כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
דיון טעון וכאוב

אם הנעדר זעקה: "נגמרו התירוצים, איפה צה"ל"

דיון קשה וכאוב התנהל בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בנושא השבויים והנעדרים שלטענת המשפחות הממשלה לא עושה די כדי להשיבם אל חיקם. כמו של הדר גולדין: "כבר חמש שנים צועקת שיש כאן מרמה - יש כאן יועץ שהוא עלה תאנה כדי לא להחזיר את הבן שלי" | פעיל בעמותה למען הנעדרים: "המשכן הזה לא ראוי לבנים שלו שהוא שולח למילואים קרביים"

אם הנעדר זעקה: "נגמרו התירוצים, איפה צה"ל"
בוועדה לביקורת המדינה צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

דיון קשה התנהל אתמול (שלישי) בוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי בנושא טיפול הממשלה בנושא השבויים והנעדרים, יחד עם משפחותיהם של השבויים והנעדרים בעזה שדרשו בדיון לדעת מגורמי הממשלה והצבא מדוע אין כל התקדמות זה שנים בנושא. מנהלי ביקורת במשרד המבקר הציגו בדיון מהדו"ח שפורסם בחודש הקודם ובו נמצאו ליקויים רבים בפעילותו של מתאם השבויים והנעדרים במשרד ראש הממשלה הנוגעים בעיקר לסדרי העבודה, הפעילות והגדרות התפקיד.

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי לוי אמר בדיון: "היום ז' באדר הוא יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע. למדינת ישראל יש מחויבות להחזיר הביתה כל חייל. המדינה מחויבת לשלומם וביטחונם של החיילים הנעדרים. בגלל חרם ובעיות פוליטיות נערמו על שולחן הוועדה דוחות רבים של מבקר המדינה. בחרתי לדון בדו"ח זה וביקשתי לפני כן שיציגו לפני את כל הדברים שיש בנושא - גם הסודיים ביותר. אחרי שצללתי לכל התכניות האופרטיביות, התרשמתי שיש מדדים ותכניות כל העת בנושא. אכן התוצאה איננה תוצאה טובה אבל המדיניות תתוקף מחדש ואנחנו כוועדה מבקשים ודורשים שיעשו את המיטב. באשר לטענה כי הידע הולך לאיבוד, חשוב לומר: הידע אינו אצל המתאם, שבא והולך, ושום ידע לא הולך לאיבוד. תכניות העבודה קיימות בשלושת הארגונים. הדיון תם ולא נשלם ואנחנו נעשה דיון מעקב בהמשך הדרך על הנושא. יש יעד אחד להחזיר את הבנים הביתה ואני לא אתן לנושא לרדת מסדר היום".

מיקי לוי והמזכ"צ אבי גיל בדיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

לאה גולדין, אמו של החייל הנעדר הדר גולדין, אמרה: "אנחנו נמצאים למעלה מ8.5 שנים אחרי צוק איתן - הסיפור עם המתאם האחרון צועק, חמור עוד יותר ממפח הנפש שלנו. הדר שלנו כבר בעזה 8.5 שנים. הדו"ח מצביע על המתאם ללא הגדרת התפקיד וכל ממצאיו והצעותיו כלל לא נמצאים. זה עורבא פרח - ריק. כבר חמש שנים צועקת שיש כאן מרמה - יש כאן יועץ שהוא עלה תאנה כדי לא להחזיר את הבן שלי. לגלות שמעבר לאי סדרים יש כאן ניוון וחוסר רצון והתעלמות של כל המשרדים ובייחוד צה"ל - איפה צה"ל שחסר לו חייל ששלח את הבן שלי בהפסקת אש. ערב הרמדאן, האויבים הולכים לקבל הרבה מתנות. נגמרו התירוצים ונגמר השכל הישר".

שמחה גולדין, אביו של הדר גולדין זעק: "לא נלחמים פה על החיילים ששם. לא יכול להיות שיש כזה דוח במדינה שלנו - יש משהו בסיסי לתקן בין האמון שהופר בצורה נוראית במלחמת צוק איתן ולא תוקן מאז. אנחנו יודעים איפה הם נמצאים אז שלא נהפוך את זה למקום קבורתם לא נודע - תוציאו אותם מהיום הזה ותעבירו אותם ליום הזיכרון או יום העצמאות".

אחיו של הדר, הוסיף: "כל אם שבעזה יודעת שתוכל לבוא לבקר את האסירים פה. יקח שנה או שנתיים והוא גם יחזור. במגילת אסתר נקרא 'ובביזה לא שלחו את ידם' - בזמן שאתם לא מחזירים את הדר אתם בוזזים את ההורים שלי. אם יהודיה מבקשת לקבור את הבן שלה. אתם בוזזים אותם".

שמחה גולדין בדיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

שעבאן א-סייד, אביו של היאשם, ישראלי שמוחזק בעזה מ-2015 סיפר בדיון על הקשיים של משפחתו ללא בנם ואמר כי יש מספיק דברים שחמאס עזה יודע לדבר עם ישראל וצריך אותנו כדי שנוכל להפעיל מנופים לקידום שחרור השבויים והנעדרים.

המזכיר הצבאי של ראה"מ, האלוף אבי גיל התייחס לטענות במהלך הדיון ואמר: "כל ראשי הארגונים עוסקים בנושא ויש תוכניות עבודה. היעד הוא ברור להחזיר אותו הביתה. לבוא ולומר שמדינת ישראל לא עושה כדי להחזיר אינו נכון. אני אומר זאת מידיעה: אין ארגון שלא עוסק בזה. מדינת ישראל עובד ואחראית על החזרת השבויים והחללים ויש לכל ארגון את האחריות שלו עם ראש מחלקה וענף שמנהל את הנושאים הללו. זו צורת העבודה שנבחרה כעת במדינת ישראל. המהות אומרת שעיקר העיסוק מבוצע על ידי ראשי המחלקות באמ"ן מוסד ושב"כ ולכן ההתבוננות צריכה להיות להמשיך למאמץ בנושא שיהיה בתוך הארגונים. גם בנוגע לניהול הידע ותכניות העבודה הכל נעשה בצורה מסודרת ויש דברים שהשתיקה יפה להם. אפשר להבין את הביקורת שלא נעשה מספיק אבל זאת הייתה ונותרה המשימה שלנו להחזיר אותם הביתה".

המזכיר הצבאי של ראה"מ, האלוף אבי גיל. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

הזמר הישראלי עידן עמדי, לוחם צה"ל בעברו שפעיל בעמותה העוסקת בנושא שבויים ונעדרים, אמר בדיון: "המשכן הזה לא ראוי לבנים שלו שהוא שולח למילואים קרביים. ערב ערב יוצאים לפעילויות להביא מעצרים ובסוף אלו משוחררים. פגשתי את כל הבכירים ואת הצד הביטחוני והמודיעני אנחנו מכירים אך פשוט אין אסטרטגיה ולא לומדים את החומר. יש מחבלים שעוצרים אותם והם מזוהים עם חמאס ורגע אחרי זה משחררים אותם כי אין מקום בבתי הכלא. מישהו מאזרחי המדינה יודע את זה? מדינת ישראל לא עושה מספיק כדי להשיב את השבויים והנעדרים. אתם רק מעלים את המחיר מפעם לפעם. להביא מישהי מרוסיה שהייתה אסירה אנחנו יודעים לעשות ולשלם מחיר טוב. אנשים שנשלחו להילחם בשבילכם הפך להיות כלי פוליטי".

הדר גולדין שמחה גולדין לאה גולדין הוועדה לביקורת המדינה מיקי לוי שבויים נעדרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד