כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הוצג לרמטכ"ל

תחקיר ההתפרעויות בחווארה: "אירוע חמור, נפיק את הלקחים"

מפקד פיקוד המרכז הציג לרמטכ"ל תחקירים לאירועים המבצעיים האחרונים באזור יהודה ושומרון | הרמטכ"ל: "נפיק את הלקחים הנדרשים ונלמדם למניעת אירועים דומים בעתיד"

תחקיר ההתפרעויות בחווארה: "אירוע חמור, נפיק את הלקחים"
הנזקים בחווארה צילום: תיעוד פלסטיני

אתמול (רביעי) הציג מפקד פיקוד המרכז לרמטכ"ל תחקירים לאירועים המבצעיים האחרונים באזור יהודה ושומרון. הרמטכ"ל שיבח את הכוחות על הפעולות המבצעיות המורכבות במסגרת הלחימה בטרור בשבועות האחרונים במסגרת מבצע "שובר גלים".

התחקירים עסקו בין היתר במבצע שהתקיים בקסבה של שכם ב-22 בפברואר, כנגד שלושה מחבלים המעורבים בביצוע פיגועי ירי, לרבות המחבל שתכנן את הפיגוע בו נהרג סמל-ראשון עידו ברוך ז"ל.  במעצר שבוצע השבוע (ג') נהרג על-ידי כוחות הביטחון בג'נין החשוד בביצוע הפיגוע בו נהרגו סמל ראשון הלל מנחם יניב ויגל יעקב יניב ז"ל, ונעצרו בשכם שני בניו של המחבל החשודים כסייענים.

הרמטכ"ל אמר: "מבצעים מורכבים אלו מעבירים מסר ברור למחבלים, שאנו נסגור מעגל על כל מחבל ונביא למעצרו או לפגיעה בכל מחבל, בכל מקום".

בנוסף, הוצג תחקיר אירוע ההתפרעויות האלימות בחווארה, במהלכן מאות אזרחים ישראלים ביצעו הפרות סדר במרחב. במקביל, עשרות רבות השחיתו רכוש פלסטיני, הציתו מכוניות ובתים, זרקו אבנים והפעילו אלימות כנגד פלסטינים.

מהתחקירים עולה כי מדובר באירוע חמור ביותר, שצריך היה למנוע. נמצא כי היקף האלימות ועוצמתה היו חריגים גם ביחס לאירועי עבר. משכך, לא היו מספיק כוחות בגזרה להתמודדות עם המשך המרדף אחר המחבל, הגנה מטרור וגם מניעת ההתפרעויות האלימות. 

הופקו לקחים בנושא שיתוף הפעולה והפיקוד בין הארגונים השונים - צה״ל, שב״כ, משטרת ישראל ומג״ב, וכן בשינוי יכולת ההערכות לתגבור מהיר יותר של כוחות, כאשר יש חשד להיווצרות מצב חמור שכזה. אירועי אלימות המתיישבים הישראלים כנגד כוחות הביטחון וכלפי הפלסטינים נחקרים על ידי משטרת ישראל למיצוי הדין.

הרמטכ"ל אמר: "מדובר באירוע חמור שהתרחש תחת אחריותנו - ולא היה צריך לקרות. שרשרת הפיקוד החליטה נכון בסדר העדיפויות בין המשימות השונות, אך שגתה בהקצאת הכוחות ובשליטה באירוע. הציפייה מכל חייל בסדיר ובמילואים לפעול באופן מקצועי וערכי ולמנוע מעשים כגון אלה, כפי שאנו מכשירים אותו ובהתאם לערכי צה"ל". הרמטכ"ל סיכם ואמר: "נפיק את הלקחים הנדרשים ונלמדם למניעת אירועים דומים בעתיד".

חווארה תחקיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד