ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
הרצוג מכחיש

פשרת הנשיא המסתמנת והצהרת לוין ורוטמן

דיווח: הפשרה שהנשיא מקדם בסוגיית הרפורמה המשפטית כוללת את שלילת האופציה מבג"ץ לבטל חוקי יסוד, אך מורידה מהשולחן את חקיקת פסקת ההתגברות. בית הנשיא: לא מדובר במתווה נשיא המדינה - מדובר בהצעה אחת מתוך רבות

פשרת הנשיא המסתמנת והצהרת לוין ורוטמן
לוין ורוטמן במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בימים האחרונים עבדו משפטנים, על טיוטת הפשרה בעניין הרפורמה המשפטית, בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג. הסעיף המרכזי בטיוטה הוא "חוק-יסוד: הכינון והחקיקה (עיגון האופן שבו מכוננים ומשנים חוקי יסוד)". כך דווח ב'ידיעות אחרונות'.

להלן מספר עקרונות הכלולים בטיוטת הפשרה: לא תחוקק פסקת התגברות. בית המשפט העליון יוסמך לבטל חוקים רגילים, ולא חוקי יסוד, רק בהרכב מלא, ברוב של שני שליש. לפי הטיוטה, "הכנסת לא תוכל לחוקק חוק החורג מפסיקה זו". כלומר, פסקת התגברות לא תהיה. ללא רוב כזה, "רשאי בית המשפט לקבוע סעד הצהרתי של אי-התאמה של החוק".

בנוסף, הוועדה לבחירת שופטים תכלול על פי הפשרה שלושה שרים, ח"כ מהקואליציה, שניים מהאופוזיציה, שלושה שופטים מבית המשפט העליון, ועוד שני נציגי ציבור שיתמנו במשותף על ידי שר המשפטים ונשיא/ת ביהמ"ש העליון. כלומר, לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה.

יצוין כי, על הסעיף הזה קיימת עדיין מחלוקת בנוגע לרוב הנדרש למינוי שופט לביהמ"ש העליון, בין רוב רגיל לרוב של שמונה חברים.

עוד בטיוטת הפשרה: עילת הסבירות תצומצם. "בית המשפט לא יבחן את שיקול הדעת של הממשלה, במליאתה, על בסיס עילת הסבירות, בהחלטות של מדיניות או מינויים פוליטיים". ההתערבות תהיה רק "אם ההחלטה מופרכת בעליל או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת שכל שר או פקיד סביר היה שוקל".

בעניין היועצים המשפטיים והייעוץ המשפטי - המצב יישאר כפי שהוא היום. השינוי יהיה בכך שהממשלה תהיה מוסמכת "במקרים חריגים לאמץ עמדה סותרת כחלק מאחריותה כלפי הכנסת והציבור ולקבל לשם כך ייצוג חיצוני במקרה שעמדתם תיבחן בבית המשפט".

הטיוטה אף מעגנת זכויות יסוד שעד היום לא זכו לעיגון, כמו עקרון השוויון ("כל אזרח שווה בפני החוק, אין פוגעים בזכויות הפרט של אדם מחמת דת, גזע, מין, העדפה מינית, לקות פיזית, נפשית או שכלית"), וכן את חופש הביטוי, חופש הדת וחופש מדת.

מבית הנשיא נמסר: "הפרסומים אינם על דעת הנשיא ומי מטעמו. יובהר ויודגש כי לא מדובר במתווה נשיא המדינה. מדובר בהצעה אחת מתוך רבות שהועברו בשבועות האחרונים על ידי חוקרים ואקדמאים ממכונים שונים. נשיא המדינה טרם גיבש מתווה סופי ולאחר שיגובש הנשיא יציג אותו לאזרחי ישראל".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ויו״ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הגיבו להבהרת הנשיא ובירכו עליו: "אנו שמחים על הבהרת הנשיא כי מה שהתפרסם כ"מתווה הנשיא" אינו על דעתו או מטעמו. מלבד זאת, כפי שברור לכל קורא, אותו "מתווה" הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי".

השנים הוסיפו: "הנשיא אמר בנאומו כי יעשה כל מאמץ להביא את הצדדים להסכמות. בירכנו ועודנו מברכים על מאמציו אלה של הנשיא, והקדשנו, ביחד ולחוד, שעות וימים כדי להידבר עם כל גורם שהראה נכונות לנהל שיח רציני בעניין. בנוסף ידוע לנו כי גופים רבים, היו מעורבים בניסיון להגיע למתווה מוסכם, בבית הנשיא ומחוצה לו".

עוד נאמר בהודעת השנים: "יש קונצנזוס נרחב, גם בציבור, גם באקדמיה, גם בהייטק ובכלכלה וגם בקרב חברי הכנסת על הצורך ברפורמה רחבה ומקיפה וגם על העקרונות היסודיים שלה".

לסיום הדגישו השנים: "לאחר ימים רבים של דיונים ניתן לומר בבירור כי ישנן הסכמות רחבות בהישג יד, כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה וייהנו מקונצנזוס רחב. נמשיך בקידום החקיקה כמתוכנן, ונמשיך בניסיונות להגיע להסכמות רחבות בדיוק כפי שעשינו בחודשים האחרונים".

יצחק הרצוג הרפורמה המשפטית יריב לוין שמחה רוטמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד