י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נתניהו הזהיר כי יתקוף

בכיר אמריקאי: "הרעיון שישראל לא תפעל באיראן היא אשליה"

דניס רוס מי שהיה יועץ לנשיאים אמריקאים אומר כי איראן צריכה להאמין באיום של אמריקה. "אם ארה"ב לא תנקוט בכוח כדי לבדוק את התקדמותה של טהראן לקראת פצצה גרעינית, ישראל תעשה זאת. זה תרחיש הרבה יותר מסוכן", כתב

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: unsplash

איראן מתקרבת לפצצת אטום, ובקצב הנוכחי שלה עלולה לצבור בקלות 10 פצצות של חומר בקיע מועשר ל-60% עד סוף השנה הנוכחית. פקיד הגנה בכיר אמר בסוף השבוע שייקח לאיראנים פחות משבועיים לייצר נשק מסוג זה. יש לשקול שתי השלכות של מציאות מתהווה זו. ראשית, האיראנים מתנהגים כאילו העשרה לדרגת נשק קרובה וצבירת כמויות גדולות של חומר בקיע אינם מהווים סיכון עבורם. ושנית, הרעיון שישראל תשב לאחור ולא תפעל נגד מה שמנהיגיה רואים כאיום קיומי הוא אשליה. את הדברים כתב דניס רוס באתר 'האטלנטיק'.

דניס רוס דיפלומט יהודי אמריקאי המכהן כיועץ מיוחד במועצה לביטחון לאומי, וכיהן בעבר כמנהל מדיניות במחלקת המדינה בממשלו של הנשיא בוש, וכמתאם מיוחד למזרח התיכון בממשל קלינטון. רוס היה מעורב בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, ועוזר מיוחד לשעבר של הנשיא ברק אובמה.

רוס כתב: "ישראל אולי עסוקה בתוכנית הרפורמה המשפטית של ממשלת נתניהו וברמות האלימות ההולכות וגוברות עם הפלסטינים, אבל מנהיגים ישראלים מכל הקשת הפוליטית שותפים לחששות של ראש הממשלה לגבי כמות החומר הבקיע לייצור פצצות שאיראן צוברת. הגנת התשתית הגרעינית שלה, שתקשה על ישראל יותר ויותר להרוס אותם. נתניהו כבר אמר לבכירים בארה"ב ולנשיא צרפת עמנואל מקרון שאם לא ייעשה דבר בקרוב כדי לעצור את התקדמות תוכנית הגרעין האיראנית, לישראל לא תהיה ברירה אלא לתקוף".

עוד כתב: "אמריקה והקהילה הבינלאומית ערוכים לחיות עם התוצאה של פצצה. ישראל, לעומת זאת, לא, אם ממשל ביידן רוצה לאלץ את האיראנים להכיר בסכנה שהם נמצאים ולשכנע את הישראלים שיש לו דרך להרתיע את האיראנים מלקדם את תוכניתם, עליו להגיב לחשיפה האחרונה (של גילוי האורניום). האיראנים, הישראלים ואחרים באזור בהחלט יצפו לראות מה ארה"ב עושה".

הוא קרא לארה"ב להכין את הציבור האמריקאי והקהילה הבינלאומית לפעולה צבאית אפשרית נגד תוכנית הגרעין של איראן. רוס ציין כי ממשל ביידן צריך להיות מעורב באופן גלוי עם הישראלים, הסעודים, האמירויות ואחרים בהתייעצויות ותרגילים שנועדו לגדוע כל התקפה איראנית נגד אותן מדינות. זה יוכיח שהממשל לא רק מתכונן למתקפה אפשרית, אלא גם צופה כיצד האיראנים עלולים להגיב נגד בעלות ברית אמריקאיות באזור וכיצד ארה"ב מתכננת לסכל זאת.

במהלך החודש האחרון, כוחות ארה"ב בסוריה הותקפו על ידי המיליציה השיעית האיראנית. באף אחד מהמקרים הללו לא נקמה ארה"ב. "האיראנים צריכים לראות משהו שהם לא מצפים לו - תגובה צבאית שמראה שכל האילוצים שנראו קודם לכן אינם חלים עוד. יש לענות על התקפות פרוקסי, ללא היסוס ובאופן לא פרופורציונלי. פעולה כזו יכולה לכלול, למשל, תקיפות אוויריות של ארה"ב על המחנות באיראן שבהם המיליציות הללו מאומנות. אם ארה"ב לא תיטול אחריות, האיראנים לא ייאלצו להגיב אבל הם יבינו את הנקודה".

רוס המשיך: "ללא הפגנת נחישות ברורה מצד ארה"ב לפעול בשמה, התקפות ישראליות חד-צדדיות בתוכנית הגרעין האיראנית יגרמו לתקיפות טילים של חיזבאללה ואולי של חמאס על ישראל, איראן עצמה עשויה לפתוח בהתקפות נגד הסעודים ויריבים אזוריים אחרים, במאמץ להראות שאם איראן תשלם מחיר, כולם ישלמו מחיר. אם ממשל ביידן לא ישנה מסלול, יש סיכוי טוב שהוא יתמודד עם סכסוך אזורי במזרח התיכון".

איראן גרעין איראני תקיפה ישראלית דניס רוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד