י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
פיקד על בסיס רמת דוד

דרמה בחיל האוויר: הודח מוביל מחאת טייסי המילואים

הקצין במילואים שיזם את מחאת הטייסים הודח מתפקידו. כך על פי החלטת מפקד חיל האוויר. גורם צבאי: "ניסו לתפור דרגות צבאיות על בגדים אזרחיים" | מפקד חיל האוויר: "אוהב אותו בכל ליבי. החלטתי להשעות אותו אחרי שהבנתי שהוא תיאם אי התייצבות של אנשי מילואים לטייסות. האמון בו נפגע"

דרמה בחיל האוויר: הודח מוביל מחאת טייסי המילואים
מפקד חיה"א תומר בר צילום: דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר החליט להדיח את אחד ממובילי מחאת טייסי המילואים בטייסת 69 שהודיעו השבוע כי במחאה על הרפורמה המשפטית לא יתייצבו לאימונים. הטייס שהודח הוא אל"מ (מיל') גלעד פלד, לשעבר מפקד בסיס רמת דוד בצפון הארץ. הדיווח הובא לראשונה על ידי מערכת התכנית "עובדה".

גורם צבאי ביקר את המפגינים בשורות חיל האוויר ואמר: "ניסו לתפור דרגות צבאיות על בגדים אזרחיים". כמו כן דווח כי הטייסים המומים מההדחה.

בצה"ל אישרו את הפרטים - החייל יוכל לערער בפני הרמטכ"ל

דובר צה"ל אישר את הדיווח ומסר: "אמש קיים מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שיח פיקודי עם אל״ם ג׳. השיח עסק בהמשך שירות המילואים של הקצין לאור התנהלותו סביב אירועי השעה. בסיום השיחה הודיע מפקד חיל האוויר לקצין כי לאור התנהלותו, לא יוכל להמשיך במילואים עד הודעה חדשה, מאחר שפעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו של הקצין".

עוד נמסר בהודעת דובר צה"ל: "הקצין יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ"ל, טרם קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו. צה״ל מוקיר את משרתיו במילואים, מכבד את זכותם כאזרחים לפעול על פי צו מצפונם, לצד הותרתו מחוץ לכל מחלוקת ציבורית, לשם שמירה על כשירותו של צה"ל ואמון הציבור בו".

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, שוחח לאחר ההחלטה עם כתבים צבאיים ואמר: "אני מכיר את ג' הרבה שנים, מכבד אותו, אני המפקד שלו. החזרתי אותי לשירות וההשעיה שלו זה עד להודעה חדשה. אני אוהב אותו בכל ליבי. החלטתי להשעות אותו אחרי שהבנתי שהוא תיאם אי התייצבות של אנשי מילואים לטייסות. האמון בו נפגע ולכן אני לא מוכן שימשיך בתפקידו במילואים. לפני ההחלטה שלי להשעות אותו הוא לא הציג לי את התמונה הרחבה ואת זה גיליתי דרך מפקדי טייסות ויחידות".

בר הוסיף: "ג' לקח סמכויות לעצמו בניגוד לחיל, לאגד אנשי מילואים, ולסנכרן אנשי מילואים, זה לא קשור אם זה מרצון טוב או הזדהות ולא עושים את זה בלי לעדכן את חיל האוויר. זה פוגע לי בציר הפיקוד בחיל. לכל משרת בחיל האוויר זכות לחשוב ולהביע מחאה, אבל לקדם דברים שאינם בעיני צה"ל וחיל האוויר זה לא מקובל. זאת החלטה אישית שלי ולא משום הפעלת לחצים מאף גורם. התייעצתי רק עם המפקדים והרמטכ"ל שאנחנו בקשר הדוק. תהליך ההשעיה מתואם עם הרמטכ"ל. זאת תקופה לא קלה, אבל אנחנו נעבור את זה ואנחנו כשירים לכל המשימות".

עוד אמר האלוף בר: "היה תיאום של אי התייצבות של אנשים בטייסת מסוימת, בעיתוי מסוים, שזה דבר פסול - מי שלא רוצה להתייצב שיתקשר למפקדו ויודיע - היו טייסים שפנו למפקדיהם ואמרו שהם בעת הזאת לא רוצים להגיע לטייסת ולשרת – התקיים שיח עם איש המילואים ויש הכלה והבנה".

הקצין שהודח פיקד בין היתר על בסיס חיל האוויר וטייסת מטוסי קרב מסוג F16. לפני עשור השתחרר מצה"ל, כשבתפקידו האחרון שימש סגן מפקד טייסת 106, שבה גם עשה מילואים. אחרי שחרורו עשה תפקיד ניהול בעיריית תל אביב ואז חזר לשירות בחיל האוויר. בשנה שעברה הוצע לו להיות ראש להק אוויר, אך הוא החליט לבסוף להשתחרר.

יצוין כי על פי דיווח ב'וואלה', הטייס לא מגיב לשיחות טלפון, וגורמים בחיל האוויר מספרים כי ההדחה נעשתה לאחר "לחץ שהופעל מלמעלה" כולל מחוץ לצה"ל. הגורמים הוסיפו, כי שאר הטייסים הגיעו לטייסת.

טייסי המילואים מ-69 עלו לראש סדר היום הציבורי, בעקבות הודעתם כי לא יגיעו לאימון במחאה על בליץ החקיקה של הממשלה. עם זאת, שלשום, לאחר ששוחחו עם מפקד חיל האוויר החליטו להתייצב בסופו של דבר למילואים, אך יעשו זאת על מנת לקיים שיח, ולא כדי להתאמן.

הטייסים מסרו: "אנו נענים לקריאת מפקדינו ונתייצב ביחידה לשיח לוחמים. יש לנו אמון מלא במפקדים ונמשיך לשרת את מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית ככל שיידרש".

 

הרפורמה המשפטית חיל האוויר הדחה בצה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד