כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

חוק המתנות שיאפשר לנתניהו לקבל תרומות אושר בטורמית

אושר בטרומית: עובד ציבור יוכל לקבל תרומה למימון הליך משפטי | "הוראות אלה נועדו ליצור איזונים שיאפשרו לעובדי הציבור להיעזר בתרומות בדומה לכל אדם שנאלץ לממן הליך משפטי או טיפול רפואי, מחד גיסא, אך ירחיקו אותם מסיטואציות בעייתיות המעלות חשש לפגיעה בטוהר המידות, מאידך גיסא"

חוק המתנות שיאפשר לנתניהו לקבל תרומות אושר בטורמית
המליאה הבוקר צילום: דוברות הכנסת-שם טוב\מושקוביץ

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה טרומית את הצעת חוק שירות הציבור - מתנות - תרומה למימון הליך משפטי או טיפול רפואי וחובת דיווח, 53 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 49 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תכין את ההצעה לקריאה ראשונה.

החוק נועד לאפשר לראש הממשלה נתניהו קלבל תרומות על מימון הליך מפשטי ומציע לקבוע כי עובדי הציבור ובכלל זה נבחרי הציבור יהיו רשאים לקבל תרומה כספית למימון הליכים משפטיים או טיפולים רפואיים הכרחיים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק מאזנת בין העיקרון המונח בחוק הקיים, לפיו עובד ציבור לא ינצל את מעמדו לקבלה לא ראויה של מתנות (גם אם כשרה), לבין זכותו להליך הוגן ולזכויות יסוד אחרות ככל אדם, כך שעובדת היותו עובד הציבור לא תפגע בו בקבלת סיוע המבוסס על עקרונות יסוד וזכויות אדם בסיסיות. יצוין בהקשר זה, כי הרציונל בבסיסו של החוק הינו, כי עלות הליכים משפטיים ורפואיים, יכולה להגיע לסכומים גבוהים ביותר וכי מדובר בד"כ באירועים בלתי צפויים.

הצעת החוק אף מתייחסת לראשונה לגיוס תרומות במימון המונים, וקובעת כי בגיוס מסוג זה שווי התרומה לא יעלה על 5,000 שקלים חדשים. לעניין תרומות שלא בדרך של מימון המונים מוצע כי מספר התורמים לא יעלה על עשרים.

הוראות אלה נועדו ליצור איזונים שיאפשרו לעובדי הציבור להיעזר בתרומות בדומה לכל אדם שנאלץ לממן הליך משפטי או טיפול רפואי, מחד גיסא, אך ירחיקו אותם מסיטואציות בעייתיות המעלות חשש לפגיעה בטוהר המידות, מאידך גיסא."

ח"כ עמית הלוי: "הצעת החוק הזו נועדה להפסיק את ההתעמרות בנבחרי ציבור, את המצב הבלתי נסבל מבחינה מוסרית שבו אנחנו אומרים לנבחר הציבור, מהיום אתה בודד בכלוב, אין לך משפחה, חברים או מכרים. לא בסתם יום של חול ולא אם אתה במשבר קשה.

היכולת לקיים מערכת יחסים חברתית, שיש מה גם מתנה וסיוע ועזרה, הפכו בחסות החוק הקיים אוטומטית לעבריינות. אם מדובר באנשי ציבור, ברירת המחדל שנוצרה בישראל היא שעזרה כזו היא שחיתות. לא היה קשה לצפות את הקמפיין שיפתח נגד החוק ולכן מראש החוק הזה מצומצם.

אתם רוצים שנמנע מעובדי ציבור את הזכויות הכי בסיסיות רק בגלל שהם עובדי ציבור. הייעוץ המשפטי לממשלה שבדרך כלל רוממות זכויות האדם בפיו, אמור היה לתמוך בחוק הזה, אבל פוליטיקאי הפך אצלם לשם נרדף למושחת."

השרה גלית דיסטל השיבה בשם הממשלה: "אלוהי האסונות יכול לדפוק על הדלת של כל אחד מאיתנו ואנחנו היחידים מתוך 9 מיליון האזרחים שמוחרגים. האנשים שתרמו לנתניהו זה מסעודה משדרות שתרמה 20 שקלים, זה לא מחייב את הפוליטיקאים לאיל הון, אין כאן שם קשר הון שלטון."

ח"כ איימן עודה התנגד: " מה יגיד אחד העם כשהוא רואה בן אדם שיש לו מיליונים והוא לא מוכן להשקיע כלום? לך תחפש עורך דין. אבל לנצל את הכוח והמעמד שלך?"

מתנות עובד ציבור חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד