ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
בעקבות העתירה נגד נתניהו

חוק הנבצרות: הייעוץ המשפטי של הכנסת מתריע מפני התערבות של בג"ץ

הייעוץ המשפטי של הכנסת פרסם הערב חוות דעת בנוגע לחוק הנבצרות שמקדמת הקואליציה. בייעוץ הזהירו כי מאחר וישנה עתירה להוציא את נתניהו בימים אלו לנבצרות, בג"ץ עלול להתערב בחקיקה. בייעוץ ממליצים בנוסף, לשקול גוף אחר כגון נשיא המדינה, שיוכל להכריז על נבצרות

חוק הנבצרות: הייעוץ המשפטי של הכנסת מתריע מפני התערבות של בג"ץ
בנימין נתניהו צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

הייעוץ המשפטי הגיש הערב (מוצ"ש) את חוות הדעת על 'חוק הנבצרות' שהגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ. בייעוץ אומרים כי, "נכון להסדיר את סוגיית הנבצרות", אך מתריעים שמכיוון ו"בימים אלו קיימת עתירה בעניין נבצרותו של ראש הממשלה, יש להסב את תשומת הלב לפסיקת בג"ץ מהעבר כי הוא נכון להעביר ביקורת שיפוטית במקרים נדירים של שימוש לרעה בסמכות מכוננת". 

בייעוץ המשפטי הוסיפו, כי על אף ש"עמדתה המסורתית של הכנסת היא שאין בסמכות בית המשפט להעביר ביקורת שיפוטית על חקיקת-יסוד, אך מבלי להביע עמדה לגופו של עניין בשלב זה, נראה כי טענה מעין זו עלולה להיטען נגד חקיקת ההסדר המוצע".

כזכור, על פי הצעת החוק, ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו״ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

בהצעת החוק נכתב בין היתר כי "בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה; החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף", זאת כדי למנוע את האופציה ששופטי בג"ץ יכריעו בעתירה שבפניהם.

בעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת מתייחסים גם לזהות הגוף המכריז על נבצרות, יצוין כי, על פי הצעת החוק, הממשלה וראש הממשלה הם הגופים המכריזים על נבצרות. "קיים היגיון כי תחילתו של הליך הכרזה על נבצרות ראש הממשלה יחל במסגרת הממשלה, עליה מופקד ראש הממשלה וחבריה חשופים באופן תדיר להתנהלותו ותפקודו", נכתב. "מנגד, יש לשים לב כי ישיבותיה של הממשלה אינן פומביות ולא ניתן יהיה, במצב המשפטי הנוכחי, להתחקות אחר השיקולים או העובדות שעמדו לנגד עיניה בעת הכרזה על נבצרות ראש ממשלה", התריעו בייעוץ.

עוד התריעו כי, "כמו כן, עולה חשש שהממשלה תימנע מהכרזה על נבצרות כדי שלא להוביל להתפטרותה בעתיד".

בייעוץ ציינו מנגד כי, "לוועדת הכנסת לעומת זאת קיימת התמחות ארגונית בענייני נבצרות, זאת לצד היתרון הגלום בדיון פומבי ושקוף בוועדת הכנסת הכולל מגוון רחב של דעות, הן מבין חברי הכנסת עצמה הן מנציגי ציבור המופיעים בפני הוועדה".

בייעוץ ממליצים כי, "ייתכן, בהקשר זה, כי יהיה נכון להסדיר הליך מיוחד בממשלה להכרזה על נבצרות כדי להבטיח את ההיבטים המצויים בוועדת הכנסת שצוינו לעיל או לחילופין לשקול גוף אחר כגון נשיא המדינה הנתפס כגורם ממלכתי א-פוליטי וגם כמי שהטיל את התפקיד להרכבת הממשלה על ראש הממשלה". 

 

נבצרות בג"ץ בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד