כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
ניסיונות ההידברות

לקראת פשרה? המתווה החדש שמקורבי לוין מכנים - "פריצת דרך"

מתווה פשרה חדש גובש בשיתוף פעולה של שר המשפטים לשעבר עם שניים ממובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית. על פי המתווה, על מנת לאשר חוק יסוד יידרשו ארבע קריאות, ואם יתקבל ברוב של פחות מ-70 ח"כים ההצבעה על החוק תתקיים אחרי הבחירות לכנסת הבאה

לקראת פשרה? המתווה החדש שמקורבי לוין מכנים - "פריצת דרך"
יריב לוין ושמחה רוטמן במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כחלק מהניסיונות להגיע לפשרה, פרופ' יובל אלבשן, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, מוביל מחאת ההיי-טק גיורא ירון ואיש הביטחון גיורא איילנד הגישו אמש (שני) מתווה, ובו הם מציעים בין היתר, כי הרכב השופטים ייקבע בידי מספר שווה של חברי קואליציה וחברי אופוזיציה, וכי נשיא בית המשפט העליון יוכל להטיל וטו על מועמד אחד מכל גוש בכל קדנציה. מקורבים לשר המשפטים יריב לוין מסרו בתגובה למתווה: "מדובר בפריצת דרך". כך דווח בחדשות 12.

המתווה אשר הוגש לנשיא המדינה יצחק הרצוג מציע כי חוקי יסוד יאושרו סופית רק לאחר ארבע קריאות וברוב של 61 חברי כנסת לפחות בכל אחת מהקריאות. במידה וחוק היסוד יתקבל בתמיכה של פחות מ-70 חברי כנסת - הקריאה הרביעית תהיה רק בכנסת הבאה.

לוין ורוטמן במליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

בהצעתם כותבים החתומים על המתווה כי משרת היועצים המשפטיים "אינה משרת אמון" וכי חוות דעתם של היועצים המשפטיים אינה מחייבת את הממשלה. "הממשלה ושריה זכאים לייצוג משפטי בכל עתירה או תביעה המוגשת נגדם והנוגעת לתפקידם ואינם זקוקים לשם כך לרשות היועץ המשפטי", הוסיפו.

באשר לסבירות, הציעו הארבעה שהפיקוח השיפוטי על רשויות המנהל יימשך גם בעילה הקיימת של סבירות וכי עילת הסבירות לא תשמש לפסילת מינויים בממשלה ובכנסת, וכן מינויים שאושרו על ידי הכנסת. "נבצרות של ראש ממשלה תיקבע אך ורק על ידי מליאת הכנסת בהליך שייקבע על ידה", נכתב במתווה. 

יריב לוין הרפורמה המשפטית יובל אלבשן דניאל פרידמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד