כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
לאחר מהומות קשות

הממשלה נכנעה למפגינים ועצרה את חקיקת 'חוק הסוכנים הזרים'

אחרי יומיים של הפגנות סוערות ברחובות טביליסי הבירה, משכה ממשלת גיאורגיה את הצעת 'חוק הסוכנים הזרים' שעוררה את הסערה הגדולה. בהודעה הובהר כי הצעת החוק נמשכה, וכי התכנית כולה בוטלה ללא סייגים או תנאים – "אנחנו עדיין סבורים שמדובר בחוק טוב, אבל מוותרים עליו לחלוטין כדי שלא לפלג את העם", נאמר בהודעה

הממשלה נכנעה למפגינים ועצרה את חקיקת 'חוק הסוכנים הזרים'
מחאות נגד הממשלה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

הממשלה בגיאורגיה נכנעה למפגינים ועצרה את חקיקת 'חוק הסוכנים הזרים'. הדרמה התחוללה לאחר שהפרלמנט הגיאורגי החל לחוקק חוק שנועד להגביל השפעה של מדינות זרות על המתחולל במדינה, והצעד מעורר התנגדות עזה מצד האופוזיציה ותומכיה. בימים האחרונים הגיעה המחאה לשיאה, כשהמונים יצאו לרחובות והפגינו נגד הליך החקיקה. במשך שני לילות התחוללו מהומות ועימותים קשים בטביליסי. המשטרה הגיבה בירי של גז מדמיע ובשימוש נרחב בזרנוקי מים לפיזור ההמונים שמצדם ניסו להתפרץ לבנין הפרלמנט ולמוסדות ממשלתיים.

בלילה הקודם אף הושלכו מספר בקבוקי תבערה לעבר שוטרים, בצעד שנתפס כהסלמה חמורה במיוחד. המשטרה הגבירה גם בהתאם את השימוש בזרנוקי מים, גז מדמיע ובאמצעים נוספים לפיזור מפגינים. על פי החוק שניסה הפרלמנט לחוקק, כל כלי תקשורת או ארגון בעל השפעה שפועל במדינה וש-20 אחוז או אחוז גבוה יותר מהתקציב שלו מגיע מחו"ל, יחויב להירשם כ'גוף הפועל תחת השפעה זרה'.

באופוזיציה הגיאורגית טענו בתוקף שגם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, העביר חקיקה דומה ברוסיה לפני כעשור, ומאז חיזק משמעותית את האחיזה שלו בשלטון והפך את רוסיה לדיקטטורה באופן סופי. גם נשיאת גיאורגיה, סלומה זוראבישווילי, השוהה בימים אלו בארה"ב הצטרפה למחאה נגד הפרלמנט וראש הממשלה, ועודדה את המתנגדים לצאת ולהפגין בכל כוחם: "אנחנו לא ניתן לחוק הזה לעבור בשום אופן ובשום צורה", היא אמרה, "עבדנו קשה כדי להפוך לדמוקרטיה, ולא נסכים לצעוד בחזרה לאחור".

שר החוץ של האיחוד ז'וזפ בורל הכריז כי "החוק אינו תואם את הערכים של האיחוד האירופי ואת הסטנדרטים שלו. הוא מנוגד למטרה המוצהרת של גיאורגיה להצטרף לאיחוד, כפי שרוצה רוב גדול של אזרחי גיאורגיה". שרי החוץ של לטביה, ליטא ואסטוניה הזהירו כי האישור בקריאה ראשונה "מעלה שאלות רציניות לגבי עתיד הדמוקרטיה בגיאורגיה".

ההודעה לגנוז את הצעת החוק התקבלה בברכה על-ידי משרד האיחוד האירופי בגיאורגיה. "אנו מעודדים את כל המנהיגים הפוליטיים בגאורגיה לחדש את הרפורמות התומכות באיחוד האירופי, באופן כוללני ובונה", נכתב בחשבון הטוויטר האיחוד.

גאורגיה ולדימיר פוטין הפגנות אלימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד