כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"מטרת הימין הקיצוני"

מאמר בעיתון הנחשב נגד ממשלת ישראל

העיתון הצרפתי הנחשב 'לה מונד' פרסם בשער הגיליון מאמר מערכת נגד ממשלת ישראל ונגד מדיניותה המדינית. "שתי המטרות אליהן חותרים במרץ הימין הקיצוני הישראלי וחלק ניכר מהימין הלאומני הן אילוף המוסדות הדמוקרטיים והתנחלות נרחבת. שתיהן קשורות באופן עמוק: הן מנפצות את אופיה הדמוקרטי של המדינה העברית", נכתב במאמר

מאמר בעיתון הנחשב נגד ממשלת ישראל
יריב לוין ובנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התקשורת הבינלאומית ממשיכה לסקר באינטנסיביות רבה את ממשלת הימין הישראלית ואת מדיניותה. אחרי טורי דעה שונים שפורסמו בעיתונים הנחשבים בעולם וביניהם הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט, העיתון הצרפתי הנחשב "לה מונד" שמופץ למאות אלפי קוראים פירסם מאמר מערכת נגד הממשלה, שקיבל מקום של כבוד על שער העיתון.

בתחילת המאמר מצויין כי "לפשיטות הקטלניות יותר ויותר של הצבא הישראלי, שהחלו הרבה לפני עליית הקואליציה הימנית ביותר בתולדות המדינה היהודית לשלטון, ולתקיפות נגד אזרחים או חיילים ישראלים, כולל במזרח ירושלים, נוספו ב-26 בפברואר פעולה תגמול מסיבית של מתנחלים ישראלים נגד הכפר הפלסטיני חווארה. פשיטה זו, נדירה בקנה המידה שלה - התרחשה לאחר חיסולם של שני ישראלים. זה התרחש תחת עיניו של צבא השותף לפסיביות שלו".

העיתון הסביר כי למרות חומרתו, זהו אינו המקרה החשוב והדרמטי ביותר שמתרחש בימים אלו במדיניות הביטחונית של ישראל: "המפנה הדרמטי ביותר לא התרחש בשטח אלא בבוררות שניתנה ב-23 בפברואר על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לטובת שר האוצר שלו. בצלאל סמוטריץ', תוצר טהור של קולוניזציה, השיג לראשונה כי שליטה אזרחית על ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית הכבושה ועל ניהול חלק גדול מחיי היום-יום של הפלסטינים בשטחים אלו".

"שר האוצר שבר בכך את המונופול שהיה לצבא שם עד כה, בצורות שונות, מאז הכיבוש הצבאי של 1967. על פי תנאי בוררות זו, שלא פורסמו במלואם, בצלאל סמוטריץ' יפקח מעתה על כל פעילות הקשורה בהתנחלויות. אפוטרופסות זו חייבת גם לאפשר, בטווח הארוך, יישום שוויוני של אזרחי ישראל של החוקים התקפים בישראל ללא קשר למקום מגוריהם", נכתב במאמר המערכת.

עוד נכתב: "העברת הכישורים מהצבא הכובש, האמור להישאר זמני על פי המשפט הבינלאומי, לנציג נבחר של הממשלה, מהווה כשלעצמה אישור לריבונות ישראל. היא מעידה על מציאות יחסי הכוחות בין גוש הימין הקיצוני לראש ממשלה המחויב לכך, ומהווה קריאה עוצמתית לטובת הקולוניזציה".

במאמר פירטו מעט על עמדותיו של השר סמוטריץ': "בצלאל סמוטריץ' לא מפתיע אף אחד. תוכנית הבחירות שלו קבעה בדיוק את היעד הזה, של "ישראל השלמה", מחופי הים התיכון ועד לירדן, עליה חלם במשך עשרות שנים הימין הקיצוני.

לסיכום, נכתב במאמר כי "שתי המטרות אליהן חותרים במרץ הימין הקיצוני הישראלי וחלק ניכר מהימין הלאומני הן אילוף המוסדות הדמוקרטיים והתנחלות נרחבת. שתיהן קשורות באופן עמוק: הן מנפצות את אופיה הדמוקרטי של המדינה העברית".

לה מונד צרפת הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד