י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"היחיד שמדבר בשם הקב"ה זה העיתון" • האזינו

ההקלטות המביכות מבית 'הפלס': "כל היידישקייט תלוי בזה" • "וויכוח בין כמה יהודים מבוגרים מבני ברק לרב גרוסמן"

בכינוס למען הפלס. צלם: יוסי רוזנבוים
בכינוס למען הפלס. צלם: יוסי רוזנבוים

ההקלטות הפנימיות מכינוס שקיימו אנשי 'הפלס', מתוך מטרה לגייס פרסום עבור העיתון הנמצא במצב כלכלי קשה, ממשיכות להיחשף.

לאחר ש'בחדרי חרדים' חשף לראשונה את ההקלטה בה הצהיר מקורבו של הגר"ש אוירבך, הרב צינטרבוים, כי 'לעבור קופת חולים זה מעיקרי הדת', מגיעה הקלטה נוספת, בה הוא מגולל את פרשת הקמת העיתון הפלס, ומצטט שורה של התבטאויות מעוררות מחלוקת, שנאמרו לו לדבריו על ידי הגר"ש עצמו, וכפי שניתן לשמוע בהקלטה.

באדיבות 'מרכז החדשות'


"השתלשלות הדברים: הגיעו פה משפחת גרוסמן ושליחים של ר' צבי פרידמן ולא ידעו מה לעשות אחרי כל מה שקרה וניסו עם עורכי דין ולא הלך. אני מוכרח לומר שבאותה תקופה, זה היה קיץ, ור' שמואל היה ממש לא רגוע, כל הזמן הוא היה נסער, מה יהיה פה, הוא אמר 'נכון, יש פה הרי וויכוח בין יהודים מבוגרים מבני ברק לרב גרוסמן. פה טמון הכל.

"אני זוכר בשעתו בקיץ ההוא שבועיים אחרי ואז ר' שמואל קרא לי, בדרך כלל אני לא מתעסק בדברים האלה, אבל זה היה בלילה, ור' יוסף פטרוב לא היה פה אז ר' שמואל קרא לי, הוא אמר אני מבקש שתתקשר עכשיו לר' שמואל דויטש ולר' צבי פרידמן שיבקשו להכניס את המכתב שכתבתי. התקשרתי לר' שמואל דויטש והוא אמר: 'מה אני יכול לעשות לבד? תפוס את ר' צבי פרידמן', הוא היה אז בחו"ל, בארגנטינה, ועד שתפסנו אותו דרך איזה אברך שם, אדהכי והכי יצא העיתון רק עם המכתב של ר' חיים. ואז ר' שמואל צעק לפני שחלמו על העיתון: "מה יהיה פה?! הרי הדבר נורא ואיום! גניבת העיתון ממשפחת גרוסמן!"

"הוא אמר כל פעם להגיד תהילים, אמרו תהילים בישיבה, זה לא סתם, מי שמבין זה דברים ברומו של עולם! על זה כל העולם עומד! זה עיקרי היהדות! נזכרתי שאז ר' שמואל אמר שזה פיקוח נפש של האידישקייט"...

"עכשיו שהעיתון שנתיים לאחר הקמתו וכולם יודעים שעדיין לא נושענו ואין לעיתון פרסומות אז כולם חייבים לעזור מה שמבקשים מהם, היום אנשים מבינים שכל מה שמבקשים מהם לעזור לעיתון זה מחלוקת. אולי אני סוטה מהנושא באמצע, אבל צריך לדעת שמה שיהיה כסף לעיתון זה חוב קדוש כמו שכתב ר' שמואל במכתב.

"אברך צריך לדעת שאין לעיתון כמעט שום הכנסות, כל חודש יוצא יותר כסף ונכנס פחות כסף, אני לא יודע בדיוק את הסכום אבל זה מאות אלפי שקלים. אז אנחנו מבקשים עזרה מהציבור, מבקשים הוראות קבע מכל אחד, עושים 'קמפיין' שכל אחד שיגשו אליו אפילו שכבר נתנו, כתוב ש'נתבעין ונותנין'. אין ברירה, הראש ישיבה הקים את העיתון במסירות נפש, הוא כבר בגיל גבורות מה הוא צריך את זה? כל היידישקייט תלוי בזה, הדברים פשוטים וברורים, ומי שלא מבין את זה הוא חסר דעה ממש! היחיד שמדבר בשם הקב"ה זה העיתון! היחיד שמדבר בשם הקדוש ברוך הוא זה העיתון!"

"ר' שמואל אמר על הרב קרלנשטיין ראש ישיבת גרודנא: "הגאון הגדול, הרב קרלנשטיין שיהיה בריא וחזק, זה ממש מעשה שטן שהוא לא יכול היום לדבר, לא יכול לדרוש כמו שהיה רגיל, זה מעשה שטן, מעשה שטן שאין אותו, יש אותו שיהיה בריא וחזק ושהשם ישלח לו רפואה שלימה, אבל הוא לא יכול לדבר". ואז הוא עובר לדבר על ר' משה מרדכי שולזינגר ש"גם הוא נפטר ואין מי שידבר".
אוירבך הקלטה הפלס עיתון עיקרי הדת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד