כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
200 אחוזי תפוסה

מצוקה: חדר האוכל של המחלקה הוסב לחדר אשפוז גדול

מנהל המרכז הרפואי בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, מתריע מזה שנים על מחסור חמור בכוח אדם ובתקני מיטות אישפוז במרכז הרפואי לגליל בפרט ובפריפריה בכלל. פרופ' ברהום: "נמשיך לקלוט מטופלים, כי אין לנו אופציה אחרת כביה"ח הגדול ביותר בגליל. למרות המצב המאתגר, נמשיך וניתן מענה מקצועי ואנושי ברמה הגבוהה ביותר". אחות אחראית חדר המיון, דינה פרובר: "אני עובדת כאן 22 שנה ולא זכור לי כזה עומס. אנחנו קורסים"

מצוקה: חדר האוכל של המחלקה הוסב לחדר אשפוז גדול
חדר האוכל בפנימית ד', שהוסב לחדר אישפוז צילום: רוני אלברט

עומס חריג ויוצא דופן נרשם היום (ראשון) במרכז הרפואי לגליל בנהריה, ובמיוחד במחלקה לרפואה דחופה - מיון ובשש המחלקות הפנימיות. כבר בשעת בוקר מוקדמת היו מעוכבים בחדר המיון לא פחות מ-23 מטופלות ומטופלים, מכיוון שלא היו להם מיטות אישפוז פנויות במחלקות השונות.

ככל שהלך היום והתקדם, התבררו מימדי התופעה, ובחדר המיון הצטברו עוד ועוד מטופלים מכלל הגילים והמגזרים. בשעת צהריים, תוך שעה בלבד, נכנסו לחדר המיון 30 מטופלים, כמות הנחשבת לשיא תוך פרק זמן כה קצר.

באותה השעה נרשמו במיון 200 אחוזי תפוסה (110 מטופלים, כאשר תקן המיטות בכל המלר"ד עומד על 54 בלבד). "אני עובדת במיון 22 שנה ולא זכור לי מחזה כזה", מספרת דינה פרובר, האחות האחראית של חדר המיון. "פתחנו את הבוקר עם 23 מעוכבים, שזו כמות שהדעת אינה מסוגלת לתפוס. בממוצע, כל איש צוות סיעודי טיפל היום לפחות ב-12-10 מטופלים בו זמנית. זה מצב לא אנושי, אנחנו קורסים".

מנהל המיון, ד"ר ח'אלד עטאללה אמר כי "מדובר במצב מאתגר ומורכב ביותר, איתו אנו מתמודדים לא רק היום, אלא כמעט בכל עונת החורף הנוכחית ומדי שנה בשנה. נראה כי השנה המצב מחמיר אף יותר בהשוואה לעבר. חשוב לי להדגיש, שכל המטופלים המעוכבים במיון מקבלים טיפול מקצועי ומסור מהצוותים השונים".

ובאותו נושא: בשש המחלקות הפנימיות נרשמו היום עומסים חריגים של 150 אחוזי תפוסה בממוצע. "שיאנית" העומס במחלקות הפנימיות בפרט ובמרכז הרפואי בכלל היא פנימית ד', בניהולו של ד"ר בוריס סבירסקי, עם 55 מטופלים (תקן מיטות: 34). מדובר בכ-170 אחוזי תפוסה.

עקב אחוזי התפוסה החריגים, נאלצו במחלקה הפנימית להוסיף מיטה רביעית בכל אחד מהחדרים, מה שבאופן טבעי הביא לצפיפות גדולה הרבה יותר בכל אחד מחדרי האישפוז, עם מרחק קטן מאוד בין מיטה אחת לשנייה.

בנוסף, חדר האוכל של המחלקה הוסב לחדר אישפוז גדול, ומדי פעם ניתן היה לחזות במטופל שנאלץ לשכב על מיטת אישפוז במסדרון המחלקה. יצוין, כי כל שש המחלקות הפנימיות עומדות על יותר מ-100 אחוזי תפוסה, רובן מעל ל-130 אחוזים.

נונה רובינוב, אחות אחראית פנימית ד' אומרת בתגובה: "אלו מחזות קשים המדירים שינה מעיניי. אין לי הסבר ברור מה הסיבה לעומס החריג. אני מניחה שזה קשור לתחלואת החורף, לעובדה שאנו נמצאים בעונת מעבר וכמובן לתחלואה שוטפת ונוספת, כמו העובדה שביה"ח הוא מרכז טראומה אזורי, אליו מגיעים נפגעי טראומה מכל הצפון (פצועי ירי ודקירות, נפילות מגובה, תאונות דרכים ועוד). אני משמשת 17 שנה אחות אחראית של המחלקה, ופרט למקרה או שניים דומים מהעבר הרחוק, אני מתקשה לזכור מצב כה חריג".

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום, ביקש לשבח את הצוותים הרפואיים והסיעודיים, העושים לדבריו עבודת קודש בתנאים מורכבים במיוחד, וביקש מהמטופלים להיאזר בסבלנות ולהתחשב באתגרים הרבים העומדים בפני הצוותים.

פרופ' ברהום הוסיף ואמר: "מזה שנים אני מתריע על מחסור בתקנים ובכוח אדם במרכז הרפואי שלנו בפרט ובפריפריה בכלל, כמו גם על מחסור חמור בתקני מיטות אישפוז, ובמיוחד מיטות טיפול נמרץ. יש לזכור, כי המרכז הרפואי שלנו הוא ביה"ח הגדול בגליל, היחיד בגליל המערבי ואחד משני בתי החולים הממשלתיים הגדולים ביותר צפונית לתל אביב. זו הסיבה שבגללה אין לי, כמנהל המרכז הרפואי, את הפריבילגיה לסגור את חדר המיון בפני קליטת מטופלים חדשים. מי שמגיע אלינו, יקבל את הטיפול המקצועי, האנושי והמסור ביותר, למרות המצב המאתגר".

בית חולים אשפוז מסדרונות עומס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד