י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
גינויים בעולם הערבי

אחרי ההתבטאות: סמוטריץ' לא יוכל להיכנס לבית הלבן

בעקבות אמירתו החריפה כי "יש למחוק את חווארה" הודיע ממשל ביידן כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא ייפגש במהלך ביקורו הקרוב בוושינגטון עם מקבילתו האמריקנית, ולא יכנס לבית הלבן. סמוטריץ' הגיב: "נוסע לאירוע השנתי של ארגון הבונדס"

אחרי ההתבטאות: סמוטריץ' לא יוכל להיכנס לבית הלבן
בצלאל סמוטריץ' צילום: פלאש90, יונתן סינדל

במהלך ביקורו הקרוב בוושינגטון יגיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לוושינגטון, אך לא יוכל להיכנס לבית הלבן בעקבות הסערה שנוצרה סביב אמירתו כי "יש למחוק את חווארה". בתגובה לאמירה חריגה זאת אמר נד פרייס, דובר מחלקת המדינה, כי היא "חסרת אחריות, פוגענית ומגעילה".

ביום ראשון הקרוב יגיע סמוטריץ' לביקור בארה"ב לראשונה מאז נכנס לתפקידו כשר האוצר. במהלך הביקור ייקח חלק בכנס השני של הבונדס, החברה הממשלתית לגיוס כספים מיהדות התפוצות. מאז אמירתו של סמוטריץ' גוברים הקולות ביהדות ארה"ב הקוראים להחרימו, ואיפא"ק, ג'יי סטריט, ועידת הנשיאים ואיגוד הקהילות הרפורמיות קראו לממשל ביידן להחרים את סמוטריץ' ולא לאשר לו אשרת כניסה.

בנוסף לכך, יותר מ-330 רבנים וראשי קהילות בארה"ב הודיעו כי יחרימו את סמוטריץ' ולא יאפשרו לו ליצור קשר עם קהילותיהם. שר האוצר סמוטריץ' מסר בתגובה כי הוא "נוסע להשתתף באירוע השנתי של ארגון הבונדס שיתקיים בארה"ב".

בסביבת השר ציינו כי הוא לא ביקש להיפגש עם בכירים אמריקנים. סמוטריץ' אף פרסם הבהרה בעקבות דבריו וציין: "למען הסר ספק, בדבריי לא התכוונתי למחוק את הכפר חווארה אלא רק לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים ותומכי הטרור בתוכו ולגבות מהם מחיר כבד כדי להשיב את הביטחון לתושבי האזור".

משרד החוץ של איחוד האמירויות פרסם אתמול כי הוא מגנה את "אמירותיו הגזעניות של שר האוצר הישראלי בצלאל סמוטריץ' שקרא למחיקתו של כפר חווארה". המשרד הדגיש את הצורך להתעמת עם "דברי שטנה ואלימות", וציין את החשיבות של "קידום ערכי הסובלנות והדו-קיום האנושי כחלק מהמאמצים לצמצם את ההסלמה וחוסר היציבות באזור". לבסוף הדגיש המשרד את הצורך "לתמוך בכל המאמצים האזוריים והבינלאומיים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון".

גם משרד החוץ הירדני גינה את הצהרותיו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעניין מחיקת הכפר חווארה. בהודעה מטעם המשרד נמסר כי "הקריאות לאלימות מבשרות על השלכות חמורות ומייצגות הפרה של המשפט ההומניטארי הבינלאומי". בהצהרה ביטא דובר משרד החוץ הירדני, סנאן אל-מג'אלי, את העמדה הירדנית בדבר הצורך להפסיק את התקיפות המכוונות נגד העם הפלסטיני, והדגיש כי "עצירת צעדים חד-צדדיים המערערים את פתרון שתי המדינות וצעדים פרובוקטיביים המביאים למתח ואלימות, היא הכרחית למניעת ההידרדרות ולהפחתת ההסלמה".

לבסוף הדגיש אל-מג'אלי כי ירדן ממשיכה לעשות כל מאמץ לעצור את ההידרדרות ולמצוא אופק מדיני אמיתי שיניע מחדש את תהליך השלום ויביא להתקדמות בפתרון הסכסוך על בסיס פתרון שתי המדינות.

גם מצרים מגנה בחריפות את "הצהרותיו המסיתות של השר בממשלת ישראל אשר קרא למחיקת הכפר חווארה". בהצהרה מטעם משרד החוץ המצרי נמסר כי "אמירות אלו מבטאות הסתה לאלימות מסוכנת ובלתי מתקבלת על הדעת, המנוגדות לכל החוקים, הנורמות וערכי המוסר וחסרות כל אחריות שאמורה להיות לבעל תפקיד רשמי".

בהצהרה הודגשה העמדה המצרית לגבי הצורך להפסיק פעולות פרובוקטיביות או מסיתות נגד העם הפלסטיני, "לשים קץ לצעדים חד-צדדיים במטרה להביא לרגיעה בין הפלסטינים לישראל ולהכין את השטח לקראת חידוש תהליך השלום על בסיס פתרון שתי המדינות שכן זוהי הדרך היחידה להשיג שלום כולל וצודק באזור". תגובות העולם הערבי פורסמו בערוץ הטלגרם של 'כאן חדשות'.

בצלאל סמוטריץ ארה''ב חווארה יגל יעקב יניב הלל מנחם יניב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד