כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ניסיון להגיע להסכמות

מסמך פנימי חושף: האם הקואליציה באמת מוכנה לפשרת פרידמן-אלבשן

ממסמך פנימי שגיבש מזכיר הממשלה עולה כי הקואליציה עדיין דורשת שליטה כמעט מלאה בוועדה לבחירת שופטים, ופסקת התגברות ב-63 ח"כים - בניגוד למתווה הפשרה. בתוך כך, בבית הנשיא אמרו כי לא הכירו את המתווה והופתעו ממנו

מסמך פנימי חושף: האם הקואליציה באמת מוכנה לפשרת פרידמן-אלבשן
פרופ' דניאל פרידמן/פרופ' יובל אלבשן צילום: פלאש 90/פייסבוק

מזכיר הממשלה יוסי פוקס, מהאנשים הקרובים לראש הממשלה בנימין נתניהו, עומל בשבוע האחרון על מתווה הפשרה שמקורבי שר המשפטים יריב לוין כינו "פריצת דרך". כזכור, פוקס קיבל היום (רביעי) אישור מהיועמ"שית גלי בהרב-מיארה להתעסק במתווה הפשרה ברפורמה המשפטית חרף ניגוד העניינים שנתניהו מצוי בו.

בכאן חדשות דווח כי, ממסמך פנימי שגיבש היום פוקס שבה הוא פורס את הצעדים שהקואליציה מוכנה ללכת לקראת פשרה עולה כי, למרות שבקואליציה מתייחסים למתווה ברצינות, עדיין הם לא מוכנים לקבל אותו כמו שהוא ודורשים שינויים משמעותיים.

כך למשל, בנוגע לפסקת ההתגברות, דרישת מזכיר הממשלה היא שהחוק יקבע כי 63 חברי כנסת יספיקו כדי להתגבר על פסיקה של בג"ץ. זאת בניגוד להצעה המקורית של פרידמן-אלבשן שדיברה על 65 חברי כנסת.

גם בהרכב הוועדה לבחירת שופטים נחשף פער בין מתווה הפשרה לבין דרישת הקואליציה. לפי המתווה של פרידמן-אלבשן, בוועדה לבחירת שופטים יהיו 12 חברים - 4 מהקואליציה, 4 מהאופוזיציה ו-4 שופטים. מנגד, דרישת מזכיר הממשלה היא לרוב לקואליציה בוועדה.

על פי המסמך, הקואליציה דורשת שבוועדה יכהנו 5 חברי קואליציה, נציג אקדמיה שייבחר על ידי שר המשפטים בהיוועצות עם נשיא בית המשפט העליון או בהסכמת נשיא המדינה, 2 חברי אופוזיציה ו-3 שופטים.

בנוסף, הקואליציה על פי המסמך, לא מוכנה לרוב מיוחד של 7 חברים בוועדה, אלא לשנות את לרוב רגיל בכל הערכאות. בתוך כך, בבית הנשיא אמרו הערב כי הם לא הכירו את המתווה והופתעו ממנו.

מוקדם יותר היום נפגשו שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן עם מובילי הפשרה. בכאן חדשות דווח כי, לדברי מעורבים: רבים מהרעיונות שהוצעו נראים מקובלים על לוין ורוטמן, אך השניים ביקשו להתפנות לחשיבה והודיעו שיעדכנו בהמשך.

אחר כך נפגשו מובילי הפשרה עם ראשי המחאה. לפי גורמים המעורים בנושא הפגישה לא התנהלה ברוח טובה. נציגי המפגינים האשימו את מנסחי פשרת פרידמן-אלבשן שהם מוטים לטובת מובילי הרפורמה.

 

 

הרפורמה המשפטית יוסי פוקס הקואליציה יריב לוין שמחה רוטמן יצחק הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד