כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
פנתה לארה"ב

התנאי המפתיע של סעודיה לשלום עם ישראל

ערב הסעודית מבקשת ערביות מארה"ב, הכוללים עזרה לגרעין אזרחי, כחלק מהתנאים לשלום עם ישראל. ההסכם עשוי לבטל את הגיאופוליטיקה של המזרח התיכון, אך עומד בפני מכשולים. ממשל ביידן מעורב עמוקות במשא ומתן המורכב

התנאי המפתיע של סעודיה לשלום עם ישראל
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי

ערב הסעודית מבקשת מארה"ב לספק ערבויות ביטחוניות ולעזור לפיתוח תוכנית הגרעין האזרחית שלה, וושינגטון מנסה להביא ליחסים דיפלומטיים בין הממלכה לישראל, כך אמרו מקורות המעורבים בדיונים בין שתי המדינות לעיתון 'וול סטריט ג'ורנל'.

חתימת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה הפכה בראש סדר העדיפויות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע העימות הקרב ובא עם איראן על תוכנית הגרעין שלה וסיוע צבאי לרוסיה במהלך המלחמה באוקראינה, ממשל ביידן מעורב עמוקות במשא ומתן המורכב, כך אמרו המקורות וכל הסכם יעצב מחדש את הנוף הפוליטי של המזרח התיכון.

הדרישות הסעודיות להבטחות ביטחוניות וסיוע גרעיני הן בין המכשולים להסכם, מכיוון שחלק מהמחוקקים בוושינגטון כנראה יתנגדו לצעדים אלה. בריאד ישנה זהירות לגבי הסכם שלום, מאחר והעולם הערבי לא ממש יתמוך, וזה יחריף את המתיחות עם איראן.

התמיכה בערב הסעודית וברחבי העולם הערבי בשלום עם ישראל בגלוי התקררה בשבועות האחרונים, לאחר שהאלימות בגדה המערבית עלתה לרמות שלא נראו במשך כמעט שני עשורים, ונתניהו ממשיך בשינויים ברפורמה המשפטית שגרמו להפגנות מסיביות, כך אמרו המקורות לעיתון.

דניאל שפירו, שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, המתמקד כעת בחיזוק קשרי ישראל עם מדינות ערביות, כינה הסכם פוטנציאלי כ"קשר גורדי".

"נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, בהנחיית ארצות הברית, היא האינטרס של שלושת הצדדים", אמר. "אבל זה לא אומר שזה קל לארגן". ובכל זאת, גורמים אמריקאים, ישראלים וסעודים אמרו כי הסכם אפשרי. נתניהו מחפש לבנות קשרים ישראלים עם העולם הערבי שהתרחבו בשנת 2020 עם הסכמי אברהם, כאשר ארבע מדינות מוסלמיות חתמו על נורמליזציה עם ישראל.

העיתון מציין, כי אם ערב הסעודית ביתם של שני האתרים הקדושים ביותר לאסלאם תקיים קשרים רשמיים עם ישראל, זה יכול לשלוח איתות למנהיגים ערבים ומוסלמים אחרים שהם חופשיים לקיים קשר עם ישראל, תוך האצת המאמצים בהנהגת ארה"ב ליצור ברית צבאית אזורית נגד איראן.

הסכם סעודי-ישראלי עלול גם לכבות את התקוות הפלסטיניות למדינה עצמאית. במשך עשרות שנים אמרו הסעודים בפומבי שמדינה פלסטינית היא תנאי מוקדם להכרה בישראל. ערב הסעודית מתמודדת עם לחץ לעמוד בתקיפות לצד הפלסטינים.

אבל גורמים רשמיים ישראלים אומרים שסעודיה לא ביקשה ויתורים משמעותיים בנושא הפלסטיני במסגרת השיחות. שתי משלחות של צוות חשיבה אמריקאי פרו-ישראלי חזרו מנסיעות לריאד בסוף השנה שעברה, עם תובנה שהסעודים לא רואים את הנושא הפלסטיני כעל חשיבות עליונה.

"הדיון בפלסטינים היה די מזלזל", אמר ג'ון האנה, יועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני ועמית במכון היהודי לביטחון לאומי של אמריקה. אך בכירים בממשל ביידן וכמה בכירים סעודים אומרים שישראל תצטרך לעשות משהו כדי לטפל בשאיפות הפלסטיניות לעצמאות. המעורבים בשיחות אומרים שניתן יהיה להגיע להסכם אם ישראל תסכים לנקוט בצעד צנוע, כמו לקיים שיחות שלום עם הפלסטינים, שהוקפאו כבר כמעט עשור.

הדרישות הסעודיות מוושינגטון הן מכשול נוסף. בריאד רוצים את תמיכת ארה"ב להעשרת אורניום ולפתח מערכת ייצור דלק משלה, אמר האנה. גורמים אמריקאים וישראלים חוששים שכך יאפשר לסעודיה לפתח נשק גרעיני ולהאיץ את מירוץ החימוש עם איראן.

סעודיה גם רוצה ערבויות מוצקות לכך שארה"ב תבוא להגנת הממלכה בעת הצורך. אבל מאמצי העבר של סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות להבטיח הבטחות אמריקאיות כאלה נדחו על ידי הנשיאים הדמוקרטיים והרפובליקנים האחרונים.

"הממלכה מחויבת לנורמליזציה עם ישראל", אמר מארק דובוביץ', המנכ"ל של הקרן להגנת הדמוקרטיות, שנסע לסעודיה מספר פעמים בחודשים האחרונים כדי לדון בנושאים אלה עם מנהיגים מרכזיים. "דרישותיה מוושינגטון, גם אם הן נשמעות מוגזמות, הן ביטוי לדאגות ביטחוניות סעודיות ולא דרך לומר לא לישראל".

מוחמד בן סלמאן הסכמי אברהם ארה''ב סעודיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד