י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"נהגה ברשלנות"

הטעות של חברת עמידר כלפי בעלת החוב עלתה לה ביוקר

הרשמת הורתה על הפחתת ריביות בתיק שניהלה חברת עמידר נגד חייבת וקבעה כי חברת עמידר נהגה ברשלנות לאורך כל ההליך, והורתה על העמדת החוב בתיק על סך 25,000 ₪ לאחר ניכוי הוצאות בסך מצטבר של 5,000 ₪, שהטילה הרשמת על חברת עמידר לטובת החייבת

הטעות של חברת עמידר כלפי בעלת החוב עלתה לה ביוקר
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: גילי יערי, פלאש 90

רשמת חדלות פרעון מלשכת ההוצאה לפועל בפתח תקווה, מיכל שכנר, הורתה על הפחתת ריביות בתיק שניהלה חברת עמידר נגד חייבת.

מדובר בתיק הוצאה לפועל שנפתח בשנת 2008 על סמך פסק דין כספי משנת 2005, שהורה לחייבת לשלם לעמידר סך של 83,000 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית חוקית. בנוסף, נקבע כי החייבת תשלם לזוכה שכר טרחת עורך דין בסך של 3,000 ₪ בצירוף מע"מ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום פסק הדין ועד לתשלום המלא בפועל. עוד נקבע בפסק הדין כי התשלום יבוצע בתשלומים של 300 ₪ לחודש עד לסילוק יתרת החוב. 

תיק ההוצאה לפועל הועמד בפתיחתו בשנת 2008 על סך של 139,040 ₪. 

בשל חוסר מעש בתיק, נסגר התיק פעמיים ונפתח מחדש לבקשת הזוכה. באוגוסט 2022 הגישה החייבת בקשה לסגירת התיק מחוסר מעש ולחלופין בקשה להפחתת ריביות. במועד הגשת הבקשה עמד החוב בתיק ההוצאה לפועל על סך 408,562 ₪. בבקשתה טענה החייבת, כי הזוכה לא פעל ולא נקט הליכים בתיק ובמשך 14 שנים נקט שתי פעולות בלבד, האחת בשנת 2012 והשנייה בשנת 2018. עוד טענה החייבת, כי במרוצת השנים שילמה לזוכה 305,000 ₪ הכוללים הן את החוב מושא התיק והן את התשלום עבור שכר דירה ובתשלומים ששילמה פרעה את מלוא החוב הפסוק. הזוכה בתגובתה טענה, כי אין אמת בטענה, כי הזוכה לא פעלה בתיק וכי הסיבה שלא ננקטו הליכים הינה כי החייבת שילמה בהתאם להסדר החל משנת 2018. באשר לתשלום, טענה הזוכה כי התשלום ששולם בסך 305,000 ₪ שולם במרביתו על חשבון שכר דירה וחלק קטן שולם על חשבון החוב בתיק. 

הרשמת פירטה את הנסיבות המיוחדות שבגינן הורתה על הפחתת ריביות. נקבע כאמור, כי התנהגות חברת עמידר לאורך כל ההליך היתה רשלנית. "התיק נפתח על ידי החברה מלכתחילה בצורה שגויה. כבר בבקשת הביצוע הזוכה השמיטה תשלומים אותם ביצעה החייבת לאחר פסק הדין. העובדה, כי אין הלימה בין החוב כפי שמופיע בספרי הזוכה לחוב בהוצאה לפועל לא הטרידה את החברה. כשנשאל בא כוח החברה בדיון שהתקיים לפניי, מדוע הסכום בפתיחת התיק היה כה גבוה ולא שיקף את החוב של החייבת כפי שמופיע בספרי הזוכה, פטר עצמו בא כוח הזוכה בתשובה שהאשמה הינה בחישובי הוצאה לפועל". 

הרשמת הוסיפה, כי "גם לאורך השנים בהם התיק היה פתוח לא דיווחה הזוכה על תשלומים שביצעה החייבת לטובת החוב (למעט שתי הקטנות) בעוד אין חולק, כי החייבת שילמה על חשבון החוב יותר מ-100 תשלומים, כך שבפועל החוב בתיק כלל לא שיקף את החוב של החייבת כפי שהופיע בספרי הזוכה.

עוד נקבע, כי טרם הגשת הבקשה להפחתת הריביות פנתה החייבת לזוכה בכדי לברר מה גובה יתרת החוב. הזוכה בתגובה הפנתה אותה לתיק ההוצאה לפועל שעמד על למעלה מ-400,000 ₪. "בקשת החברה לעדכן את גובה החוב בתיק ההוצל"פ ולהעמיד אותו על 92,000 ₪ במקום 425,000 ₪ עדכון דרמטי יש לומר, הגיעה רק כאשר הזוכה היתה צריכה להגיש תגובה לטענת הפרעתי". 

החייבת הראתה כי במרוצת השנים שילמה לזוכה סך של 305,000 ₪. בא כוח החברה טען, כי זקף את התשלומים שהגיעו מהחייבת תחילה לטובת שכר דירה ורק לאחר מכן לטובת החוב לפי החוק. לענין זה קבעה הרשמת, כי "החייבת אומנם לא הודיעה לזוכה טרם התשלומים כי מבקשת שהתשלומים יזקפו תחילה לטובת החוב משוא התיק. אך יש לזכור כי קיים פער בין הצדדים בעוד הזוכה היא רשות ציבורית שיש לו לווי משפטי מנגד החייבת הינה אדם פשוט, לא מיוצג, שאינו ידוע קורא וכתוב. לחייבת לא נשלחה הודעה כי התשלומים נזקפים תחילה עבור שכר דירה".

טעם נוסף להחלטת הרשמת היה העדר פעילות בתיק מטעם הזוכה במשך שנים וביצוע התשלומים מצד החייבת במרוצת השנים אשר יצר מצג לפיו החוב מושא תיק זה כבר הוסדר. "לאור התנהלות זו של הזוכה נמנע מן החייבת להסדיר את חובותיה ולהציע תשלום בזמן אמת ללא חיובי הריבית שהצטברו". 

לאור כל האמור, קבעה הרשמת, כי בנסיבות אלה, ובשים לב לגילה של החייבת, ילידת 58 גרושה אם לחמישה בגירים ואינה עובדת, יש להעמיד את החוב בתיק על הסכום הנומינלי קרי 30,000 ₪. הרשמת הטילה על עמידר הוצאות הבקשה בסך 3,000 ₪ וכן הוצאות שנקבעו בהחלטתה הקודמת בסך 2,000 ₪ כך שהחוב שנותר עומד על 25,000 ₪.

כמו כן, ציינה הרשמת בסוף דבריה, כי היא רואה לנכון לפנות לגורמים הרלוונטיים בעמידר, "עמידר הינה רשות ציבורית אשר מסייעת לאוכלוסייה מוחלשת וקשת יום. בשל מצבם הכלכלי הקשה של דיירי עמידר פעמים רבות ידם אינה משגת לייצוג משפטי בתיקי הוצאה לפעול. משכך, על עמידר אשר מנהלת עשרות אלפי תיקים בהוצאה לפועל כנגד חייבים אלה לנהוג במשנה זהירות ולוודא כי יש הלימה בין גובה החובות שמעודכנים בתיקי ההוצאה לפועל לגובה החובות בספרי עמידר. עדכון החוב והקטנתו בהתאם לספרי עמידר אינה צריכה להגיע כתוצאה מטענת פרעתי שהוגשה על ידי חייב אלא צריכה להיות כשיטת עבודה של עמידר כאחריות בסיסית של הזוכה כפועל נגזר מניהול תיק בתום לב". 

 

חברת עמידר דיור ריבית הוצאה לפועל חוב כספי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד