כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
קריאה לשרים להתנגד

הייעוץ המשפטי נגד חוק המתנות: "פתח של ממש לשחיתות שלטונית"

הייעוץ המשפטי מתנגד בחריפות לחוק המתנות שיעלה היום להצבעה בוועדת שרים לחקיקה: "יש בהצעה ניצול של התפקיד השלטוני לשם הפקת טובת הנאה", נכתב בחוות הדעת. עוד נכתב: "יש בהצעה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית. על כן יש להתנגד לה"

הייעוץ המשפטי נגד חוק המתנות: "פתח של ממש לשחיתות שלטונית"
בנימין נתניהו במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הייעוץ המשפטי לממשלה מתנגד באופן נחרץ ל"חוק המתנות", שהגיש ח"כ עמית הלוי אשר מציע להתיר לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל תרומות למימון הוצאותיו המשפטיות.

בחוות הדעת שעליה חתום גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, נכתב כי הצעת החוק היא "פתח של ממש לשחיתות שלטונית", והיא כוללת קריאה לשרים להתנגד לה. בשעות הצהריים צפויה הצעת החוק להגיע להצבעה בוועדת השרים.

הצעת החוק שהגיש בצורה פרטית חבר הכנסת מהליכוד, תעניק הכשר לתרומות שקיבל נתניהו מבן דודו מיליקובסקי למימון הגנתו המשפטית - זאת לאחר שבית המשפט העליון אילץ אותו להחזיר אותם.

בחוות הדעת, שנשלחה לשר המשפטים יריב לוין, נכתב כי בהצעה "יש כדי להתיר ניצול של התפקיד השלטוני או של המעמד הציבורי של עובד הציבור לשם הפקת טובת הנאה, פרטית או אחרת, בניגוד מוחלט לדין הקיים שתכליתו שמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי ועל חובת הנאמנות הבלעדית של עובדי הציבור לאינטרס הציבורי".

עוד נכתב: "בתמצית נציין כי בשיטת המשפט הישראלית ישנם מספר מנגנונים שנועדו להבטיח את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בו, באמצעות הפרדה בין עובד הציבור לבין אינטרסים זרים. אחד המנגנונים החשובים בהקשר זה הוא חוק המתנות, אשר בנוסחו הנוכחי, אותו ההצעה מבקשת לתקן, קובע איסור לקבל מתנות בזיקה לתפקיד הציבורי, ועל ידי כך למנוע מצב בו נושא המשרה הציבורית יעמוד בפני צומת נאמנויות במילוי תפקידו – טובת הציבור או טובת מיטיבו. הצעת החוק מבקשת כאמור לפרוץ גדר זו, ולאפשר ניצול של התפקיד או של המעמד הציבורי לשם הפקת טובת הנאה אישית".

לדברי לימון: "ההצעה מנוגדת לתכליתו של חוק המתנות ולמגמה בפסיקה ובחקיקה למנוע מצבים בהם עובד הציבור יזכה בכספים בשל מעמדו זה. יש בה כדי לפתוח פתח של ממש לשחיתות שלטונית. על כן יש להתנגד לה".

 

ועדת שרים לחקיקה גלי בהרב מיארה שחיתות בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד