י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"סכנה גדולה"

החוק החדש של הח"כ מעוצמה עלול לסבך את חיילי צה"ל

ח"כ פוגל מציע להעניק לכוחות הביטחון חסינות מפני כל פעולה משפטית על תפקודם במהלך פעילות מבצעית. גורמים משפטיים מזהירים: "ההצעה יכולה להוביל לסכנה גדולה לחיילי צה"ל"

החוק החדש של הח"כ מעוצמה עלול לסבך את חיילי צה"ל
צביקה פוגל צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בשבוע הבא צפויה ועדת השרים לחקיקה לדון בהצעת החוק של ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) אשר מציעה להעניק לכוחות הביטחון חסינות מפני כל פעולה משפטית על תפקודם במהלך פעילות מבצעית או פעילות נגד טרור. כך דווח ב'ווינט'.

גורמים משפטיים הזהירו כי ההצעה יכולה להוביל לסכנה גדולה לחיילי צה"ל ולאנשי כוחות הביטחון שעלולים להפוך בעיני העולם לפושעי מלחמה. לדברי הגורמים רק בזכות יוקרתו של בג"ץ וחקירות הפרקליטות הצבאית נמנעים בית הדין הבינלאומי בהאג וגופים נוספים מלהאשים את חיילי צה"ל.

הם הוסיפו כי, קבלת הצעת החוק, תאפשר למוסדות משפט וזכויות אדם בינלאומיים לתבוע את ישראל ונציגיה כאשר הטענה תהיה שאין גוף משפטי מקובל שבוחן את מעשיהם.

ח"כ פוגל כתב בדברי ההסבר להצעתו: "לא ניתן להשלים עם מצב שבו איש כוחות הביטחון שמסיים למלא את תפקידו באירוע מבצעי או באירוע טרור, מובל באזיקים מזירת האירוע".

עוד נכתב בדברי ההסבר: "כפועל יוצא, לא ניתן להשלים עם מצב שבו אנשי כוחות הביטחון נחקרים בחקירות ממושכות תוך כדי עינוי דינם, כאשר ההחלטות בעניינם מתקבלות על ידי משפטנים ולא על ידי קצינים בכירים בעלי ניסיון קרבי וידע על אודות הדינמיקה המתפתחת בשדה קרב, ושחוו אירועים דומים לאילו שעברו אנשי כוחות הביטחון.

היטיב לבטא זאת האלוף במילואים עוזי דיין, בעדות שנתן במהלך משפטו של החייל אלאור אזריה: 'אירועים שהתרחשו במגרש המבצעי, אסור לגלגל אותם למגרש המשפטי'".

צביקה פוגל חסינות ועדת שרים לחקיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד