כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
קרבות עקובים מדם

העיר שהפכה לסמל המלחמה: רוסיה ואוקראינה נלחמות על בחמוט

הקרב על העיר בחמוט בחבל דונבאס, שנמשך כבר שבעה חודשים, הפך לסמל המלחמה מול רוסיה.  האוקראינים מחזיקים מעמד מול הכוחות הרוסיים שממשיכים להתקדם בעיר, מנסים לכתר אותה ומנתקים את נתיבי האספקה שלה. מתוך 70,000 תושבים נשארו רק אלפים בודדים שמסתתרים במקלטים

העיר שהפכה לסמל המלחמה: רוסיה ואוקראינה נלחמות על בחמוט
מיכאל פודולק אוקראינה מלחמת אוקראינה הרס בבוצ'ה צילום: ישי ירושלמי

רוסיה מנסה לכבוש את העיר בחמוט במשך יותר משבעה חודשים, והפכה אותה לעיר רפאים חרוכה ומרוטשת. מוסקבה שלחה גל אחר גל של חיילים ושכירי חרב מקבוצת וגנר לעבר עמדות אוקראיניות, וספגה אבדות כבדות. בכמה נקודות כשהכוחות הרוסיים מתקרבים העיר נראתה על סף נפילה. אבל במשך חודשים, לוחמים אוקראינים עמדו בגבורה ולא נכנעו.

לפני המלחמה, בחמוט היתה ידועה בעיקר כמרכז של תעשיית המלח. אבל המאבק הבלתי פוסק על השליטה בעיר - שלטענת האנליסטים הוא בעל חשיבות אסטרטגית מועטה, הפך אותה לשדה קרב פוליטי עבור שני הצדדים.

המצב שם הוא "הקשה ביותר" באוקראינה, כך אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בנאום בסוף שבוע. גורמים רשמיים אוקראינים אותתו בימים האחרונים שהכוחות  עשויים לסג בקרוב, ראש קבוצת וגנר אמר שכוחותיו "הקיפו למעשה" את העיר.

באחמוט היא עיר במזרח אוקראינה של דונייצק, יותר מ-700 קילומטרים דרומית מזרחית לקייב ו-16 קילומטרים מהגבול של לוהנסק. העיר התעשייתית, עם אוכלוסייה של כ-71,000 לפני המלחמה, הייתה ידועה במכרות המלח שלה. במקום גם ישנו יקב שהוקם בהוראת הרודן הסובייטי ג'וזף סטלין ב-1950, שבמשך עשרות שנים ייצר את היין המוביל של ברית המועצות, לפני מיתוגו מחדש כשאוקראינה קיבלה עצמאות ב-1991.

בחמוט נתונה בסכסוך מאז 2014, אז פתחו בדלנים הנתמכים על ידי רוסיה בנסיון לכבוש את דונייצק. הבדלנים תפסו לזמן קצר חלקים מהעיר באותה שנה, לפני שכוחות אוקראינים גירשו אותם. בשנת 2016 שינו התושבים את השם ארטמייבסק מתקופת ברית המועצות בחזרה לשם ההיסטורי של העיר בחמוט, המתוארך לשנת 1571.

גם אתמול התנהלו בעיר בחמוט קרבות בלתי-פוסקים בין צבא אוקראינה לכוחות הרוסיים שמחריבים את העיר ומנסים לכתר אותה. משרד ההגנה הבריטי עדכן כי אוקראינה מתגברת את אזור בחמוט ושולחת לשם כוחות מיוחדים. במקביל הרוסים מנסים להתקדם בצפון בחמוט. "האוקראינים נתונים ללחץ כבד שהולך וגובר בשעה שמתנהלים קרבות קשים, ונתיבי האספקה הולכים ומצטמצמים", נמסר בעדכון היומי הבריטי.

בחמוט "לא הייתה עיר חשובה במיוחד מבחינה סמלית או אסטרטגית" במקור, אמרה קרולינה הירד, אנליסטית רוסיה במכון לחקר המלחמה ל'וושינגטון פוסט'. אבל העיר משכה את עינו של יבגני פריגוז'ין, ראש קבוצת וגנר, הידוע בטקטיקות האכזריות וההתערבויות שלו בסכסוכים באפריקה ובסוריה.

פריגוז'ין הזרים עשרות אלפי שכירי חרב, רבים מהם גויסו מבתי הכלא הרוסיים, והראה נכונות יוצאת דופן להקריב את הלוחמים הללו למען רווחים טריטוריאליים. מפקדי וגנר שלחו גל אחר גל של אסירים לשעבר שעברו הכשרה לקויה לעבר עמדות אוקראיניות, וספגו אבדות כבדות.

עבור פריגוז'ין, הקרב מייצג הזדמנות להפגין את יכולותיו של וגנר אפילו במחיר אנושי עצום. זלנסקי אמר בחודש שעבר כי אוקראינה תשמור על בחמוט, אך "לא בכל מחיר".

"הצבא שלנו כמובן ישקול את כל האפשרויות. עד כה הם החזיקו את העיר, אבל אם יהיה צורך, הם ייסוגו אסטרטגית כי אנחנו לא הולכים להקריב את כל האנשים שלנו סתם כך", אמר אלכסנדר רודניאנסקי, יועץ כלכלי של זלנסקי, ל-CNN.

אם כוחות רוסים יגרשו את הכוחות האוקראינים מבחמוט, זה יהווה ניצחון צבאי נדיר עבור רוסיה בחודשים האחרונים, וניצחון סמלי עבור הקרמלין. גם אם אוקראינה תיסוג מהעיר היא כבר הצליחה לשחוק את הכוחות הרוסיים ואת עמיתיהם מוגנר. הבית הלבן העריך לאחרונה שכ-30,000 לוחמי וגנר נפצעו או נהרגו בקרב שנמשך חודשים ארוכים.

 

 

מלחמת אוקראינה רוסיה הרוגים ופצועים ולדימיר זלנסקי כח וגנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד