כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

חידון השבת העולמי: אלפי תלמידים במעמד הגדול בבנייני האומה ● גלריה

שהאירוע נערך על ידי עמותת 'שמחת משה רבינו', והשנה הוחלט על קיום המעמד הגדול בבנייני האומה בירושלים, בהשתתפות אלפי ילדים מכל רחבי הארץ, שהראו את בקיאותם וידיעתם בהלכות שבת

חידון השבת העולמי: אלפי תלמידים במעמד הגדול בבנייני האומה ● גלריה
חידון השבת העולמי צילום: צבעים הפקות - צילום: מענדי קורנט, חיים טויטו

אלפי תלמידי ת"תים ומחנכים מכל רחבי הארץ השתתפו ביום שלישי ז' באדר, יום הילולת משה רבינו, באולם הקונגרסים בבנייני האומה בירושלים, במעמד העולמי של חידון השבת העולמי שעל ידי ארגון "שמחת משה רבינו". במעמד השתתפו גדולי הרבנים שליט"א מכל רחבי הארץ אשר חזו מקרוב בבקיאות הלכות השבת של ילדי ישראל, והענקת תואר חתני השבת העולמיים לתלמידים הזוכים, אחרי לימוד מעמיק שבו שיננו הילדים את הלכות השבת וגילו בקיאות מופלאה.

יש לציין שהאירוע נערך על ידי עמותת 'שמחת משה רבינו', והשנה הוחלט על קיום המעמד הגדול בבנייני האומה בירושלים, בהשתתפות אלפי ילדים מכל רחבי הארץ, שהראו את בקיאותם וידיעתם בהלכות שבת. כל המימון והעלויות של האירוע היו גבוהים, מאחר שהמארגנים רצו לשתף ילדים רבים ככל האפשר. יש לציין שהארגון אינו ממומן על ידי גורמי חוץ אלא רק על ידי אנשים פרטיים מהשורה שחשובה להם וקרובה אל ליבם השבת הקדושה.

מוסיף ומזכיר לנו ר' פורת כי אחת המטרות החשובות ששם הארגון לנגד עיניו היא הנחלת השבת בתור עונג. "כיום יש עובדים שמבקשים יותר ימי חופש להיות עם המשפחה וארגונים לאומיים מבקשים להנחיל יום אחד בשנה שנקרא 'יום המשפחה'. אנו בארגון רוצים להנחיל את יום המשפחה כל שבוע ולא רק פעם בשנה. אנשים שאינם שומרי מצוות רובם צמים ביום כיפור, ולא נוסעים ברכב. יש לציין שאין שום חוק בישראל שמכריח מישהו לצום ואין חוק עזר עירוני או לאומי שאוסר לנסוע ברכב, אך כולם מבינים שחשוב לצום ולא לנסוע כי זה ברור מהלב בהרגשה שיום אחד בשנה אנו מכפרים על העוונות. את אותו מודל אנו רוצים להנחיל בארגון של אהבת השבת הקדושה ללא כפייה או זריקת אבנים על מכוניות שנוסעות בשבת, אלא שכל אחד בעם ישראל יבין את חשיבותה של שמירת השבת, את העונג, הרוגע הנפשי והיופי, ובכך להטעים לכל יהודי מרצון ומהלב להשפיע לכל אחד ואחד בישראל לשמור שבת מאהבה".

האירוע נפתח בקבלת פנים מרגשת, כאשר כל תלמוד תורה מצטלם עם הנציג שלו בחידון. את פני המשתתפים קיבלו מתנדבי הארגון ובהם יו"ר הארגון משה סגרון, שמעון ארביב, יורם שיש ועמוס פורת, בליווי חיבוקים חמים ממנהלי בתי הספר ותלמודי התורה מכל רחבי הארץ. מרגש היה לראות את אוסף הילדים מכל הסוגים והזרמים מבתי ספר הממלכתי דתי, החינוך העצמאי, תורני וחסידי; לראות במעמד הגדול אלפי ילדים המחזיקים בידיהם את חוברת הלימוד אשר חוברה על ידי רב הארגון הרב עמוס שושן שליט"א, ומנצלים כל רגע ללמוד הלכות שבת. המנהלים של בתי הספר מספרים על התרומה הגדולה של הלימוד לחידון שבת, כולל השינוי הגדול שחל בתלמידים שהקדישו חלק מזמנם ללימוד ההלכות, בשקידה, ובאחריות והביטחון של כל החתנים, אשר הגיעו עם בני משפחותיהם למעמד הנכסף והגדול ביום ההילולא של משה רבינו בתאריך יום ההילולא ז' באדר תשפ"ג.

לאחר שאלפי התלמידים והמחנכים התיישבו במקומותיהם החל באופן רשמי חידון השבת העולמי שאותו הנחה מר ראובן יונתן, שהזמין את הרב עמוס שושן שליט"א רב יישובי רכס פורייה ורב ארגון שמחת משה רבינו, המלווה את הארגון מהימים הראשונים של היווסדו על ידי הרב משה סגרון. הרב פתח בחשיבות הארגון והלימוד הנעשה, המקיף תלמודי תורה ובתי ספר מכל המגזרים מקריית שמונה והגולן בצפון ועד באר שבע, נתיבות ושדות נגב שבדרום. הרב סיפר כי רבי משה הי"ו החליט להקדיש את כל חייו למען הפצת הלכות שמירת השבת בקרב ילדי ישראל לע"נ בנו יוסף סגרון ז"ל.

החידון השנה נערך באמצעות קליקרים ובו הילדים עונים בצורה דיגיטלית לשאלות המופיעות על המסך, ומוגשות בטוב טעם על ידי המנחה חזקי רייך. בשלב הראשון של השאלות ענו התלמידים על שבע עשרה שאלות מורכבות בהלכות שבת, וגילו בקיאות רבה בהלכות. חשוב לציין שבספרי הלימוד של ארגון שמחת משה רבינו מופיעות מגוון השיטות וההלכות המקובלות הן של הספרדים והן של האשכנזים, והתלמידים צריכים להיות בקיאים בכולן.

במהלך החידון הופנו שאלות גם לציבור התלמידים שהיו בקהל, כשלוש מאות סגני החתנים בבית ספרם, אשר גילו בקיאות גדולה וענו באמצעות שלטים.

מקהלת ת"ת "קניין תורה" בקריית ארבע חברון הנעימה את האירוע ופתחה את המעמד בצורה מרגשת ומיוחדת. בפתיחה הוזמן לדבר יו"ר הארגון ומקימו רבי משה סגרון שליט"א. אחריו הוזמן גדול הרבנים שנותן דחיפה אדירה לארגון בשנים האחרונות הרב זמיר כהן שליט"א יו"ר ארגון הידברות שדיבר על כוחה של השבת והזכות האדירה להשתתף במעמד. הרב הסביר את מעלת הקדיש המיוחד אחרי שאלפי ילדי ישראל למדו את הלכות השבת במהלך החודשים האחרונים. ההתרגשות גברה כאשר השאלות הופנו לקהל והילדים צעקו את התשובות, האולם רעד מהקולות של הילדים שהרטיטו לבבות, העידוד והפרגון של הילדים שהגיעו עם החתנים מבתי הספר, והשמחה שהייתה בקהל לא נראתה בארגון ב-18 שנות קיומו. מספר לנו סמנכ"ל הארגון עמוס פורת, שהיה נס גלוי במעמד החידון, כי היו הפגנות ברחבי הארץ שגרמו לשיבושי תנועה, והחשש היה שהחתנים לא יצליחו להגיע בזמן לחידון ולאכזב חתן הרי זה קשה מאוד. בסייעתא דשמיא כל החתנים זכו להגיע למעמד. יום לאחר החידון לא הייתה אפשרות להגיע בכלל לירושלים, כך שראו את הנס בעיניים. מספר לנו עמוס פורת כי אין אפשרות שחתן יהיה עצוב כי שבת היא מקור הברכה והשמחה, כי כל מי שבארגון זוכה בהשגחה פרטית מיוחדת זכות משה רבינו זיע"א. "לארגון אין מנכ"ל כי המנכ"ל של הארגון הוא בורא עולם. אנו רואים ניסים וישועות בכל פעילות ביטחונית ורוחנית. חלק מהסיפורים לא ניתן עדיין לחשוף מפאת סודיות הפרטים".

פורת ממשיך ומזכיר כי הארגון הינו היחיד בעולם שמקבץ את כל סוגי בתי הספר בישראל – ממלכתי דתי, תורני, עצמאי, חסידי ועוד, ולראות את הילדים מצטרפים יחד באהבת חינם זה מרגש, כולם במעמד אחד, זוהי אהבת ישראל אמיתית. "יש המון טקסי זיכרון. כאדם שמשתתף בטקסים הללו עקב כך שגיסי יוסף פינק ז"ל הי"ד נחטף ונהרג בלבנון והוחזר בדיוק יום לאחר החידון בח' באדר, אין ארגון בעולם שמחבר את רוח הלחימה של לוחמי ישראל שהקריבו את היקר מכל את גופם ונשמתם למען עם ישראל, יחד עם לומדי התורה הילדים שמזכים את עם ישראל ברוחניות וקדושה. יפה לראות את החיבור והערבות ההדדית שכל ילד מאמץ הגנה רוחנית לחייל בישראל ומייחלים ומתפללים לשובם של נעדרי כוחות הביטחון שיזכו להגיע לקבר ישראל".

במהלך האירוע נערך טקס מיוחד לעילוי נשמתם של חללי צה"ל וכוחות הביטחון שלא הגיעו למנוחתם האחרונה לקבר ישראל, הושמעה הקלטה של נדיה כהן אלמנתו של אלי כהן הי"ד המרגל הישראלי שנהרג על קידוש ה' בדמשק שבסוריה. עין לא נשארה יבשה כאשר מר אילן מורנו הי"ו, אביו של גיבור ישראל סא"ל עמנואל מורנו הי"ד חלל צה"ל שתמונתו אסורה לפרסום עד היום, אמר קדיש לעילוי נשמת בנו וחללי צה"ל ובתוכם אורון שאול מפורייה עילית והדר גולדין הי"ד.

לאחר אמירת הקדיש החל באופן מעשי השלב הסופי של האירוע, כאשר עשרה משתתפים נשארו על הבמה ונשאלו שאלות בכתב, מתוכם נבחרו הזוכים הגדולים של חידון השבת העולמי ה'תשפ"ג, התלמיד נועם סיגליס מתלמוד תורה אומץ בנוף הגליל, התלמיד אריאל חדד מתלמוד תורה נועם חומת שמואל ירושלים, והתלמיד אברהם יצחק זיכר מתלמוד תורה הר המוריה בירושלים. נוסף לשלושת החתנים נבחרו שני סגנים: דוד הרנוי מתלמוד תורה מוריה בירושלים, ורפאל בנפליג מתלמוד תורה מאור התורה בירושלים.

בסיום נשאו דברים הרבנים הגאונים: הרב בניהו שמואלי שליט"א ראש ישיבת המקובלים נהר שלום, הרב מרדכי שריקי יו"ר מכון הרמח"ל, הרב שמואל יוסף שטיצברג מו"צ מייעץ ופוסק לפתרונות טכנולוגיים בשבת, והשופטים הרב שלמה דידי רב עמק הירדן והרב אופיר מלכה מו"צ בירושלים.

הארגון קיבל את ברכתם של גדולי הדור ובהם הרבנים הראשיים לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א, הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו שליט"א, רבה של ירושלים הראשון לציון הרב שלמה משה עמאר שליט"א, והרב המקובל מנהרייה רבי דוד אבוחצירא שליט"א, הרב שמואל אליהו שליט"א רבה של צפת, הרב יצחק פרץ שליט"א רבה של רעננה, הרב מאיר מאזוז שליט"א והרב ראובן אלבז שליט"א.

ההתרגשות הגיעה לשיאה כאשר ילדי בית הספר נועם רעננה אמרו משנה ממסכת שבת "במה מדליקין" בעל פה בניגון מהדהד. לבמה עלה אבישי ענף, ילד בן 7 שעבר ניתוח להוצאת גידול בראשו וניצל בנס מנזק בזיכרון ובתנועה, אשר הוכיח לכולם כי הוא יודע את 39 אבות המלאכה בעל פה. המארגנים מספרים כי את הכוחות הם שואבים מענוותנותו של משה רבינו, המנהיג שעם כל הקשיים עשה רבות למען עם ישראל והיה מוכן למחוק את שמו מפרשת תצווה בתורה, העיקר עם ישראל, ותמיד היה מוכן לעשות הכול בשביל העם – כך גם הם שואבים ממידותיו.

בארגון כבר מתכננים את החידון הבא ומזמינים את הציבור להיות שותפים למפעל הקדוש הזה הפועל לקירוב הגאולה. "כבר עלינו לירושלים. המרחק מבנייני האומה לבית המקדש קצר מאוד ולשם אנו מייחלים". לפרטים רבי משה סגרון 053-4202617 או באתר "חידון השבת העולמי".HidonShabat.co.il

 

חידון השבת העולמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד