק ממגמה צרכנית וכן השפעות של העלאת המגוון לנוכח כניסת מותגים מיבוא.

יחד עם זאת, מהניתוח עולה כי גם שלוש שנים לאחר הסרת המכס על ייבוא חמאה והמגוון הגדול שעל המדף, הצרכן הישראלי עדיין מעוניין בחמאה המקומית. המותג המוביל בישראל במכירות חמאה היא "חמאת תנובה", שעומדת ללא עוררין בראש הטבלה עם מכר כמותי של 3,481 טון חמאה בחפיסה(!). לשם השוואה, כל 28 המותגים המיובאים מכרו יחד בשנת 2022 רק 1,932 טון. המחיר הממוצע של החמאה המקומית עלה במתינות יחסית ב-5.7% בלבד בהתאמה להתייקרות שאר מוצרי החלב המפוקחים בספטמבר 2022 שעלו בשיעורים של 4.5%-5.3%. בניגוד לכך, מחירי החמאה המיובאת דווקא עלו בשיעור ניכר של 61%, ובו בזמן, היקף הייבוא הצטמצם יחסית בשנת 2022. בין שנת 2021 לשנת 2022, חל היפוך מגמה ונתח היצור המקומי שירד לשפל של 52% בשנת 2021 עלה חזרה ל-65%, על חשבון החמאה המיובאת. לאור עליית המחיר האחרונה הצרכן חיפש את המותג המקומי הזול יותר ו"הצביע ברגלים".

את מגמת עליית המחיר ביבוא ניתן לייחס, לפחות בחלקה, להשפעות הלחימה בין רוסיה לבין אוקראינה שגרמה, בין היתר, לעליות מחירי הגרעינים והמספוא. עלויות המזון לבעלי חיים במשק החי, מהווים נתח משמעותי מעלויות הייצור של מוצרים מן החי, ביניהם חמאה. 

יחד עם זאת, במשרד החקלאות מדגישים, כי המחיר הממוצע של החמאה המקומית לצרכן בסוף שנת 2022 עמד על 41.3 ₪, בעוד שהמחיר הממוצע לצרכן של חמאה מיובאת היה יקר בהרבה ועמד על 66.4 ₪ והיה בפער של 25.1 ₪ ביחס לחמאה המקומית.

בצל עליות המחירים, במשרד החקלאות מסבירים כי מחירי החמאה "הרגילה" בייבוא, כמעט הושוו למחירי חמאת ה"פרימיום", שהוחרגו מהפיקוח עוד בטרם הוסר. זאת, למרות העובדה שחמאות פרמיום נחשבו לאיכותיות יותר, ובעלות תכונות משופרות הנרכשות בתהליך ייצור, וכן נהנו מתפיסת הצרכן למותג.

בחינת היקף מכירות מותגי הייבוא לצרכן מראה כי מותג החמאה המיובאת המוביל הוא של חברת "וליו", עם מכר כמותי בהיקף 700 טון, במחיר ממוצע של 56.19 לק"ג. במקום השני נמצאת החמאה של חברת "לורפק" עם היקף מכירות של 276 טון, במחיר ממוצע של 59.15 ₪ לק"ג. מותג "השף הלבן" המיובא ומשווק על ידי "תנובה" נמצא במקום השלישי, עם 189 טון, במחיר 39.27 ₪ לק"ג. 

 

חמאה יבוא הוזלה התייקרות השוואת מחירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד