י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לקראת חזרתו לממשלה

ועדה מיוחדת קיימה דיון ראשון בחוק דרעי השלישי

הוועדה המיוחדת סיימה את יום הדיונים הראשון בהצ"ח יסוד הממשלה בתיקון העוסק בביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי לקראת קריאה ראשונה. המשנה ליועמ"ש: "הצעת החוק הזאת יוצרת חור שחור נורמטיבי" | יו"ר הוועדה ח"כ כץ: "זה מונח שעולה רק כשהימין בשלטון"

ועדה מיוחדת קיימה דיון ראשון בחוק דרעי השלישי
אריה דרעי בכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח לתיקון חוק יסוד המכונה חוק דרעי השלישי, קיימה הבוקר (רביעי), דיון ראשון וסוער בהצעה לתיקון ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי.

יו"ר הוועדה ויוזם הצעת החוק, ח"כ אופיר כץ אמר בפתח הדיון: "הקמת הוועדה הייעודית מצביעה על שני היבטים, ראשית על החשיבות שהכנסת נותנת לתיקון זה שהוא מהותי ועקרוני ונועד להגן על הכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית מהתערבות, ושנית על ההבנה שלנו שתיקון של חוק יסוד אינו דבר של מה בכך, יש להשקיע בהצעת החוק את הזמן הנדרש ואת המחשבה, לשמוע את כל הדעות, גם של האופוזיציה וגם של מומחים ומוזמנים שיבואו לוועדה ולבסוף לתכלל את הדעות האלו ולקבוע אם יש מקום לתיקון ואם יש מקום אז לאיזה תיקון בדיוק ולאיזה נוסח. תכלית החוק לקבוע נורמות ראויות וקבועות.

אנחנו ואני מקווה שגם חברי האופוזיציה באים במטרה לבחון את הדברים בלב פתוח ומתוך רצון כן לקבוע נורמות ראויות כלליות, לא רק לממשלה הזו או לכנסת הזו אלא לדורות גם כשהאופוזיציה תהיה הקואליציה ולהפך".

המשנה ליועמ"ש לממשלה (משפט ציבורי- מנהלי), עו"ד גיל לימון יתא נגד החקיקה ואמר "מובן לכל שבמוקד הדברים בחוק עומד עניינו של אריה דרעי על אף שהמינוי בוטל ע"י בג"צ. זמן קצר לפני הרשעתו פוטר דרעי מהכנסת וכך נמנע מהרשעתו. הצעת החוק הנוכחית באה להתגבר על 2 פסיקות מחייבות בעניין: של בית המשפט השלום ושל בג"צ. הצעת החוק הנוכחית היא חוליה נוספת במספר חוקים פרסונליים. התיקונים הדחופים לחוק היסוד משקפים פגיעה בנורמה המשפטית. הכנסת לא מעמידה שום נורמה מאזנת, ומדובר בהסרת מגבלה שיכולה להבטיח שמדובר בחוק ענייני. הצעת החוק הזאת יוצרת חור שחור נורמטיבי שיפגע באמון הציבור ובית המשפט יהיה מנוע לתת סעד בגין אי החוקתיות הזאת. איזה מסר יוציא בית המחוקקים לקהל הרחב עם חיקוק החוק הזה ולהיבטים הפרסונליים הקיימים בו?.

בתגובה לדברי עו"ד לימון אמר יו"ר הוועדה אופיר כץ: "לאחרונה אנחנו שומעים אותו הרבה את המונח הזה, חור שחור. זה מונח שעולה רק כשהימין בשלטון".

ח"כ משה ארבל אמר: הדברים שנאמרו ע"י עו"ד לימון שציינו את הסיכויים הנמוכים שבית המשפט יאשר את מינויי של ח"כ אריה דרעי, הם אלה שמאפשרים לנו לדון בחוק יסוד מתוך החשיבות של ביטול הלכת דרעי-פנחסי. שמאמרים רבים נכתבו עליה, על העובדה שהלכת דרעי פנחסי מציבה את בית המשפט כשחקן פוליטי אקטיבי שמביע את עמדותיה של האופוזיציה. הצעת החוק הנוכחית באה לומר אמירה ברורה: הכנסת היא הגוף שצריך לתת דין וחשבון לציבור ולא בית המשפט. התיקון הזה חשוב ללא כל קשר לחוק כזה או אחר. התיקון הזה חשוב להשבת האיזונים ולהשבת אמון הציבור בבית המשפט.

במהלך הדיון התפתחה סערה כשח"כ משה ארבל דרש מהמשנה ליועמ"שית לממשלה לענות על השאלה האם במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עם ח"כ דרעי בשנה שעברה היה סיכום עם פרקליט המדינה על פרישה לצמיתות או שלא הייתה כזאת: "חובתך כעובד ציבור ואיש מקצוע לענות על השאלה", דרש ח"כ ארבל לקול מחאת חברי האופוזיציה, ועו"ד לימון השיב כי השולחן הזה אינו השולחן לברור העניין וכי היה דיון בעניין בפני 11 שופטי בג"צ שענו בצורה ברורה בנושא.

ח"כ משה טור פז תקף את החקיקה: "כל הוועדה הזאת קמה בחטא והיא לא דרושה. אינקיטאטוס היה סוסו של הקיסר קליגולה שהחליט למנות אותו להיות סנטור. למה? כי בא לו. חוק דרעי 2 = חוק קליגולה. שמבטל כל נורמה והוא מאפשר לכל עבריין להתמנות לשר. אתם לוקחים את הביטוי של שר ומורידים אותו לתחתית. אנחנו רוצים את מערכת השלטון כמעצור היחיד בפני שרירות השלטון. גם 400 אלף מצביעי ש"ס לא רוצים שכל אחד יהיה שר".

ח"כ אפרת רייטן מרום תקפה את חבר הכנסת ארבל: "מרגיש לי שח"כ משה ארבל יושב כאן כעורך דין שמייצג את הלקוח שלך. כל מי שחתם על הצעת החוק הזה לא מעלה את קרנה של הכנסת אלא פוגע בה פגיעה אנושה. הדוגמא שאתם מהווים תחלחל לציבור הישראלי ותשפיע על תפיסות של רע וטוב, ונכון ולא נכון. אתם טוענים ש-400 אלף איש רצו את דרעי. גם 63 ח"כים הצביעו בשם אזרחים רבים בעד מינויו של קצב לנשיאות המדינה. אתם לא רוצים שופטים, אתם רוצים שפוטים. קשה לכם עם שופטים שפוסקים לפי חוק״.

חוק דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד