כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
פורים בפתח

אפס הרתעה? נהגי ישראל מודים: "שותים אלכוהול ונוהגים"

סקר אור ירוק לקראת חגיגות פורים: כמעט מחצית מתושבי הדרום והמרכז מודים כי שתו אלכוהול ונהגו, כל נשאל שני בצפון, במרכז ובדרום נסע עם נהג ששתה בשנה האחרונה

אפס הרתעה? נהגי ישראל מודים: "שותים אלכוהול ונוהגים"
אילוסטרציה צילום: דוברות המשטרה

חגיגות חג הפורים תכף מתחילות ורבים מן המבלים מתכוונים לצאת לחגוג ולשתות אלכוהול כמצוות "עד-לא-ידע". בחלק מהמקרים דואגים המבלים למצוא מבעוד מועד פתרון לנסיעות עם נהג שלא שתה או בתחבורה ציבורית, אך מתברר שבמקרים אחרים החוגגים מוכנים לקחת את הסיכון, לנהוג תחת השפעת אלכוהול ואפילו להסיע יחד איתם מבלים נוספים.

מסקר חדש (דצמבר 2022) של עמותת אור ירוק שבוצע באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" עולה, כי כמעט מחצית מהנשאלים תושבי הדרום והמרכז מודים ששתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, מספרים דומים עולים גם מאזורים נוספים. עוד עולה מן הסקר כי מעל מחצית מתושבי הצפון, הדרום והמרכז נסעו בשנה האחרונה עם נהג ששתה אלכוהול. הסקר נועד לאמוד את היקף התופעה בה נהגים שותים אלכוהול ונוהגים.

הכי הרבה תושבי הדרום הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו בשנה האחרונה:

• באזור הדרום 44.5% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

• באזור המרכז 42.5% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

• באזור הצפון 39.5% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

• באזור ירושלים 33.4% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

• באזור השרון 32% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

הכי הרבה תושבי הצפון מודים – נסענו עם נהג ששתה אלכוהול:

• 57% מהנשאלים באזור הצפון מעידים כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול.

• 52% מהנשאלים באזור המרכז מעידים כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול. 51%

• מהנשאלים באזור הדרום מעידים כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול.

• 40% מהנשאלים באזור ירושלים מעידים כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול.

• 36% מהנשאלים באזור השרון מעידים כי הם נסעו בשנה האחרונה עם מישהו שנהג לאחר ששתה אלכוהול.

רבים טוענים: אני שותה מעט, רבים נוספים לא מוצאים תשובה שתסביר את המעשה, כשנתבקשו לתת הסבר מדוע הם שותים אלכוהול ונוהגים:

• 24% מהנשאלים תושבי הצפון הסבירו כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול. 44% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 10.5% לא יודעים, 11% כי הם נוקטים באמצעי זהירות לדוגמא שותים קפה, מים ורק אז יוצאים לדרך.

• 23% מהנשאלים תושבי השרון הסבירו כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול. 45% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 14% לא יודעים, 9% כי הם נוהגים בזהירות רבת לאחר שתיית אלכוהול.

• 22% מהנשאלים תושבי המרכז הסבירו כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול. 43% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 11% כי הם נוקטים באמצעי זהירות לדוגמא שותים קפה, מים ורק אז יוצאים לדרך, 9% לא יודעים. 

• 19% מהנשאלים תושבי ירושלים הסבירו כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול, 54% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 8% לא יודעים, 6% כי הם נוקטים באמצעי זהירות לדוגמא שותים קפה, מים ורק אז יוצאים לדרך.

• 33% מהנשאלים תושבי הדרום הסבירו כי הם שותים ונוהגים כיוון שהם לא שותים כמות גדולה של אלכוהול, 44% לא מצאו בתשובות שניתנו הסבר מתאים, 8% לא יודעים, 8% כי הם נוקטים באמצעי זהירות לדוגמא שותים קפה, מים ורק אז יוצאים לדרך.

חשוב לציין כי נהיגה תחת השפעת אלכוהול היא עבירה מסוכנת ותופעה עולמית רחבה, ולא רק בישראל. בדו"ח של ארגון הבריאות העולמי (WHO) הוערך כי בין 5% ל-35% ממקרי המוות בעולם שנגרמים מתאונות דרכים קשורים לנהיגה בשכרות. 

בהשוואה למדינות אירופה במדד השינוי המספר ההרוגים בתאונות דרכים הקשורות להשפעת אלכוהול בין השנים 2021-2011, ישראל דורגה במקום ה-23 מתוך 30 והציגה עלייה במקרי המוות בתאונות דרכים בהשפעת אלכוהול בעשור. זאת במקביל למדינות אחרות שמוכיחות שאכן ניתן להוריד את כמות תאונות הדרכים הקשורות לאלכוהול והראו ירידה של עד 18% בתאונות מסוג זה. כך לפי דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC).

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק מסר: "נתוני הסקר מוכיחים עד כמה הנהגים לא פוחדים להיתפס על ידי המשטרה אם ינהגו תחת השפעת אלכוהול. זו התוצאה הישירה כשחסרות יותר מ-200 ניידות תנועה וחסרים מאות שוטרים. נהגיה בשכרות היא אחת מעבירות התנועה החמורות והקשות שיש. המלחמה בנהגים השיכורים צריכה להיות לאורך כל השנה ולא רק בפורים ולכן חייבים להוסיף 200 ניידות תנועה שחסרות כדי להגביר את ההרתעה וההבנה אצל נהגים שמי ששותה אלכוהול ועולה על ההגה, סיכוי גבוה שייתפס וישלם מחיר כבד. אין תחליף לנוכחות מאסיבית של שוטרים וניידות בכבישים".

 

 

 

 

פורים אלכוהול נהיגה בשכרות תאונות דרכים אכיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד