י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

כך תחגגו את הפורים בשמחה ובבריאות הנכונה

בימים עמוסים בחטיפים ומתוקים משלל גוונים וסוגים, עשינו סדר – איך כדאי להתנהג בפורים כדי לצלוח אותו מבחינה בריאותית • שיחה מרתקת עם דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות במחוז המרכז, עמית ספיר-סרי • מרבים בשמחה ובבריאות

כך תחגגו את הפורים בשמחה ובבריאות הנכונה
משלוח בריא צילום: פיקסביי

פורים מתקרב בצעדי ענק – היום של משלוחי המנות, אוזני ההמן והמשתה המהודר. כדאי לדעת איך חוגגים את הפורים בשמחה ובבריאות.

"חשוב לזכור ש'סוף מעשה במחשבה תחילה. יש כאלה שאומרים 'בפורים נאכל כמה שנרצה ואחר כך נחזור לשגרה'. זה לא עובד ככה. כדאי מאוד גם בחג  לשים לב מה אנחנו אוכלים, כדי לשמור על השגרה הבריאותית גם במהלך הפורים".

סעודת פורים

"חשוב מאוד לפתוח את יום הפורים בארוחת בוקר". גם אם נראה שאין זמן לארוחת בוקר כי יש קריאת מגילה, סבב של חלוקת משלוחי מנות ועוד, לא כדאי לוותר על ארוחת הבוקר, אחרת הילדים (וגם המבוגרים) מנשנשים ממתקים עד לשעת הסעודה".

"את סעודת הפורים מומלץ להכין ממזונות גולמיים טבעיים ולא מעובדים. אפשר להכין דגים טריים אפויים, סלטים עם ירקות ורטבים על בסיס שמן זית ולימון. למנה עיקרית ניתן להכין הודו ועוף וכמובן לקינוח לשקול להגיש פירות טריים. תמיד מומלץ לשתות מים או סודה, ולא משקאות מתוקים".

אמנם אחד המנהגים בפורים הוא להתבשם עד דלא ידע, אך חשוב לזכור שאלכוהול מזיק לבריאות. "חשיפה מגיל צעיר לאלכוהול מזיקה ביותר להתפתחות  המוח ועלולה להוות זרז להתחלת שתייה לא מבוקרת בהמשך, ולכן ההמלצות של כל ארגוני בריאות הילדים היא להמנע משתיית אלכוהול  בילדים". "גם לחולי סוכרת והנוטלים טיפול תרופתי מומלץ לצמצם את  שתיית האלכוהול. אם שותים מומלץ להתייעץ עם הצוות המטפל, משום שהשתייה עלולה להוביל לשינוי השפעת הטיפול התרופתי ולעיתים יכולה להוות סיכון ממשי. גם נוטלי תרופות פסיכיאטריות צריכים לדעת שהשתייה עלולה להזיק להשפעת התרופה. עניין נוסף הוא השילוב בין משקאות אנרגיה ואלכוהול, שעלול להיות מסוכן מאוד ויש להימנע מכך לחלוטין".

משלוחי מנות

אחת ממצוות פורים היא שליחת משלוחי מנות, המלאים כל טוב ובהם לרוב ממתקים וחטיפים. "כדאי לחשוב על משלוח מנות יצירתי. כשם שאנו דואגים לבריאותנו ונעדיף לקבל מוצרים התורמים לבריאותנו, כך גם חשוב לא לשלוח לזולת מוצרים מזיקים. במקום חטיפים לא בריאים אפשר להביא אגוזים ופיצוחים שיש עליהם מדבקה ירוקה, כאלה שאינם קלויים ומלוחים. את אוזני ההמן רצוי להכין לבד, אפשר כפעילות מהנה לכל המשפחה, וכדאי לבחור במילוי פרג, תמרים או אגוזים". לאלו ששולטים ברזי המטבח, מומלץ לבחור בשיטה הביתית: "אפשר לאפות עוגיות גרנולה ביתיות שהן מאוזנות יותר מבחינת סוגי השומן וכמות הסוכר, או כדורי תמרים וכדומה. כמו כן ניתן להביא במשלוח פירות יבשים לא מסוכרים, או להכין פשטידות ולחמניות מקמח מלא. בגזרת השתייה שאנחנו מצרפים למשלוח מנות אפשר לשים שקיות תה וצמחים במקום שתייה מתוקה מזיקה".

כדי למנוע את הפיתויים במהלך פורים, ספיר-סרי ממליצה להכין משלוחי מנות אישיים עם פינוקים שאנחנו אוהבים: "כל אחד מכין לעצמו משלוח מנות אישי, מלא בממתקים שהוא אוהב – במידה נכונה כמובן. ברגע שסיימנו את משלוח המנות שלנו, הסתיימה המכסה של פורים. את כל החטיפים המתוקים שנשארו לנו אפשר לחלק לארגוני צדקה".

פורים שמח ובריא!

מכבי שירותי בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד