כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אלול זה החודש שלו • מנכ"ל 'אל המעיין' בראיון מיוחד

הרב משה אילוז, מנכ"ל אל המעיין, מתרוצץ ממקום למקום כדי להיערך לפתיחת מסע עצרות התשובה • בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא מספר על ההכנות הרבות, פעולותיה של אל המעיין במהלך השנה, וחושף טפח מגדלותו של הגר"ע יוסף זצ"ל בהרבצת התורה בישראל • וגם: רשימת עצרות החיזוק של אל המעיין בשבוע הראשון של אלול, מי ישתתף והיכן?

אלול זה החודש שלו • מנכ"ל 'אל המעיין' בראיון מיוחד

בין ארגון עצרת חיזוק לחודש אלול ובין עצרת נוספת, ישבנו לשיחה עם הרב משה אילוז, מנכ"ל 'אל המעיין', על ההכנות הרבות ופעילויותיה של תנועת התשובה במהלך כל השנה ובעיקר בימים אלו.

בתחילת השיחה מציין הרב אילוז את השליחות עליה הוא ממונה. "בכל רגע אנו חשים כי אנו מקיימים את צוואתו של מרן זצ"ל, זה היה כל רצונו להגדיל תורה בכל מקום ומקום, וזה מה שמעודד אותנו להחזיר עטרה ליושנה ולהמשיך בפעילות זו בימים אלו".

בחודש הנוכחי, מכתת הרב אילוז את רגליו ממקום למקום כדי להכין את כל הדרוש לעצרות חודש אלול ברחבי הארץ, בערב ראש חודש הוא עלה על ציונו של הגר"ע יוסף זצ"ל, כדי לשאת תפילה להצלחת מעמדי החיזוק.

"מרן זצ"ל היה מחזק אותנו ומעודד אותנו תמיד על כך, וכאן המקום להתפלל ולבקש להצלחה וסייעתא דשמייא בהחזרת העטרה ליושנה בקיום העצרות על ידי אל המעיין ברחבי הארץ, בכל עת שהייתי נכנס אל הקודש פנימה למרן זצוק"ל ומציג בפניו את המקומות בהם נערוך את עצרות החיזוק, הוא היה משיב לאלתר אני בא, למרות קושי הנסיעה, למרות דברים אחרים שהיו לו, זה הדבר הראשון שהיה הכי חשוב לו והיה מוותר על הכל רק בשביל העצרות האלה של הפצת התורה ברחבי הארץ, כי זה מה שהיה תמיד מול עיניו - איך להגדיל תורה ולהאדירה, ואת זה אנו ממשיכים בימים אלו", הוא אומר.

על הקמתה של תנועת אל המעיין ופעילותיה הכללית במהלך השנה הוא מספר: "תנועת אל המעיין הוקמה על ידי מרן רבי עובדיה יוסף זצ"ל יחד עם מועצת חכמי התורה לפני כשלושים שנה כמעט, וזאת לאחר שהגר"ע ראה את הצורך הגדול להקים מוסדות תורה, ובעיקר בקרב בני עדות המזרח, כדי לקרבם אל אבינו שבשמיים".

"פעילותה לאורך כל השנים הייתה כתנועה הגדולה ביותר בישראל להפצת תורה ולפעילות חברתית כאחד. מטה העמותה של אל המעיין שוכן בירושלים, ונקודות הפעילות פרוסות ברחבי הארץ - מקריית שמונה שבצפון ועד אילת שבדרום, כאשר את מירב המאמצים משקיעה העמותה בישובי הפריפריה ובמושבים.

"ישראל מורכבת מעדות ומגזרים, תושבים ותיקים, עולים חדשים, בניהם ובני בניהם. עבורם, עבורנו, קמה תנועת אל המעיין שנועדה לפעילות חברתית ברוח היהדות. וכך, כיום התנועה היא הגדולה ביותר בישראל המגשימה את מטרתה בהצלחה. משרדי התנועה השוכנים בירושלים, חולשים על נקודות פעילות רבות הפרוסות בכל רחבי הארץ, מדן ועד אילת, תוך שימת דגש מיוחד ומתקן על יישובי הפריפריה, מושבים ועיירות פיתוח.

"פעילות תנועת 'אל המעיין', נובעת מעשרות ומאות נקודות ברחבי הארץ. בכל יום ויום בימות החול, ואף בחגים ובשבתות, מתקיימים שיעורי תורה בסניפים ובבתי הכנסת, לצד פעילות לילדים ובני נוער בהם מתקיימים חוגי ההעשרה לילדים, מה שישדרג ויעלה את הדור הבא כתקוות כולנו לעתיד מצליח ופורה.

"רשת מועדוניות מרתקת הוקמה לילדים שמגיעים אליהם היישר מבתי הספר, שם הם מקבלים ארוחת צהריים חמה ומזינה. מיד לאחר מכן צוות מורים ומורות מיומן מכין איתם את שיעורי הבית באווירה נעימה וביתית, תוך שימת דגש על תגבור הלמידה, הפנמת והבנת החומר הנלמד.

"כתנועה איכותית הבנויה על עבר מפואר פוקדים פעילי 'אל המעיין' את בתי האבות מידי חודש בחודשו ובפרט בחגי ישראל, כך אנו חוברים אל הקשישים בשמחת חיים עטורה במסורת ישראל, מנעימים להם את זמנם שמתמלא בתוכן איכותי האהוב עליהם. בד בבד, גם בבתי החולים מתקיימת פעילות שוקקת חיים ושמחה, שמלווה לא אחת בחלוקת שי נאה ומזכרת נעימה משעות שעברו עם ידידים בצוותא.

"כמו כן, הוקמו מדרשיות לבני נוער בכל רחבי הארץ. במדרשיות אלו לומדים בחורים ובני נוער את מגוון מקצועות התורה, ונהנים במשך כל שעות אחה"צ משיעורי תורה, הרצאות ודרשות הנמסרים מפיהם של טובי הרבנים ומרצים".

"'אל המעיין' ופעילותו הנעשית באופן שוטף אינה מובאת לכדי ביטוי בכלי התקשורת", מסכם הרב אילוז, "אך רבבות אזרחי ישראל מרגישים היטב את הפעילות העמוקה המתקיימת מידי יום בכל אתר ואתר".

הרב אילוז מציין גם כי רשת המדרשיות אינה נתמכת על ידי המדינה - על אף עלותה הרבה, והיא ממומנת מכספי תרומות המגויסים בעיקר בחו"ל - למרות הקשיים הכרוכים בדבר, וזאת מפני הצורך הכביר המתבקש מהעם, ומהמשתתפים המתרבים מיום ליום.

הילדים מחזירים בתשובה את ההורים
בין מטרותיו והישגיו של הארגון נמנים: שיקום ועידוד מצבם הרוחני של חלקים נרחבים מעולי ארצות המזרח וצפון אפריקה, הקמת שיעורי תורה למבוגרים ברחבי ישראל, הקמת מערך של פעילות חברתית קהילתית, פעילות בקרב הנוער בשכונות וערי הפריפריה, עזרה כלכלית דיסקרטית לאלפי משפחות במיוחד לקראת החגים, ייעוץ בנושאי משפחה, יחסי בני זוג, יחסי הורים ילדים ועוד.

שתף אותנו בסיפור מרגש מפעילותה של תנועת אל המעיין?

"רבים הם הסיפורים אשר ראינו במו עיננו את הצימאון הגדול של העם הצמא לתורה, לכל דבר רוחני, אספר לכם סיפור שראיתי אותו בעצמי כמה פעמים, ובעיקר בהקמתה של אל המעיין, כשקמה התנועה לפני 28 שנים, הגר"ע זצ"ל התמקד בעיקר על הנוער החילוני לגמרי, אשר לא היה יודע כלום מדברים שבקדושה, היו נערים רבים שהיו מגיעים לשיעורי תורה אך ורק בגלל דבר אחד, ממתק שהיינו מעניקים לילדים, והיה ילד אחד שהגיע בפעם הראשונה בשביל הממתק, קיבל את הממתק וחזר לביתו, וכך במשך שבועיים היה מגיע ומקבל ממתק ושומע את השיעור תורה.

"אחרי שבועיים הוא בא לאבא שלו 'אבא תקנה לי כיפה', ואבא שלו קנה לו, אחר כך אבא קנה לו ציצית, ולאט לאט ההורים התקרבו וכל המשפחה חזרו בתשובה, סיפורים כאלו ראינו רבות, ילד בא בשביל הממתק נטו - לא בשביל לגדול, ובסוף משפחה שלמה חוזרת בתשובה, זה היה השמחה הגדולה של מרן, ובתחילת הדרך מרן הנחה אותנו 'קודם תתעסקו בנוער הצעיר', בתחילה לא הבנו מה העניין דווקא בצעירים, אבל ראינו את דבריו כהדרכה ורוח הקודש יחד, כי באמת מהנוער הצעיר גם ההורים חזרו בתשובה".

עוד מציין הרב אילוז כי למדרשיות אל המעיין מגיעים בנים ובנות הרחוקים לגמרי מתורה ומצוות, "אנו לאט לאט עובדים איתם יחד, וברוך ה' לאחר זמן רואים שינוי אדיר אצלם בהתקרבות להשי"ת, יש כאלו שלא ידעו איך מברכים והיום הקימו משפחות לתפארת, אברכים בני תורה ממש. זה דברים שקורים ממש היום, לא יאומן", הוא מתפעל.

צלם: קובי הר צביצילום: צלם: קובי הר צבי
צלם: קובי הר צבי

פותחים 'אלול' בבנייני האומה
בחודש אלול, מתאפיינת הפעילות בעיקר בעצרות תשובה. על העצרת הראשונה השנה, במלאות אחת עשרה חודש להסתלקותו של הגר"ע יוסף, מספר הרב אילוז, "אנו נמצאים עדיין בתוך השנה להסתלקותו לגנזי מרומים של מרן זיע"א, החיסרון פוקד אותנו בכל רגע, היתמות מורגשת בחלל האוויר, יתומים היינו ואין אב. אך עם כל זה אנו יודעים שרצונו של מרן זצוק"ל זה להמשיך את הפצת התורה שעליה מסר נפשו כל חייו, להמשיך את הפעילות הברוכה של תנועת אל המעיין בכינוסים ועצרות חיזוק בכל הארץ, כבר השבוע ביום חמישי נפתח את חודש אלול בעצרת הגדולה במלאות אחד עשרה חודש להסתלקותו, ומשם נמשיך לעצרות במהלך כל חודש אלול בהשתתפותם של מרנן ורבנן גדולי התורה, ובראשם נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן וחברי ה'מועצת', וכמו גם הראשון לציון הגר"י יוסף אשר ממשיך בדרכו של אביו, לכתת רגליו ממקום למקום להביא את דבר ה' להמון העם".

על העצרת בבנייני האומה מציין הרב אילוז כי בימים האחרונים משלחת של תלמידי חכמים פקדה את בתיהם של גדולי הדור כדי להזמינם למעמד הגדול לזכרו של הגר"ע זצ"ל. יישאו דברים גדולי התורה ויחזקו את הציבור עם תחילת זמן אלול. המעמד ייפתח בשעה 8 בערב בכינוס המסורתי מידי שנה של ארגון 'ועתה כתבו לכם', בהנהלתו של הרב אליעזר שמחיוף. בו עמלו השנה למעלה מחמש אלף בני תורה להעלות את חידושיהם על הכתב, בדרכו של הגר"ע יוסף זיע"א. במעמד יחולקו מלגות לבני התורה הללו.

בחלקו הראשון של האירוע, במהלך מעמד 'ועתה כתבו לכם', תלווה תזמורת את המעמד, לכבודם של בני התורה. והיא תפסיק עם תחילת העצרת של אחד עשר חודש לפטירתו של הגר"ע זצ"ל.

בשעה 10 בלילה ייפתח מעמד העצרת, בה יישא את המשא המרכזי הגר"ש כהן. כמו כן מציין הרב אילוז, כמו בשנים קודמות, עם סיום העצרת סמוך לשעת חצות הלילה יתקיים מעמד אמירת סליחות ברוב עם, כשלפני התיבה יעבור הגר"ר אלבז, ראש ישיבת "אור החיים", בנוסף, לטובת האלפים שיפקדו את המעמד הגדול, יוצבו מסכי ענק ברחבת בנייני האומה.

הלימוד של מרן בדרכו לכנסים
"זוהי תהיה רק יריית פתיחה לקראת העצרות הבאות", מציין הרב אילוז, "כבר בתחילת שבוע הבא אל המעיין, בסיועה הגדול של תנועת ש"ס בראשות יו"ר התנועה אריה דרעי, מקייימת עצרות בכל מקום ומקום ברחבי הארץ, ביום ראשון הקרוב ה' אלול נקיים עצרות התעוררות בערים קריית אתא, צפת וחצור, ובמהלך כל השבוע יתקיימו עצרות בנהריה, מעלות, קדימה, בית שמש, אשקלון, שדרות, אופקים.

"מהקצה אל הקצה, אנו חשים ממש כי בימים אלו חוזרת העטרה ליושנה, והכינוסים האלו חוזרים ובגדול", מציין הרב אילוז נרגש ומעלה שוב את זכרונו הגדול של הגר"ע יוסף, אליו הוא זכה להתלוות במשך השנים במסעותיו ברכב ובמסוק לעצרות ברחבי הארץ. "היינו עולים עם מרן ברכב או במסוק, ומתחילת הדרך עד שהגענו למקום לא היה מזיז את עיניו מהספר. הגר"ע יוסף, שכל שנייה הייתה חשובה לו לכתוב עוד פסק ועוד הלכה, ראה בכינוסים האלו הצלת נפשות עם ישראל ממש, ולמרות הקושי היה מגיע לעצרות בשמחה ונושא את דברי קודשו, כאשר כולם היו צמאים למשמע דבריו. זה היה מחזה מרגש לראות קהל ענק אשר רובם היו רחוקים מתורה ומצוות פוקדים את האולמות, את האצטדיונים הענקיים, כדי לשמוע את דבר ה', הציבור צמא לכך בעיקר בימים אלו של רחמים וסליחות". אומר מנכ"ל אל המעיין.

עוד מוסיף הרב אילוז, "שבוע הבא ועוד שבועיים אנו מקיימים עצרות בדרום הארץ, וברוך ה' היום התבשרנו על הפסקת אש, זו שמחה גדולה עבורנו כדי שנוכל באמת לקיים את העצרות כראוי, בתחילה חשבנו לדחות אותן מחמת המצב, אך ב"ה הקב"ה עשה עמנו חסד גדול כדי שנוכל להמשיך להרבות כבוד שמיים בעולם".

הרב אילוז גם מספר על שיתוף הפעולה בכל הערים לקיום העצרות הללו. "אנחנו רואים את הצימאון הגדול של הציבור, בכל עיר שיתפו איתנו פעולה לקראת ההכנות לקיום העצרת, הציבור בכל מקום צמא לכך, וכאן המקום להוקיר תודה לכל אנשי המעש בכל עיר ועיר על שיתוף הפעולה מצידם כדי שנוכל להפיץ תורה בישראל.

"וכמובן אנו מודים ומוקירים למרנן ורבנן חברי מועצת חכמי התורה והראשל"צ, אשר מעודדים אותנו על כך ומוסרים עצמם לנדוד מידי יום מעיר לעיר להביא את דבר ה' לעם היושב בציון, כשהציבור רואה את גדולי התורה - למרות גילם וטרדות הנהגת הדור - מכתתים רגלם ממקום למקום, זה מחזק וגורם להתעוררות רבה בקרב משתתפי העצרות".

"אנו מקווים בע"ה שנצליח לקדש שם שמיים בכל הארץ, ולהמשיך את המהפכה שהחלה אל המעיין עוד בתחילת דרכה, בקיום העצרות ובחיזוק עולם התשובה. ומכאן נצא להתחדשות בקרב כל הפעילויות הגדולות שעשתה אל המעיין לאורך כל שנות קיומה, לקרב את הרחוקים ולהשיב לב בנים על אבותם כדי לקרב את הגאולה ובניין בית המקדש במהרה ולאקמתא שכינתא מעפרא. בכל עת עומדת מול עיננו זעקתו הקדושה והטהורה של הגר"ע יוסף זיע"א אשר זעק מעמקי נשמתו על שמירת החינוך הטהור, ואת הכאב הגדול שבקע ממנו על אותם אלפי ילדים שאינם יודעים מה זה שמע ישראל, אנו לאורך כל הדרך מקיימים את צוואתו, וכשליחיו ממשיכים להפיץ את אור התורה בעולם בהקמת מוסדות חינוך בדרך הקדושה והטהורה ובקירוב רחוקים להביא את דבר ה' להמון העם, ובתפילה כי יעמוד הוא למליץ יושר בעדנו ובעד כלל ישראל".

צלם: קובי הר צביצילום: צלם: קובי הר צבי
צלם: קובי הר צבי

ואלו העצרות שיתקיימו בשבוע הקרוב:
קרית אתא

יום ראשון ה' אלול, עצרת מרכזית בעיר קריית אתא בבית הכנסת אור המערב רח' המיסדים 15, בהשתתפות הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א, ורבני העיר קריית אתא הגאון רבי אליהו מימון, והגאון רבי חיים דיסקין, ויו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי.

חצור הגלילית

עצרת מרכזית בחצור תתקיים ביום ראשון הקרוב ה' אלול בישיבת "אור החיים" רחוב שלמה בן יוסף, בהשתתפות \ הראש"ל הגאון רבי יצחק יוסף, חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף, הגאון רבי שמעון מלכה ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

צפת

בעיר צפת תתקיים העצרת המרכזית ביום ראשון ה' אלול בבית הכנסת אלקבץ רחוב צה"ל 4, בהשתתפות הגר"י יוסף, חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף, הגאון רבי רפאל כהן ראש ישיבת "יתד התשובה", הגאון רבי אליהו ביטון רבה של ביריה ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

נשר

ביום שלישי ז' אלול תתקיים עצרת התעוררות בישוב נשר בבית הכנסת היכל שלמה רח' בר מוחא 14, בהשתתפותם של הראש"ל הגר"י יוסף, והגאון רבי שי פרי.

נהריה

עצרת מרכזית בעיר נהריה תתקיים ביום ג' ז' אלול בבית הכנסת משה רבינו רחוב נשר 1 בהשתתפות הראש"ל הגר"י יוסף, הגאון רבי יצחק לוי והגאון הרב מטלס.

מעלות

בעיר מעלות העצרת המרכזית תתקיים במתנס גראס רחוב מרכז הדקל 13 ביום שלישי הקרוב ז' אלול, בהשתתפותם של הראש"ל הגר"י יוסף, הגאון רבי שי פרי, הגאון רבי יצחק לוי מרבני הקהילה בעיר, והגאון הרב לוגאסי ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

קדימה

בישוב קדימה תתקיים עצרת ביום שלישי הקרוב בבית הכנסת בית יוסף רחוב מימון 13, בהשתתפות חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף, הגאון רבי משה בן משה, הגאון רבי יוסף חיים גבאי, הרב טוביאס והרב משה דנינו.

בית שמש

בעיר בית שמש תתקיים עצרת מרכזית ביום רביעי ח' אלול בהשתתפות מרנן ורבנן ובראשם נשיא מועצת חכמי התורה הגר"ש כהן, הגר"ש בעדני, הראש"ל הגר"י יוסף, הגר"ד יוסף, ויו"ר התנועה אריה דרעי ועוד.

אופקים

ביום חמישי ט' אלול תתקיים עצרת מרכזית בבית הכנסת המרכזי עטרת החיים ברחוב הרב יוסף קארו בעיר אופקים בהשתתפות הראשל"צ הגר"י יוסף, וחבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף.

שדרות

בשדרות תתקיים עצרת מרכזית ביום ה' ט' אלול במתנס המרכזי רח' בר לב 6 בהשתתפות הראש"ל הגר"י יוסף, הגר"ד יוסף, הגאון רבי אריה גמליאל, הגאון רבי שמעון בר יוחאי ועוד.

אשקלון

בעיר אשקלון תחתום תנועת אל המעיין את העצרות של שבוע הבא, העצרת המרכזית תתקיים בהיכל התרבות רחוב הנשיא 82 בהשתתפות הראש"ל הגר"י יוסף, הגר"ד יוסף, ויו"ר תנועת ש"ס אריה דרעי.
אילוז אל המעיין כנסים הגרע עצרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד