כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"רגע מסוכן מאוד מאוד"

ראש זירת הגרעין לשעבר במוסד: "אנחנו ברגע קריטי ונתניהו מתעסק ברפורמה"

א' ראש זירת גרעין לשעבר חולק שבחים ומחמאות רבות על הטיפול בנושא האיראני, הוא מותח ביקורת שבנקודת זמן קריטית כזאת נתניהו לטענתו, "מתעסק ברפורמה המשפטית". א' מזהיר, טהרן תעריך שבתנאים הנוכחיים של החברה הישראלית, ירושלים איננה מסוגלת ליזום תקיפה

ראש זירת הגרעין לשעבר במוסד: "אנחנו ברגע קריטי ונתניהו מתעסק ברפורמה"
עמוס בן גרשום לעמ

א', ראש זירת גרעין-איראן במנהלת המבצעים של המוסד עד 2019, כולל במהלך מבצע גניבת הארכיון האיראני, מתייחס בריאיון לנדב איל ב'ידיעות אחרונות' להתקדמות האיראנית בהעשרת אורניום והדרך בה הרפורמה המשפטית פוגעת לדעתו ביכולתה של ישראל, בטווח הקצר והארוך, להתמודד עם הגרעין האיראני.

א' הוביל והשתתף לאורך תקופתו במוסד, ב-7 פרויקטים אשר זכו בפרסי ביטחון ישראל. הוא עצמו זכה אישית בפרס ביטחון ישראל לפני שנים רבות על פרויקט מדהים, לכל הדעות. הוא פרש בדרגה המקבילה לאלוף משנה.

א' מבהיר כי איראן נמצאת ברגע "מסוכן מאוד מאוד". לדבריו, "איראן שולטת בטכנולוגיית העשרה. אין הבדל טכנולוגי בין יכולת העשרה ל-3%, 20%, 60%, או 90% (העשרה צבאית). מאז אפריל 2021 איראן הודיעה שהיא מעשירה ל-60% כחלק מההסלמה שנבעה מיציאת ארצות הברית מהסכם הגרעין. אין לזה צידוק אזרחי".

הוא הוסיף: "במהלך 2022 הסירו את מרבית אמצעי הפיקוח של סבא"א (מצלמות וכו') על הנעשה במתקני ההעשרה. תת מזכיר ההגנה האמריקני אומר השבוע שאיראן יכולה לייצר חומר לפצצה ראשונה בתוך 12 ימים. תן לזה שנייה לשקוע - איראן נמצאת במרחק של החלטה ו-12 יום להשיג חומר בקיע מספיק לפצצה ראשונה".

א' מזהיר ברקע הסערה בציבור הישראלי בעקבות הרפורמה המשפטית כי, הבעיה היסודית ברפורמה היא הדרך בה היא משסעת את החברה הישראלית ב"רגע קריטי". לטענתו, הרפורמה פוגעת באמינות האיום הצבאי הישראלי, משום שטהרן תעריך שבתנאים הנוכחיים של החברה הישראלית, ירושלים איננה מסוגלת ליזום תקיפה שעלולה להידרדר למלחמה כוללת".

א' חולק מחמאות ושבחים לנתניהו על הטיפול בנושא האיראני. הוא מגבה גם את ההחלטה לחשוף את ארכיון הגרעין האיראני ומשתף ברגע אחד שישב בדיון עם נתניהו בעניין האיראני, ונכנסו אנשי לשכה וביקשו שוב ושוב את התייחסות ראש הממשלה לנושאים אחרים: "נתניהו עצר, ואמר להם – אתם לא מבינים. כל מה שאני עושה, אני עושה בשביל זה (הנושא האיראני). בשביל זה אנחנו כאן, אל תפריעו לנו", סיפר.

אלא שעל הרקע הזה א' מוטרד מהתנהלות נתניהו ואומר: "במצב נורמלי, כל פעמוני האזהרה היו צריכים להישמע. מי שבמשך שני עשורים דאג לשים, בצדק, את הנושא האיראני בראש השיח וסדר העדיפויות הלאומי, עכשיו מתעסק ברפורמה המשפטית".

על השאלה איך קשורה הרפורמה המשפטית לטיפול בגרעין טען א': "ההתמודדות מול הגרעין האיראני דרשה ודורשת עבודה משולבת של יכולות מבצעיות, דיפלומטיות, הסברתיות ומדיניות. המאבק לא אבוד, אבל הוא נמצא בנקודה קריטית. אנחנו יודעים איך נראה קשב לאומי בנקודות קריטיות. ראיתי את זה מקרוב. אנחנו לא שם".

לדבריו, "אם אכן נתניהו מאמין שאיראן גרעינית היא הסכנה המשמעותית ביותר לביטחון ישראל, איך הוא נותן למאבק חייו להתפורר בלי להיות כל כולו שקוע בזה? איך דיכטר, גלנט, ישראל כץ וניר ברקת נותנים לזה יד? הם השתגעו? בזה הם צריכים להתעסק? אנחנו צריכים את כולנו מאוחדים למטרה הזו, גם בבית וגם את התמיכה הבין לאומית. איך ראש הממשלה יכול לרתום את האמריקנים למהלכים אם הוא לא מוזמן לבית הלבן?".

יצוין כי א' הוא בנו של אישיות ציבורית מהמרכז-שמאל.

בערב יוחסו למוסד שורת מבצעים באיראן ונגד יעדים איראניים. כל מבצע כזה, אם אכן התקיים, עובר דרך המנהלת ולכן גם באחריות א'. הוא משתף על הרגע בו התכנסו במטה המוסד, אחרי גניבת הארכיון האיראני – מבצע שהיה מאדריכליו.

לדבריו, "בסיום המבצע התקיימה הרמת כוסית, השתתפו בה מאות אנשים שנטלו בו חלק - ימנים ושמאלנים, דתיים וחילוניים, יהודים ושאינם יהודים, מכל קצוות הקשת הפוליטית. חלק מרגש במיוחד היה שלא היה מנחה לטקס, אלא שכל דובר הציג את הדובר שבא אחריו - מתוך שותפות אמיתית לעשייה ולחרדת הקודש שבביצוע המשימה. עשרות מהמשתתפים אמרו לעצמם, שבלעדיהם המבצע לא היה יוצא לפועל, וכולם צודקים - מהאלחוטן ועד לראש המוסד ולראש הממשלה".

 

בנימין נתניהו הגרעין האיראני המוסד הישראלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד