כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לפי ההלכה: חובה להסיר את המצור מעזה

יש להשפיע על המצרים להותיר את מעבר רפיח פתוח כדי לאפשר מילוט לכל החפץ בכך, ובכך גם להחלישם

לפי ההלכה: חובה להסיר את המצור מעזה

התורה חסה על אויבי ישראל, אפילו על אלה המבקשים להשמידנו עד שלא יזכר שם ישראל עוד. אשר על כן, צה"ל, כצבא המוסרי ביותר בעולם, חייב לפעול בכפוף להלכה המצווה אותנו שבשעה שצרין על עיר לתופשה, יש להותיר רוח אחת פתוחה, כדי לאפשר לכל מי שרוצה למלט נפשו, לעשות כן. אמר הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה.

מספרת התורה הקדושה "ויצבאו על מדין כאשר צוה ה' את משה" (במדבר ל"א ז') פסק הרמב"ם "מפי השמועה למדנו שכך ציווהו" (הלכות מלכים ומלחמות פ"ו ה"ז). גם יונתן בן עוזיאל מבאר את כוונת הכתוב "ויצבאו על מדין" שצבא ישראל הקיף את מדין משלוש רוחותיה. את הרביעית הותיר פתוחה.

הנה כי כן, יש להשפיע על המצרים שיפתחו את מעבר רפיח כדי לאפשר לכל מי שרוצה למלט נפשו מעזה יוכל לעשות כן. ואחרי מיטוט שלטון החמאס בעזה יש להתיר לתושביה להקים נמל ימי ושדה תעופה, כדי לאפשר להם לשקם את עצמם ולחיות חיים של שלום חיים של ברכה. ואם השלטון החדש שיקום בעזה אחרי מבצע צוק איתן, יתרצה ויעשה שלום עם ישראל, יזכה בעה"י גם לחיים של שיתוף ושיוויון, איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו.

הרב שלמה גורן מבהיר שהלכה זו מבוססת על שיטת ר' נתן בספרי דבי רב בפרשת מטות פיסקה קנ"ז הדורש את הפסוק "ויצבאו על מדין" שנתן להם רוח רביעית כדי שיברחו.

ומוסיף בספרו : במצור שכזה, המאפשר דרך מילוט, פרט למטרה ההומניטרית המושגת, מביאה הלכה זו להשגת שתי מטרות צבאיות נוספות: א. עצם האפשרות למילוט האויב, מחליש את רצון הנצורים להמשיך ולהילחם. אך טבעי שיעדיפו למלט נפשם. בעוד שנצורים מארבע רוחות, יתיאשו מן החיים וימשיכו עד כלות נפשם להילחם בנו. ב. פתיחת רוח רביעית תביא בלתי מעורבים רבים לברוח על נפשם וכך נוכל להימנע מפגיעה בהם בהיותם משמשים מגן אנושי לטרוריסטים. כידוע, כל פגיעה בחפים מכל פשע, רעה להם ורעה לנו. (תורת המדינה עמ' 402).

עם זאת יש לצה"ל רשות מלאה למנוע מהנצורים בעזה הבאת תגבורת או הברחת אמצעי לחימה דרך הרוח הרביעית הפתוחה. החובה לפתוח רוח אחת חפשית מהמצור נועדה כדי להבריח משם את הטרוריסטים. לכן המצווה היא לעודד ולאפשר תנועה חד סטרית בלבד, מעזה החוצה.
מזכרת בתיה חמאס מצור עזה מילוט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד