כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בצל מכתב ההתפטרות

היערכות להילולת הרשב"י; הכנסת קיימה דיון | פרוש שיגר איום

ברקע דרישת השר פרוש להסיר מעליו את האחריות על הילולת הרשב"י, הוועדה לביטחון פנים התכנסה הבוקר לדון בהיערכות לקראת ההילולה שתיערך בעוד קצת יותר מחודשיים. בדיון הבהיר השר פרוש כי הדרישה להתפטרות עדיין עומדת בעינה

היערכות להילולת הרשב"י; הכנסת קיימה דיון | פרוש שיגר איום
חברי הכנסת פרוש ופוגל עם יוסי דייטש צילום: דוברות הכנסת/ דני שם טוב

ברקע ההתפטרות של השר מאיר פרוש מתפקיד הממונה על ההילולה, יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ צביקה פוגל פתח את הדיון בוועדה שהתכנסה הבוקר (רביעי) לקראת ההילולה בל"ג בעומר ואמר כי "מדובר באירוע האזרחי הגדול בישראל. לפני כשנתיים התרחש אסון נורא שם נהרגו 45 אנשים ונפצעו למעלה מ-150 ואסור שהדבר הזה יחזור. האירוע בשנה שעברה עבר בשקט יחסי אבל זה לא פותר אותנו מלהתכונן לאירוע ולעבור אותו בצורה הטובה ביותר".

שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש התייחס לבקשתו להסיר את האחריות על ההילולה וציין כי עם הקמת הממשלה נקבע כי שר מטעם יהדות התורה יכהן כשר האחראי על אירועי ההדלקה במירון ובשאר השנה הניהול השוטף של האתר הוא בידי המרכז למקומות הקדושים. "התברר כי מפיק האירוע שניהל גם בשנה שעברה את האירוע, אינו כפוף למשרדנו אלא הוא כפוף למרכז למקומות הקדושים במשרד הדתות".

"במצב זה", הבהיר השר פרוש "שאני נושא באחריות לאירוע מבלי הסמכויות הודעתי במכתב לממשלה שההתפטרות שלי שרירה וקיימת. אם לא יהיו לי הסמכויות, אני לא השר האחראי".

יוסי דייטש, שמונה לפרויקטור מירון אמר כי "מדובר באירוע הכי מסובך במדינת ישראל כאשר צל האסון מרחף מעל". לדבריו "יש ריבוי של לוקחי חסות וקשה מאד לקחת אחריות כאשר בהובלת האירוע אין סמכויות". הוא ציין כי, "קיימתי למעלה מ-100 פגישות וראיתי שיש נכונות עזה לעזור ולסייע. שנה שעברה האירוע אמנם היה בטוח אך היתה חסרה השמחה".

ח"כ ישראל אייכלר אמר בדיון: "אני חרד למה שיקרה בל"ג בעומר ואני מקווה שלאחר מכן נוכל לשבת ולדבר על הצלחתו. על האירוע לעבור בשלום ואני מגבה את חברי הרב השר מאיר פרוש. אני אומר למשטרה אל תמנעו להגיע ואל תסללו אותם לשביל אחד, יש לפזר את ההמון בכל ההר. אני רואה עכשיו שכבר מהתחלה יש שאלה בעניין מי ימלוך? צריך שתהיה סמכות אחת, שזה יהיה בידי השר והפרויקטור".

רפ"ק שמואל פיאמנטה, נציג משטרת ישראל התריע שאמר כי חודשיים לפני האירוע אין מתווה ושום דבר אופרטיבי לא הוחלט כאשר לעומת שנים עברו, בתקופה זו הכוחות כבר היו בשטח להכנות במתחם. "האחריות של הפרויקטור והשר צריכה להיות על כלל האירועים ולא רק על ההדלקה. בשנה שעברה היו בעיות קשות מאד כאשר הגשנו דרישות למפיק וכל אחד גלגל אחריות אחד לשני. אני מקווה שהפעם יהיה גורם אחד שנוכל לקבל תשובות ומענה. בנוסף טרם הוסדר מהו הבסיס החוקי שאנחנו פועלים באירועים הללו. יש פערים מהותיים וחייבת שתהיה הסדרה של גורם אחד בלעדי".

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל סיכם את הדיון: "אנחנו בקצה הזמן ואנחנו נעשה הכל כדי שהאירוע יצא לפועל ויצליח. אבל לא ניקח סיכונים בחיי אדם. נקיים סיור וישיבת מעקב. אני לא רוצה להגיע להמלצה שאסור לקיים את האירוע".

מאיר פרוש ישראל אייכלר צביקה פוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד