י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"הבטן מקרקרת"

הנתונים נחשפו: כמה משפחות חיות בעוני

בדיון שקיימה וועדת העבודה והרווחה של הכנסת, קרא היו"ר ישראל אייכלר לתקצב במיליארד שקלים כרטיסי-מזון. בדיון נחשף כי למעלה מ- 530,000 משפחות חיות באי-ביטחון-תזונתי, שהם 976,000 בני אדם ו-665,000 ילדים

הנתונים נחשפו: כמה משפחות חיות בעוני
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למעלה מ-530,000 משפחות בישראל חיות באי-ביטחון-תזונתי, שבהם 976,000 בני אדם ו-665,000 ילדים. כך נחשף בדיון שקיימה ועדת העבודה והרווחה במסגרת דיווח המועצה הארצית לביטחון תזונתי על השנה החולפת. לדברי יו"ר הועדה, ישראל אייכלר מסיעת 'יהדות התורה' על המדינה לממן לפחות 50% מסלי המזון המחולקים בארץ על ידי עמותות, ובנוסף כי להקציב מיליארד ₪ לכרטיסי-מזון. כבר בשבועות הקרובים תועלה בוועדה הצעת חוק להקמת הרשות למאבק בעוני, ואייכלר הבטיח כי יבדוק חקיקה שתחייב חברות עסקיות לתרום אחוזים מסוימים מרווחיהן – לסיוע לנזקקים.

לפי פרופ' רוני סטריאר, יו"ר המועצה, לפי נתוני הביטוח הלאומי בשנת 2021 כ-16.20% אחוז מהמשפחות בישראל חיים באי-ביטחון-תזונתי וכמחצית מהן (265 אלף משפחות) באי ביטחון תזונתי חמור. הוא פירט כי למעלה מ- 530,000 משפחות חיים באי-ביטחון-תזונתי, שהם 976,000 בני אדם. 665,000 ילדים, וכ-42% ממשפחות החברה הערבית חיות במצב זה. הוא הזהיר כי גם אנשים עובדים, חיים במצב מאיים זה, ומצב שוק העבודה מעורר חוסר-יציבות.

סטריאר המליץ להרחיב את ההשקעה הלאומית במיזם הלאומי לביטחון תזונתי של משרד הרווחה, להעניק סיוע ל-265,000 משפחות החיות באי-ביטחון תזונתי חמור באמצעות המיזם תקציב של 1.6 מיליארד ₪ למשך 4 שנים ולהתאים את היקף העזרה לגודל המשפחה. בנוסף, הוא המליץ להגדיל את ההשקעה הלאומית במבחני התמיכה של משרד הרווחה בעלות שנתית 100 מיליון ש"ח.

יוכי אילוז, מנהלת תחום העיזבונות והתמיכות במשרד הרווחה סיפרה על 51 מיליוני ש"ח שהמשרד תומך במיזמים לביטחון תזונתי, כאשר 121 עמותות מתוקצבות במסגרת "קמחא דפסחא" המסייעות ל-1,457,007 משפחות, לחג נוסף מעניקות 114 עמותות סיוע ל-1,180,670 משפחות, 33 עמותות מעניקות סלי-מזון חודשיים ל-143,100 משפחות, שתי עמותות מעניקות כריכים-יומיים לכ-12 אלף תלמידים נזקקים ועוד. המשרד פועל להגדיל את התקציב, הרחבת המיזם לישובים ומשפחות נוספות, הענקת כרטיסי מזון נטענים וערוצים נוספים. שר הרווחה לשעבר מאיר כהן, שיבח את פעילות התחום לאורך השנה.

לדברי מנחם בלויא, יו"ר 'אש"ל ירושלים', המיזם מתופעל בידי 'אשל חב"ד' בשיתוף משרד הרווחה ולקט-ישראל ובתיאום מלא עם אגפי הרווחה ברשויות המקומיות. כיום פועלת העמותה בתקציב 160 מיליוני ₪ ב-239 ערים ורשויות מקומיות, ומסייעת באופן יום יומי ל-35,000 משפחות בתמיכה בסך 500 ₪ לחודש. "המדינה אחראית לביטחון תזונתי כשם שהיא אחראית לביטחון אישי ולחינוך", אמר.

מיכל מנהיימר, מנכ"ל איגוד העמותות, סיפרה על חלוקת המזון בשטח למשפחות, מדי חודש מחולקים סלי-מזון ל-110 אלף משפחות, ובנוסף סלי מזון ייעודיים לפני שבתות וחגים, בסה"כ ב-750 מיליוני ש"ח מדי שנה. כאשר כאמור המדינה מסייעת בכ-50 מיליוני ש"ח בלבד. היא ביקשה לעמוד בדרישות הקואליציונית – שדרשו תוספת תקציב לתמיכה זו. אלי כהן, מנכ"ל פתחון לב, הדגיש כי אזרחי ישראל תומכים בעמותות אלו הרבה יותר ממה שהמדינה מעניקה לעמותות.

ח"כ יונתן משריקי מש"ס תיאר את הרגשתה ותחושתה של משפחה ששולחת ילד ללימודים בבוקר – ואין לה ארוחת בוקר לשלוח איתו, ח"כ אתי עטיה מ'הליכוד' קראה להעניק סמכויות רבות למועצה לביטחון תזונתי כדי שתוכל לפעול באמצעות משרדי הממשלה השונים, ולהגדיל את תקציב העמותות, אלמוג כהן מ'עוצמה יהודית' הזהיר כי "ילד רעב בהכרח יתדרדר למקומות קשים ומסוכנים. אם הצלחנו להוציא אותו ולו יום אחד מללמוד על קיבה-ריקה – זה כבר ניצחון קטן".

ציפי פרידקין, אחראית אסטרטגיה במשרד החקלאות, הדגישה כי השמדת תוצרת חקלאית אסורה – אלא אם הוכח לשר, שמוצו כלל הדרכים לחלוקת העודפים.

עוני מחסור במזון ועדת העבודה והרווחה ילדים עניים תזונת ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד