א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
במיתת נשיקה

לפני שנה בדיוק: אבל גדול ליהודים, שר התורה עלה בסערה השמיימה

'בחדרי חרדים' חוזר אל הרגעים הדרמטיים עם הסתלקותו הפתאומית של מרן שר התורה והיראה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל בעיצומו של פורים דמוקפים אשתקד. כל האירועים משעת הפטירה והתיעודים ממסע הלווית הענק בה השתתפו מאות אלפים. ויבכו אותו כל בית ישראל

לפני שנה בדיוק: אבל גדול ליהודים, שר התורה עלה בסערה השמיימה
מרן הרב קנייבסקי זצ"ל בלימודו צילום: שוקי לרר

לפני שנה, בדיוק ביום פורים דמוקפים, בשעה שבני ירושלים חגגו את שמחת הפורים, העולם עצר מלכת כפשוטו; ליבו הגדול של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל שכל העולם היהודי הלך לאורו, נדם.

בשעה 14:50 בערך הוזעקו כוחות ההצלה לבית הגדול ברחוב רשב"ם 23 בבני ברק, הבית שכולו ספוג תורה ועוד תורה, וניסו להציל את המצב, אך גברו ידיהם של אראלים, ומצוקים אחזו בארון הקודש ושר התורה עלה בסערה השמיימה.

'בחדרי חרדים' חוזר אל הרגעים הדרמטיים, הרגעים בהם העולם היהודי קיבל את הבשורה להתפלל לרפואת רבי שמריהו יוסף חיים בן פעשא מרים. אין שיכור אחד בירושלים שנשאר אדיש, כולם נצמדו לספרי תהילים עד להודעה המרה שהגיע מחלון הבית אל ההמונים שהחלו להתאסף בחוץ.

הסתלקותו הפתאומית של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל בעיצומו של פורים דמוקפים ערב שבת קודש, תפסה את כל העולם היהודי בהלם מוחלט.

הנכד יענקי קנייבסקי סיפר אז על מה שהתרחש בחדר ברגעים האחרונים.

"היינו בבית יחד עם אבי שיחי' ובן דודי הרב גדליה הוניגסברג. היה פה אח שהיה צריך לקחת מהרב בדיקה. חיפשנו וריד ולא מצאנו, התפללנו שנמצא וריד כי הבדיקה הייתה חשובה. הרב היה ער, ואפילו סימן רגע לאי נוחות ביד. הוא היה חלש ומחובר למחולל חמצן. הסיטורציה הייתה 95, ולא הייתה שום דאגה ממשית".

"פתאום אני מסתכל על הרב, ורואה שהפנים שלו מוזרות, חסרות תנועה. משהו שאני לא מכיר. אני שואל את האח אם המחולל עובד. הוא אומר שכן. אני אומר לו שמשהו לא מובן, שיסתכל על הרב. הוא מסתכל, ונבהל. מיד התחיל לשחק עם המחולל, אבל הכול שם עבד מצוין. באינסטינקט, בלי שהבנתי בכלל את גודל האירוע, קראתי מיד 'שמע ישראל', אחר כך אבא סיפר לי שגם הוא קרא".

"התקשרנו להצלה, הם הגיעו וניסו לעשות החייאה, אבל סבא כבר עזב אותנו. הוא היה נראה שליו ורגוע, ללא שום סבל וייסורים. מיתת נשיקה ממש".

מאז הסתלקותו ושעה וחצי לפני כניסת השבת, הוחלט כי מסע הלוויה יתקיים ביום ראשון. מזגנים הובאו לבית ברשב"ם שם הוצבה המיטה ובכל השבת היו משמרות תהילים. כך גם במוצאי שבת גדולי ישראל ואישי הציבור עלו להיפרד ליד המיטה.

הטהרה נערכה במקווה של ר' חיים זצ"ל על ידי אנשי החברא קדישא וכמה מהתלמידים, שאגב המים עד היום שמורים אצל אחד התלמידים.

כבר מצאת השבת החלו המונים נוהרים מכל רחבי הארץ לבני ברק בעקבות הודעת המשטרה כי העיר תהיה סגורה. מערך התחבורה קרס כבר במוצאי שבת ורבים הלכו ברגל מאלוף שדה כאשר ביום הלוויה כביש גהה הפך לחניון ענק.

בעיר בני ברק מזרן הפך למצרך מבוקש ואלפי בתים לצד ישיבות ופנימיות אירחו את הבאים לשנת הלילה. בתי הכנסת המו בני אדם ששקדו על תלמודם וזו הייתה הלוויה הראשונה בהיסטוריה שכולם ישבו ולמדו כפשוטו מהלילה ועד אחרי מסע הלוויה.

במסע הלוויה שיצא מהבית ברשב"ם לבית החיים שומרי שבת שם נטמן לצד הרבנית ע"ה, השתתפו מאות אלפי בני אדם בראשות כל גדולי ישראל ושר התורה נטמן כשכולם ממררים בבכי מר.

ויבכו אותו כל בית ישראל.

הגר"ח קנייבסקי פורים דמוקפין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד