כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
חוששים מגיוס

רוסיה בוחנת דרכים להחזיר עובדי טכנולוגיה הביתה

אלפי עובדים מיומנים מרוסיה שחיפשו מקלט בטוח לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, עובדים במדינות שכנות ונזהרים שרוסיה לא תגלה אותם. רוסיה מנסה לשדל אותם לשוב הביתה באמצעות תמריצים ואיומים. הדגש הוא על האיומים, לרבות פוטנציאל פיטורים בגין עבודה מרחוק בלתי מורשית בחו"ל ותשלום מס הכנסה גבוה יותר

רוסיה בוחנת דרכים להחזיר עובדי טכנולוגיה הביתה
הייטק בטחוני צילום: FREEPIK

אמנם לאחר פרוץ המלחמה הקרמלין שמח לראות אמנים, פעילים ועיתונאים שמתנגדים למלחמה בורחים מהמדינה, אך יציאת עובדים הפכה לכאב ראש גדול עבור מנהלים ופקידים בכירים, כאשר הם נאבקים למצוא עובדים בעמדות מפתח המטרה לשמור על הכלכלה ולמנוע פרצות אבטחה. סברבנק, למשל,  המוסד הפיננסי הגדול ביותר ברוסיה, המחזיק בערך בשליש מנכסי הבנקים של המדינה. הוטלו עליו סנקציות על ידי ארצות הברית והאיחוד האירופי זמן קצר לאחר שהנשיא פוטין הורה על הפלישה בשנה שעברה.

ה'וושינגטון פוסט' מדווח, כי רבים לא כלל לא טרחו להודיע למעסיק שלהם שהם עוזבים את רוסיה, וכי במטרה להמשיך לעבוד מהבית השתמשו בתירוץ של נגיף הקורונה. כעת, כמה מהמעסיקים המובילים ברוסיה, כמו סברבנק וארגונים אחרים הקשורים לממשלה, מטילים איסור גורף על עבודה מרחוק מחו"ל ומאיימים לפטר עובדים שנמצא כי הם עזבו את רוסיה.

חברת Vkontakte, הרשת החברתית הדומה לפייסבוק של רוסיה, אסרה לאחרונה כל עבודה מרחוק מחוץ למדינה, מה שלא מותיר לעובדים ברירה מלבד  לחזור או להתפטר.

"VK היא חברה רוסית", הודיעה החברה במזכר פנימי שפורסם בתקשורת הממלכתית הרוסית ולגופים עצמאיים. "והמוצרים שלנו מותאמים במידה רבה לשוק הרוסי. חשוב לנו להיות באותו הקשר כמו המשתמשים שלנו ולהבין את הצרכים שלהם".

חברת Yandex, הדומה לגוגל, נקטה בגישה רכה יותר. במאי, מקורב לחברה אמר שהחברה מתכננת ליצור משרדים חדשים או להרחיב משרדים קיימים כדי למנוע "בריחת מוחות" של כישרונות מובילים. עשרה חודשים לאחר מכן, אלפי עובדי Yandex עזבו את המדינה במהלך כמה גלי הגירה, ועובדים במשרדים חדשים שנפתחו במרכזי הפזורה הרוסית: סרביה, ארמניה ולאחרונה גם טורקיה.

לאחר שפוטין פרסם כי הרוסים שעזבו הם "בוגדים" ו"חלאות", פקידים בכירים המליצו על מגוון אמצעי נקמה פוטנציאליים, כולל שלילת אזרחות רוסית לאלו שהם "לא פטריוטים", הגדרתם כסוכנים זרים או החרמת רכושם ברוסיה, ולתת אותם לחיילים. משרד האוצר הרוסי אמר בעבר כי הוא שוקל תוכנית להעלות את מס ההכנסה לעובדים בחו"ל ל-30% מהשיעור של 13% שקיים עכשיו בתוככי רוסיה.

אנדריי איסייב, חבר פרלמנט אמר כי עובדים בחו"ל מהווים סיכונים ביטחוניים פוטנציאליים. "לאנשים שעובדים, נניח, בארגוני תחבורה, פיננסים, בנקאות, יש גישה לדואר ארגוני, למאגר לקוחות וכן הלאה", אמר איסייב. "אם הם ייכנסו אליהם בחו"ל, ממדינות לא ידידותיות, אז אנחנו מבינים שהאזרחים שלנו עשויים לשלם מחיר יקר". רוסיה מחשיבה את ארצות הברית, קנדה, בריטניה והאיחוד האירופי כולו, בין היתר, כמדינות "לא ידידותיות".

מהנדס תוכנה, שעזב את עבודתו במוסקבה ועבר לאיחוד האמירויות, אמר שיש גישה אחת בטוחה שממשלת רוסיה יכולה לאמץ: "הדבר היחיד שהם יכולים לעשות בכדי להחזיר אותנו הוא לעצור את המלחמה".

מלחמת אוקראינה רוסיה הייטק ולדימיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד