ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מאמצים לייצב את הקואליציה

ראש הממשלה ברקע שורת זעזועים: "הממשלה תמלא את ימיה"

ברקע סדקים שנפערו ביממה האחרונה בקואליציה מול השרים בן גביר ופרוש וסגה"ש מעוז, נתניהו מרגיע את הפרשנים: "הקמנו ממשלת ימין חזקה והיא תמלא את ימיה". הבהרת ראה"מ מגיעה ברקע שורה של משברים בקואליציה שהתפתחו ביממה האחרונה שמזעזעים את הממשלה

ראש הממשלה ברקע שורת זעזועים: "הממשלה תמלא את ימיה"
ראש הממשלה נתניהו במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע הסדקים שנפערו ביממה האחרונה בקואליציה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מבהיר הערב (שלישי) "הקמנו ממשלת ימין חזקה והיא תמלא את ימיה". גורם בכיר בליכוד הוסיף כי המחלוקות בקואליציה ייפתרו ביומיים הקרובים. לדבריו, מדובר בפערים כספיים קטנים. הוא הוסיף כי כל הצדדים הבהירו שאין בכוונתם לפרק את ממשלת הימין.

הבהרת ראש הממשלה נתניהו מגיעה ברקע שורה של משברים בקואליציה שהתפתחו ביממה האחרונה.

המשבר מול עוצמה יהודית

תחילה היו אלה חברי מפלגת עוצמה היהודית שהודיעו כי הם מחרימים את דיון '40 החתימות' שנערך אמש. לדברי חברי הסיעה, מדיניות ההכלה של ראש הממשלה ושר הביטחון חייבת להשתנות, ולא ניתן יהיה לנהל מדיניות עצמאית בלי לשתף את השותפות הבכירות שבממשלה.

בליכוד תקפו את ההחלטה ואמרו: "ההיעדרות של בן גביר ו'עוצמה יהודית' מההצבעה היום בכנסת היא מעשה חסר אחריות נגד ממשלת ימין. כשיש הצבעה של השמאל נגד ממשלת ימין - כולם מתייצבים".

בן גביר ונתניהו | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90.

בכירים בעוצמה יהודית הגיבו: "מדיניות ההכלה של נתניהו והליכוד מאז הוקמה ממשלת הימין היא מעשה חסר אחריות. כשיש טרור של מחבלים נגד ישראלים - ישראל צריכה להלום בטרור ולא להיכנע לו".

בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס שלשום דיון הערכת מצב מיוחד עם כלל גורמי הביטחון, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לא זומן לעלות על הקו. בסביבתו זעמו על המידור ואף הביעו תסכול.

מלשכת רה"מ נמסר כי מדובר בדיון שעוסק ביהודה ושומרון לא בדברים בסמכותו של בן גביר. בנוסף, הערב מקיימים הפלסטינים ניסיונות שניסיונות חוזרים להוביל לכינוסה של מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות האירועים האחרונים.

על פי דיווח בכאן חדשות נתניהו אמר לבן גביר כי, "הייתה טעות שלא זימנו אותך להערכת המצב אחרי הפיגוע בחווארה. נדאג שתזומן לדיונים הבאים".

המשבר מול סגן השר אבי מעוז

אחר כך בשעות הערב הודיע סגן השר אבי מעוז לראש הממשלה נתניהו כי הוא מתפטר מתפקידו. מעוז התלונן על היחס שקיבל מראש הממשלה, "עם כינונה של הממשלה שמחתי להיות חלק ממנה, כפי שבא לידי ביטוי בהסכם הקואליציוני. כידוע לך, ניסיתי לאורך כל החודשיים האחרונים, מאז כינונה של הממשלה, לפעול למימוש ההסכמים בינינו, תוך יצירת שיתוף פעולה עם חברי השרים, כדי לבטל את נהלי משרד החינוך, משרד הרווחה ומשרד הבריאות מתקופת ממשלת לפיד, נהלים אשר עניינם לשנות את מושגי היסוד שלנו כעם ישראל ושל המשפחה היהודית".

אבי מעוז עם נתניהו.

לדבריו, "עוד ניסיתי, יחד עם חברי לקואליציה להביא לכתיבת עמדת מדינה חדשה לבג"ץ הכותל, לפיה הממשלה תפעל לשמור על קדושת הכותל ותעצור את הפעולות לחלוקתו. כמו כן ניסיתי לפעול בכדי להחזיר את האב והאם לטפסים הרשמיים של משרדי הממשלה, כפי שהבטחנו לבוחרינו וכפי שנחתם בהסכם הקואליציוני אתנו, אך כל אלו לא צלחו לעת עתה".

"בנוסף", הוסיף מעוז "לתדהמתי גיליתי שאין כוונה רצינית לקיים את ההסכם הקואליציוני ביחס לרשות לזהות לאומית יהודית. אשר על כן, החלטתי להתפטר מתפקיד סגן השר במשרד רוה"מ ואמלא את שליחותי כחבר כנסת מן המניין בקואליציה".

המשבר מול השר מאיר פרוש

במהלך היום הודיע השר לענייני ירושלים ומסורת, מאיר פרוש, לנתניהו כי הוא פורש מתפקידו כשר האחראי על מירון. הוא האשים את אנשי ש"ס בהערמת קשיים ונטילת סמכויות שלא כדין. עם זאת יצוין, כי פרוש בינתיים לא פרש לחלוטין מהממשלה, אלא רק "שוקל" לפרוש ממנה. 

מאיר פרוש במליאה. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

במכתב ששיגר לנתניהו כתב פרוש: "מלבד העובדה שמנסים לכפות עלי לקבל מפיק שנבחר ללא ידיעתי, נוסף כעת אבסורד נוסף בהודעה שניתנה לנו שאינה משתמעת לשתי פנים, לפיה המפיק וכלל ההתקשרויות יהיו כפופים למרכז למקומות הקדושים ולא אלי כשר הממונה על אירועי הילולת מירון".

השר פרוש הוסיף במכתב: "בנסיבות שבהן המפיק של ההילולא אינו כפוף אלי ואף חברת הבקרה עליו אינה כפופה אלי, אני מודיע בזאת כי אין ביכולתי לקיים את השליחות שהוטלה עליי בישיבת הממשלה לכהן כשר הממונה לניהול ההילולא השנה".

בנימין נתניהו הליכוד איתמר בן גביר אבי מעוז מאיר פרוש משבר קואליציוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד